For et par uker siden samlet en rekke norske spillutviklere seg på utestedet Tilt i Oslo for å konkurrere i NM i Gameplay. Konkurransen gikk ut på å lage en prototype av et spill med temaet “størrelsen teller” i løpet av en uke. Via fagjury og avstemning skulle en vinner kåres med en hovedpremie på 100.000 kroner i utviklingstilskudd fra Norsk Filminstitutt, samt 50.000 kroner i annonseplass hos Spill.no.
Klar vinner
Vinner av NM i Gameplay var Rock Pocket Games med spillet Shiftlings. Til tross for mange spennende og imponerende konsepter var Rock Pocket Games soleklare favoritter fra starten av. Først og fremst var spillet deres, Shiftlings, flere hakk over konkurrentene rent grafisk. Det kan ved første øyekast minne om et minispill i Ratchet & Clank der man hopper mellom plattformer på en fremmed planet. Spillet går ut på å styre to astronauter som er forbundet med en kabel. Disse kan skifte størrelse mellom liten og stor, og det åpner for finurlig lek med fysikk og vekt via vipper, knapper og andre mekanikker.
Se en video fra Shiftlings her:
At spillet er laget på tre dager – inkludert grafikken – er imponerende og vitner om en spillutvikler med peiling og fokus.
– Tiden og tidspunktet for konkurransen var kanskje det mest utfordrende. Over halve staben hadde juleferie da tema ble annonsert så vi fikk ikke satt ordentlig i gang før onsdag (tre dager før konkurransen – red.). Da hadde vi da bare tre fulle arbeidsdager på oss. Heldigvis var alle supermotiverte og bodde mer eller mindre på kontoret disse dagene, forteller Natascha Röösli i Rock Pocket Games.
Reklamespill og lisensspill
Rock Pocket Games er kanskje ikke blant de mest profilerte norske spillutviklere, til tross for at de har laget en rekke spill de siste årene. Majoriteten av spillprosjektene deres har vært utviklet for kommersielle aktører som Tine og Senkveld. Andre lisenser de har laget spill av inkluderer Elleville Elfrid, Vennebyen og Vinter i Blåfjell, sistnevnte i samarbeid med Ravn Studio. På spørsmål om de foretrekker å jobbe på egne spill eller trives med å lage spill for andre, svarer Röösli diplomatisk.
– Vi liker veldig godt å jobbe på prosjekter for kunder, spesielt advergames hvor vi får være med på hele prosessen, helt fra konseptnivå. Samtidig vil vi jo også jobbe mest mulig på egne prosjekter. Så jeg vil vel svare ‘Ja takk, begge deler’. For tiden så går veldig mye av vår tid på kundeprosjekter som igjen er med på å finansiere våre egne prosjekter. Å kunne bruke litt mer av den totale tiden vi har tilgjengelig på egne prosjekter hadde selvfølgelig vært fint.
Den mest kjente egenproduksjonen er antagelig The Package, et iOs-puzzle-spill som fikk sine 15 minutter med berømmelse på topplisten til App Store i 2010. For tiden jobber de intenst med Oliver & Spike: Dimension Jumpers, et tredimensjonalt eventyrplattformspill. Men de ønsker også å videreutvikle Shiftlings som de vant NM i Gameplay med.
– Vår eneste utfordring er tid, men vi ønsker å ferdiggjøre dette spillet så snart som mulig. Vi jobber for øyeblikket med å fikse noen feil, før vi planlegger å legge ut noen av brettene på vår hjemmeside slik at hvem som helst kan få testet det. Vi har også diskuert hva slags plattformer vi eventuelt kan gi det ut på. XBLA er selvfølgelig et stort ønske, men vi ser også på Ouya da vi mottok DevKit forrige uke og kjører noen tester på den. Mobile enheter og nettbrett er heller ikke utelukket. Vi har kontakter vi har fått gjennom Oliver & Spike som vi ønsker å snakke med for å sjekke deres interesse for å hjelpe oss med Shiflings på publisher-fronten, forklarer Röösli.
Se en kort demonstrasjon av Oliver & Spike: Dimension Jumpers her:
Utfordrende bransje
I tillegg til pengepremien fra Norsk Filminstitutt mottok Rock Pocket 50.000 kroner i fremtidige annonser hos Spill.no. Disse kommer godt med, ifølge Röösli.
– Dette er helt fantastisk! Vi jobber med et markedsføringsbudsjett på null kroner, bortsett fra lønninger og kostnader til konferanser. Det er rett og slett ikke mulig for et indie-studio som oss å bruke penger på markedsføring, så vi er nødt til å finne andre måter å få oppmerksomhet på. Uansett, dette gjør deg mer kreativ i måten å få oppmerksomhet uten å måtte betale i dyre dommer for det. De 50.000,- er en veldig spennende del av premien og vi gleder oss veldig til å finne ut av hva vi kan gjøre, for så å legge det til i vår markedsføringsplan. Den vanskeligste delen med å være en indie utvikler er jo å få oppmerksomhet rundt spillene man lager.
Det er generelt en utfordrende bransje å overleve i, kan Röösli fortelle.
– Norsk Filminstitutt gjør en utrolig bra jobb med å støtte og hjelpe indie utviklere, men så snart man er over en viss størrelse blir ting mer komplisert og man er nødt til å være veldig forsiktig med kostnader og prosjektstyring. Heldigvis har Ivan (Moen, grunnlegger og sjef for Rock Pocket Games – red.) klart å holde dette i sjakk, men det er helt klart ingen enkel sak. Dette er også mest sannsynlig grunnen til at andre norske spillselskap har andre ben å stå på her i Norge, som for eksempel web-design, eller app-utvikling.
Rock Pocket Games ser ut til å ha funnet en balanse mellom å lage spill for kommersielle aktører og jage sine egne spilldrømmer samtidig. Til tross for reklameprosjekter og lisensavtaler er det alltid spillene som står i fokus hos utvikleren.
– Vi ønsker kun å fokusere på spill, det er det vi er spesialiserte i og flinke til, avslutter Röösli.