Regalia: Of Men and Monarchs er Kickstarter-prosjektet til polske Pixelated Milk. Det er tydeligvis mange som har savnet et gammeldags taktisk RPG-spill, for Regalia knuste pengemålet sitt.
Du spiller som Kay, en ung, sutrete helt i ekte Luke Skywalker-ånd, som for altfor mye ansvar på sine skuldre. Sammen med søstrene Gwendolyn og Elaine, i tillegg til livvakten Griffith, ankommer du byen Ascalia. Et falleferdig rot av en by.
Som førstearving til tronen blir det din jobb å bygge opp byen til gammel storhet. Først og fremst fordi familien har opparbeidet seg enorme mengder gjeld, og for å få betalt ned gjelda må byen bli velstående igjen.
Du har dessuten en gitt tidsfrist for å utføre visse oppdrag for å hele veien betjene gjelda. Det gjør at du hele veien må finne ut den mest fornuftige måten å bruke den tilmålte tida på.
Dine oppgaver blir da å få folk til å flytte tilbake til byen og finne familiemedlemmer som kan være med å bidra. Etter hvert blir det også mulig å samarbeide med nabobyer.
For å gjøre byen mer attraktiv kan du bygge nye bygninger og oppgradere dem. Regalias basebygging er ikke spesiell dyp, men likevel en artig del av spillet.
Mesteparten av tida du bruker på spillet er imidlertid ute på oppdrag. Det er gjennom oppdragene du opparbeider deg ressurser og oppgraderer karakterene dine.
Oppdragene går i stor grad ut på å gå gjennom dungeons og hvert dungeon inneholder tre forskjellige arenaer. En kamparena, en eventyrarena og en campingarena hvor du hviler og gjenoppliver gruppemedlemmer.
Eventyrene er tekstbaserte, hvor du hele veien må ta valg om hva du vil gjøre. Det kan ende med skatter, men det kan også ende med at du havner midt i en kamp. Eller så kan det ende opp i ingenting.
Kampene i Regalia er turbaserte, med et isometrisk overblikk. Du kan bevege deg et visst antall ruter, i tillegg til en action per runde. Det minner en god del om The Banner Saga, men kampsystemet er ikke på langt nær like dypt. Med tanke på hvor mange timer du kommer til å sitte i kamper så er ikke systemet interessant nok.
Det er absolutt utfordrende, men kampene drar voldsomt ut i tid. Istedenfor smarte taktiske valg handler det mest om å unngå å dø gjennom å bruke skjold og sakte, men sikkert ta liv fra fienden. Her er det også et siktelinjeelement, som rett og slett føles ødelagt.
Regalia har også et sosialt aspekt hvor du kan bedre forholdet ditt med forskjellige karakterer. Både de i gruppa og de som befinner seg i byen. Dette gjøres enten ved å gjennomføre oppdrag for dem, eller rett og slett bare henge med dem. Litt som et Persona-light. Systemet funker bra og får deg dessuten til å bry deg mer om de rundt deg.
Den svakeste delen med Regalia er utvilsomt historien. Den gjør ingenting for å få deg til å spille videre. Utviklerne selv har uttalt at dette skal være et åpent spill der du selv bestemmer hvordan du vil spille, med et lite element av lineær historie. Det de ikke har forstått er at det må finner noe i spillet som gir deg en grunn til å spille videre. Noe som dytter historien framover. Her har du en historie som spres syltynt utover spillets 30 timer.
De slipper unna med noe av det fordi Regalia har en lekker innpakning. Animasjonene og tegningene er flotte, og har en imponerende håndtegnet stil. Jeg lar meg også imponere av lydsporet. I tillegg har alt av kuttscener stemmeskuespill. Stort sett godt stemmeskuespill også.
Dette er et spill som ikke tar seg selv særlig alvorlig. Det er masse referanser både til populærkultur og sjangeren. Humoren sitter løst og treffer oftere enn den bommer. Det gjør Regalia til et sjarmerende spill.
Til tross for noen åpenbare mangler og en solid håndfull bugs, så er Regalia: Of Men and Monarchs det er vanskelig å mislike. Den har sin sjarm og sine styrker. En rekke interessante karakterer, morsom basebygging, en flott innpakning og en solid dose nostalgi gjør at mange vil synes dette er storveis. Og de timene man legger igjen i spillet føles på ingen måte bortkasta.