Det er ikke så moro å bli anklaget for plagiat, men det har både Microsoft og Sony måttet tåle denne høsten. Det er ikke vanskelig å se at de nye kontrollsystemene Kinect og Playstation Move har vært inspirert av Nintendos suksess med sine egne eksperimenter både med Playstation Wii og den trykksensitive skjermen på Nintendo DS. Blåkopier av Nintendos spillsuksesser har dukket opp, og denne gangen er det millionselgeren «Nintendogs» som dukker opp i nye fåreklær på Microsofts konsoll.
Pusekatter
I «Kinectimals» har de lekne Nintendo-valpene blitt byttet ut med nusselige Microsoft-puser. Som i Nintendos spill blir du venn med en liten krabat som krever kjærlighet og stell, og som i Nintendos spill bruker du det unike kontrollsystemet for å ha samvær med ditt virtuelle kjæledyr.
Min sønn på ni år, som er en veteran i «Nintendogs», forstod umiddelbart greia. Frem med hendene for å klappe og klø på pusen. Hopp, så hermer pusen etter deg. Og så videre. Den første timen med «Kinectimals» er nesten magisk, idet vi rusler rundt på en frodig eventyrøy og blir kjent med vårt nye kjæledyr og diverse småspill.
«Kinectimals» har nemlig en historie og en bakgrunn som gjør at det skiller seg markant fra «Nintendogs». Du befinner deg nemlig på en stor og frodig eventyrøy sammen med kattedyret ditt. Det er en god del å utforske, og dette gjør de første timene med «Kinectimals» svært så fornøyelige.
Artig er det og at Frontier Studios har skjønt mer av Kinect-kontrollen enn Microsoft selv. Menyene er enkle å manøvrere, og presisjonen når man koser med katteungene er mye bedre enn i andre Kinect-spill. Teknisk sett er dette et av de mest komplette Kinect-spillene jeg har spilt så langt.
Strengt spill
Mens «Kinectimals» virker som et spill som bare har lyst til at du skal leke deg fritt med det, har det dessverre ganske stramme rammer. Man blir hele tiden tvunget til å følge spillets anvisninger for å finne en ny gjenstand eller utforske et nytt område, noe som blir litt slitsomt i lengden.
Spesielt ettersom spillet kun er på engelsk. Med tanke på at målgruppa er mellom seks og tolv, er det uforståelig at Microsoft ikke har tatt seg råd til å oversette dette til norsk. Spillet har en overforklarende fe som maser og maser og maser om hva man skal gjøre til enhver tid, og resultatet var at sønnen min etter hvert mistet interessen fordi han ble forhindret fra å spille av den dumme feen som hele tiden skulle avbryte ham med engelsk babling.
I «Nintendogs» er en stor del av opplevelsen at du har ansvar for dyret ditt, og må innom spillet daglig for å mate hunden og gå tur med den. Dersom du sluntrer unna får det konsekvenser. Dette elementet er ikke tilstede i «Kinectimals». Det er ingenting som oppfordrer oss til å besøke pusen vår daglig, alt er som før når vi slår på spillet neste gang, og dette gjorde også at min sønn ganske fort gikk lei. Etter å ha utforsket det meste av øya, spilt en god del minispill, der enkelte gjentas litt for ofte, var mye av magien borte. Forelskelsen gikk fort over.
«Kinectimals» er et vakkert og forførende barnespill, som definitivt lider av å ikke være lokalisert til norsk. Det er et bra barnespill, og selv om den første forelskelsen gir seg etter noen timer, er det en flott demonstrasjon av hvordan Kinect kan gi spill et helt unikt og intimt brukergrensesnitt.
Se flere bilder fra «Kinectimals» på neste side!
«Kinectimals» er utviklet av Frontier Studios og utgis av Microsoft. Spillet er lansert på Xbox 360 og krever at du har Kinect.