Rise and Fall – Obligatorisk for alle Civilization VI-spillere
0

Rise and Fall – Obligatorisk for alle Civilization VI-spillere

apr 04 Stian Koxvig  

Det er ikke noen hemmelighet at Civilization-serien får mange DLC-pakker. Den første ordentlige utvidelsespakken, Rise and Fall, er ute nå, og jeg har puttet kanskje litt for mange timer inn i det den siste måneden.

La oss først nevne hva Rise and Fall skal fikse. Utvidelsespakker eksisterer for å rette på irritasjonsmomenter i grunnspillet. Jeg skal ikke legge skjul på at Civilization VI er et av PC-spillene jeg har brukt mest tid på noensinne. Om dette er kvaliteten på ekspansjonene fremover, kommer timeantallet til å øke enda mer drastisk. Rise and Fall fikser et par av de små irritasjonsmomentene originalen har, hvor man føler seg «mobbet» til å erklære krig mot motstanderne. Her er det andre måter du kan beseire fienden på, noe jeg kommer tilbake til senere.

En liten genistrek de har lagt til her, er en klokke. Du får positive eller negative bonuser basert på hvordan du har håndtert sivilisasjonen din gjennom spillet og det skifter fra en era til den neste. Om du går inn i en «Dark Age» øker sjansene for opprør og bråk blant dine innbyggere, mens en «Golden Age» kan for eksempel gi deg vakre velferdsdager med store gullbonuser i all handel, eller andre fordelaktige bonuser. Dette systemet gjør at man må gjøre dypere, strategiske valg gjennom hele spillet og gjør at du kan finspisse spillestilen din ytterligere. Rise and Fall gir deg en enda større utfordring enn hva originalen gjør.

Vanskelighetsgraden i Rise and Fall er relativt høy, og tanken på å prøve å holde deg i en Golden Age hele tiden kan du bare legge vekk. Det er klin steike umulig har jeg kommet frem til etter flere forsøk. Tidligere Civilization-spill har hatt problemet med at de har vært veldig enkle, og dette klarer Firaxis å fikse ved å etablere et system som fungerer kjempegodt, og som faktisk er moro for folk som har en del erfaring med strategispill. Dybde og dimensjoner er nøkkelordene for denne ekspansjonen.

STORHETSTID: I Rise and Fall gis spilleren flere nye verktøy for å drive imperiet sitt mot verdensherredømme.

Det er to ting som er problematisk i Civilization VI som fortsatt irriterer meg. Uutholdelig lange loadetider, og alt for lite balansert AI. Spesielt sistnevnte, det er ikke enten eller. På de letteste vanskelighetsgradene er spillet fortsatt en idiotsikker cakewalk, og på de høyere vanskelighetsgradene har AI-systemet nesten urettferdige fordeler som gir deg en skikkelig hodepine. Sånn har for så vidt Civilization vært i mange år og, selv om dette er irriterende, er dette samtidig kanskje den beste iterasjonen av den kunstige intelligensen hittil.

Fordelen med strategispill, det er at ingen runder er like, og med Dark Age-perioder kan man få interessante subplot med borgerkrig og opprør. Dette skaper nye problemer som krever ny tilnærming.

Lojalitetssystemet i Rise and Fall fungerer på den måten at du vil prøve å holde innbyggerne lykkelige, og med det nye guvernørsystemet er mulighetene til å påvirke lojaliteten til dine undersåtter der og det er moro å leke stormannsgal i Civilization. Guvernører kan settes i alle individuelle byer og leverer både strategiske fordeler og påvirker lojaliteten i byen. Du har syv forskjellige guvernører å velge mellom og et lite skill tree som kan gjøre alt fra å gi deg mer gull eller militære fordeler til økt religiøst press fra din sivilisasjon. Det er et lite system, men som er med å skape et strategisk hjelpemiddel som i stor grad kan påvirke veien din mot verdensherredømme dersom du bruker systemet riktig.

Den første utvidelsen til Civilization VI leverer nok nye og unike muligheter for alle som liker Civilization VI. Det legger til en del funksjoner og valg som styrer spillet litt nærmere Civilization V, og nykommere anbefales å ta med Rise and Fall om de skal starte med Civilization VI, for alene mangler VI litt av den magiske strategisjarmen som Rise and Fall bringer til bordet.

 

About Stian Koxvig

Nyhetsredaktør med forkjærlighet for spill og film. Lidenskapelig opptatt av japansk spill og kultur