Nytt Call of Duty satt i steinalderen?
0

Nytt Call of Duty satt i steinalderen?

Etter x-antall klager fra fansen så tar endelig Activision kritikken til seg og har bestemt seg for å gå bakover i tid istedenfor forover. Riktignok blir det ikke andre verdenskrig slik de fleste håpte på dette sier Glen Schofield (CEO Sledgehammer Games) til IGN. Derimot skal de nå takle en tidsperiode som ingen FPS har våget å gå til før, nemlig steinalderen. Hvordan de skal utføre dette og hva spillet omhandler er ennå ukjent, men det bli i alle fall “selskap” som denne gangen tar fatt på oppgaven om å forandre Call of Duty som vi kjenner det.

Blir neppe skytevåpen

Jeg tror vi kan trygt si at det blir lite skytevåpen denne gangen, men det er lov å håpe på en pil og bue eller kanskje en sprettert. Allikevel blir det spennende å se hvordan utviklerne vil bruke denne tidsperioden når det kommer til selve skyteaspektet. Personlig vil jeg tro at i likhet med Chivalry: Medieval Warfare så vil vi se klubber, kniver, spyd og øks som hovedvåpen i denne nye storsatsningen fra Activision. Michael Condry (VP Sledgehammer Games) sier at “Vi går tilbake til begynnelsen for å se hva krig egentlig betyr”. Mange er selvfølgelig skeptiske til denne nye ideen, men slik vil det alltid være ifølge Michael Condry. Noen tittel er ennå ikke kommet og prosjektet går fortsatt under navnet Call of Duty 2017, men det er nok ikke snakk om mange dagene før vi får vite mer. 

Snakk om å kunne ri på mammuter

Ingenting er bekreftet fra Sledgehammer Games, men ryktet har sneket seg ut om at du for første gang siden World at War skal kunne kjøre eller i dette tilfellet ri på en “krigsmaskin” (i dette tilfellet mammuter). Noen har savnet denne egenskapen og andre har ikke tenkt noe særlig over det, men det kan se ut til at Call of Duty går i en retning som ligger nærmere Battlefield med dette nye spillet. Med tanke på at de aller fleste moderne FPSer har en eller annen form for kjøretøy så er ikke dette et så rart skritt å ta for Call of Duty på dette tidspunktet. Så langt er det som sagt bare et rykte at man skal kunne ri på mammuter, men det er ikke så usannsynlig og det er nok heller ikke det eneste dyret man kan ri på. 

Mulig å tolke flere tidsperioder

Glen Schofield sier også til IGN at det ikke er umulig at de satser på å tolke flere tidsperioder etterhvert. Det ble blant annet nevnt: middelalderen, oldtida og opplysningstida. Ikke bare åpner dette et marked som er helt uberørt, men det gir også mulighet for kreativitet når det kommer til design og stil. Nå får vi bare vente å se om andre selskap slenger seg på for å ikke la Activision beholde markedet for seg selv. Om EA eller andre selskap slenger seg på hvilken tidsperiode eller krig vil du se dem gjøre? Hva tenker du om dette nye Call of Duty spillet? Er de inne på noe? 

Etter x-antall klager fra fansen så tar endelig Activision kritikken til seg og har bestemt seg for å gå bakover i tid istedenfor forover. Riktignok blir det ikke andre verdenskrig slik de fleste håpte på dette sier Glen Schofield (CEO Sledgehammer Games) til IGN. Derimot skal de nå takle en tidsperiode som ingen FPS har våget å gå til før, nemlig steinalderen. Hvordan de skal utføre dette og hva spillet omhandler er ennå ukjent, men det bli i alle fall “selskap” som denne gangen tar fatt på oppgaven om å forandre Call of Duty som vi kjenner det.

 

Blir neppe skytevåpen

 

Jeg tror vi kan trygt si at det blir lite skytevåpen denne gangen, men det er lov å håpe på en pil og bue eller kanskje en sprettert. Allikevel blir det spennende å se hvordan utviklerne vil bruke denne tidsperioden når det kommer til selve skyteaspektet. Personlig vil jeg tro at i likhet med Chivalry: Medieval Warfare så vil vi se klubber, kniver, spyd og øks som hovedvåpen i denne nye storsatsningen fra Activision. Michael Condry (VP Sledgehammer Games) sier at “Vi går tilbake til begynnelsen for å se hva krig egentlig betyr”. Mange er selvfølgelig skeptiske til denne nye ideen, men slik vil det alltid være ifølge Michael Condry. Noen tittel er ennå ikke kommet og prosjektet går fortsatt under navnet Call of Duty 2017, men det er nok ikke snakk om mange dagene før vi får vite mer.

 

Snakk om å kunne ri på mammuter

 

Ingenting er bekreftet fra Sledgehammer Games, men ryktet har sneket seg ut om at du for første gang siden World at War skal kunne kjøre eller i dette tilfellet ri på en “krigsmaskin” (i dette tilfellet mammuter). Noen har savnet denne egenskapen og andre har ikke tenkt noe særlig over det, men det kan se ut til at Call of Duty går i en retning som ligger nærmere Battlefield med dette nye spillet. Med tanke på at de aller fleste moderne FPSer har en eller annen form for kjøretøy så er ikke dette et så rart skritt å ta for Call of Duty på dette tidspunktet. Så langt er det som sagt bare et rykte at man skal kunne ri på mammuter, men det er ikke så usannsynlig og det er nok heller ikke det eneste dyret man kan ri på.

 

Mulig å tolke flere tidsperioder

 

Glen Schofield sier også til IGN at det ikke er umulig at de satser på å tolke flere tidsperioder etterhvert. Det ble blant annet nevnt: middelalderen, oldtida og opplysningstida. Ikke bare åpner dette et marked som er helt uberørt, men det gir også mulighet for kreativitet når det kommer til design og stil. Nå får vi bare vente å se om andre selskap slenger seg på for å ikke la Activision beholde markedet for seg selv. Om EA eller andre selskap slenger seg på hvilken tidsperiode eller krig vil du se dem gjøre? Hva tenker du om dette nye Call of Duty spillet? Er de inne på noe?

 

About Mathias Johannessen

Filmstudent ved Universitetet i Bergen. Elsker indie-spill, gamle klassikere, og B-spill.