Årets utgave av Retrospillmessen i Sandefjord fant sted i helga, den 12. og 13. mai. Vi tok turen nedover, og deltok på ei messe preget av spillglede og et ønske om å formidle mediets historie.
Ny rekord
– Jeg er ekstremt fornøyd med både barneaktivitetsområdet vi har fått inn på messa, og at stemmen bak Mario, Charles Martinet, besøkte messa, sier Hegvik.
Hans personlige høydepunkt fra årets spillmesse er derimot knyttet til lørdagens musikalske sceneinnslag:
– Da Chris Marlow gjorde live-reprise fra scenen som The Great Mighty Poo fra Conker’s Bad Fur Day, vekket det gode minner fra spillet.
Formidler spillhistorie
De som tok turen innom Runarhallen i Sandefjord i anledning messa, kunne blant annet delta på turneringer i King of Fighters, Metal Slug og Street Fighter 2, mens det også var stilt ut et bredt utvalg spillmaskiner fra de siste 40 årene av spillhistorien.
Her var det altså både arkadekabinett med Dancing Stage Euromix og Virtua Fighter 2, Super Mario Bros. på NES og Sonic the Hedgehog på Mega Drive. I tillegg kunne man prøve ut mer sjelden maskinvare, som Donkey Konga-trommene til Gamecube, og Nintendos raskt dødsdømte Virtual Boy-konsoll fra midten av 90-tallet.
– Vi prøver å formidle spillhistorien, slik at både barn og voksne kan se hvordan mediet har utviklet seg. I år var det noen unger som trodde Marios første spill var Odyssey til Switch, og da er det moro å vise de hvor han kommer fra, sier Hegvik.
Han mener det de gamle spillene er enkle for barn å plukke opp, ettersom de ofte er enkle å lære, selv om de også kan være veldig vanskelige å mestre.
– Dagens spillutviklere drar ofte inspirasjon fra de gamle spillene også, så retrospill er gjerne like aktuelle i dag som den gangen de kom ut. Derfor synes vi det er viktig å vise folk hele utviklingen, fra Pong til God of War, forklarer pikselbamsen.
– Det varmet godt om hjertet da jeg så en bestefar hjelpe barnebarnet med å programmere en Commodore 64 på messa.
Store navn under samme tak
Hegvik forklarer at det viktigste for Retrospillmessen er i å tilby gode opplevelser for de som kommer, selv om de selvfølgelig også er en markedsplass hvor folk kan lete etter spill de mangler til samlinga.
– Vi ønsker at folk skal kunne møte de som har vært med på å forme barndommen deres gjennom å skape de spillopplevelsene vi har så gode minner fra.
Denne innsatsen blir i følge messegeneralen lagt merke til av både publikum og andre aktører. Arrangørene har nemlig blitt gratulert av lignende retromesser i utlandet, som sier de er imponert over at en har klart å samle så mange store navn under samme tak – og det i Sandefjord, ikke i Oslo.
Mange av spillprofilene velger å komme tilbake etter å tidligere ha gjestet messa, og i år var blant annet Goldeneye-utvikler David Doak og youtuberen The Completionist gjengangere.
– Gjestene fra bransjen påpeker gjerne at vi er et mer unikt event med litt mer sjel. Vi er jo på en måte litt rustikk og low-key, men jeg synes vi gjør en god jobb, sier Hegvik.
Blomstrende miljø
Suksessen Retrospillmessen har hatt med nye publikumsrekorder, kan tyde på at retrospillinteressen i Norge øker, og at det kanskje er god grobunn for interessen også her til lands.
– Det virker som om retrospillmiljøet har blomstret opp skikkelig de siste årene, og vi ser at også barn fatter interesse for de litt eldre spillene, sier Hegvik.
Messa i Sandefjord er derfor blitt et slags årlig samlepunkt for nerder og spillentusiaster som ønsker å dyrke interessene sine, noe som også fører med seg utstillere som spesialiserer seg på andre
ting enn bare spill. I tillegg til gamle spill, kunne man på årets messe også finne tegneserier, retroleker og diverse håndverk produsert av selvstendig næringsdrivende med en brennende spillinteresse.
– Det er klart at mange som har en sterk interesse for spill, også interesserer seg for andre typisk «nerdete» ting, så da er det naturlig at vi tar inn noen tegneserieselgere også. Vi blir på en måte et slags nerdenirvana, ler messegeneralen.