Om faktorer som definerer et spill
0

Om faktorer som definerer et spill

nov 16 Spill.no  

Som mange andre medieplattformer fører videospill med seg mange inntrykk og til tider støter vi på spillopplevelser som er helt overveldende. Omtrent hele menneskets følelsesregister kan skrus på samtidig og følelsen du sitter igjen med etterpå er helt “mind blowing”. Men hva skiller et godt spill fra et “dårlig” et? Hva er det egentlig som gjør et godt spill så bra? Meningene om dette er jo så klart delte, men vanligvis sirkulerer diskusjonene rundt fire “hovedkomponenter” som et spill er bygget opp av. Dette er vanligvis: grafikk, gameplay, historie og musikk.

Nå har det seg jo slik at vi mennesker er utviklet med forskjellige meninger og synspunkter, så å stadfeste at det er akkurat “derfor” og akkurat “det” som gjør at spill er bra og et annet dårlig, er noe vi stort sett kan ende opp å bli uenige om. Derfor gir denne bloggen neppe svar på noen verdens ting, den vil kun dreie seg om mitt synspunkt på de ulike delene av et spill og hva jeg ser etter for å definere et godt spill.

Grafikk

Grafikken innen videospill er det rent visuelle, det du sitter og ser på hele tiden, selve bildet på skjermen. Rent grafikkmessig har spill utviklet seg rimelig drastisk opp gjennom årene. Fra de lavpikselerte figurene på de aller eldste konsollene, kan de kraftigste spillene i dag nesten minne om en vanlig film. Mange mener god grafikk er det viktigste i et spill og mens jeg i grunn er enig at det er viktig at et spill er pent å se på, så er grafikk det minst viktige for meg når det kommer til spill. Er du kun ute etter god grafikk, kan du like gjerne se en film i stedet. Eller som et random sitat fra internett sier: “Å spille et spill for grafikken er som å se på porno for historien.”

Så drastisk er det kanskje ikke, men som sagt så velger i hvertfall ikke jeg et spill ut ifra hvor god grafikken er. På listen min over de beste spillene jeg har spilt NOENSINNE, ligger blant annet Metal Gear Solid, Ocarina of Time og Xenoblade Chronicles. (Metal Gear Solid og OoT mener jeg også ligger rimelig høyt på generelle lister over tidenes beste spill fremdeles). Poenget er at alle disse spillene har grafikk som ikke er all verden å skryte av, kanskje mer enn bra nok med tanke på tiden de ble laget i, men i forhold til dagens spill er det temmelig skrallt. Allikevel ligger de altså på lister over de beste spillene i historien, en nokså rimelig grei prestasjon med tanke på at mange av disse spillene er opp imot 15 år gamle. Kan det da tenkes at det er noe annet som gjør disse spillene så bra, når vi ser bort i fra grafikken?

Historie

En god historie finner vi kanskje først og fremst i bøker og annen skjønnlitteratur, men man finner nok av eksempler der gode historie har blitt plottet inn i videospill også. Når det gjelder spill, har det selvfølgelig en del å si hva slags sjanger det dreier seg om. Plattformspill, sportsspill og ulike strategispill er vel eksempler på spill som ikke akkurat behøver å ha en forferdelig gripende historie, men skrur vi over på rollespill og eventyr sjangeren blir det brått noe annet. Nå er dette også sjangerene jeg personlig liker best og derfor er det faktisk ganske viktig for meg med en god historie.

En god historie med interessante karakterer fører med seg nysgjerrighet og en drivkraft til å ville fortsette og utforske spillet helt til rulleteksten går. Mange historier pleier å være litt klisjefylte og på kanten til standardiserte, f.eks. at du starter som en helt normal person som etterhvert viser seg å være “den utvalgte” som må bekjempe en ond kraft. Nå er det dog ikke noe galt i det, bare historien blir fortalt på en livlig og god måte så er det greit for meg. Det er faktisk noen spill jeg har gjennomført der historien omtrent la grunnlaget for hele spillet og da vil jeg si spillutviklerne har gjort noe riktig. The Legend of Zelda serien, Xenoblade Chronicles, Dark Chronicle, The Last of Us og Metal Gear serien er eksempler fra min side, på spill med historier som legger grunnlaget for hele spillet, og gjør det minneverdig.

Musikk

Dette punktet er kanskje viktigere for meg enn for mange andre, men for meg er det uhyre viktig at et spill har god musikk. Musikken er med på å danne selve stemningen i spillet og jeg har faktisk episoder der jeg har sluttet å spille et spill fordi musikken rett og slett ikke bidro nok. For min del kan det fort skje at jeg spiller igjennom et spill og legger merke til musikken i bakgrunn. Senere finner jeg igjen disse lydsporene igjen og laster de inn på musikkspilleren på telefonen. Og det kan faktisk være når jeg har tatt meg en tur ut med headsettet rundt ørene, at jeg for alvor innser: “Herregud så bra det spillet egentlig var”. Helt seriøst, jeg har fôret mobilene min med vanvittig mengder spillmusikk opp gjennom årene og er jeg i en situasjon der jeg er lei et spill, kan en runde eller to med musikken fra nettopp det spillet øke lysten til å ville spille det igjen. Musikken er det som virkelig setter seg og skaper gode minner fra spillene, alt fra den funky 8-bits musikken i det første Super Mario Bros. spillet, til de fantastiske orkesterkomponerte låtene i Super Mario Galaxy. Andre spill med minneverdig musikk er samtlige spill nevnt tidligere i bloggen, World of Warcraft, Rayman, Tales-spillene, GTA San Andreas og Pokémon serien.

Gameplay

Her har vi kanskje det viktigste av det viktige i et spill, ikke bare for meg men for de fleste. Hvorfor i all verden spille et spill som ikke er gøy? Ikke byr på noe og rett og slett er så simpelt at selv bikkja di kunne spilt det? Et godt gameplay er vel hoveddrivkraften i spillet og kanskje hovedgrunnen til at du faktisk sitter og tar del i spillet selv, fremfor å kun være tilskuere i f.eks. en bok eller en film. Jeg vil tørre å påstå at gameplayet er mye av hovedopplevelsen av spillet, det er jo det du faktisk gjør på spillet og er ikke dette utfordrende, interessant eller viktigst av alt: gøy, så blir man også veldig fort lei spillet og det havner i glemmeboka. De gamle NES spillene hadde f.eks. et ganske enkelt gameplay, med løping og hopping som hovedelementer. Allikevel var mange baner godt designet og det viktigste var at det var morsomt å spille og selv om gameplayet var såre enkelt, passet det så godt inn i sjangeren spillet var laget for.

For å ta et litt nyere eksempel innen rollespill sjangeren skal jeg sammenligne to spill: Final Fantasy XIII og Xenoblade Chronicles Jeg synes Final Fantasy XIII hadde en helt grei historie, noen av karakterene var likbare og det hadde noen gode lydspor her og der, i tillegg til en rimelig oppdatert grafikk. Men kampsystemet ble fort forferdelig kjedelig og besto nesten kun av “button-mashing” av X-knappen. I tillegg gikk det stort sett ut på å gå fra et sted til et annet, med hundre og ørten cutscenes innimellom. Nå er ikke mange cutscenes nødvendigvis negativt, men da må scenene være ganske interessante også….

Xenoblade Chronicles var et rollespill som falt mye mer i smak hos meg. Det hadde en vanvittig følelsesrik og spennende historie med mange uventede vendinger og karakterer du så opp til og følte medfølelse med. Det hadde også helt sinnsyk musikk fra begynnelse til slutt (som i bunn og grunn la lista for spillet for min del) I tillegg til dette, hadde det et blandet gameplay med fri utforskning, sideoppdrag og et spennende kampsystem jeg ikke klarte å gå lei. Grafikken var på sin side ikke i nærheten av f.eks. FFXIII, men for min del hadde det absolutt ingenting å si, når alle de andre faktorene var så gjennomført som det de var. Tales-serien har også et kampsystem jeg synes er svært morsomt ellers er også World of Warcraft er et annet godt eksempel der gameplayet er så velpolert at spillet rett og slett er avhengighetsdannende.

Så med dette har jeg da prøvd å røre frem en oppskrift og min mening om hva som definerer et godt spill for meg. For å lage en standard liste fra viktigst til ikke-viktigste faktorer i spill kan jeg slenge inn denne helt til slutt.

Gameplay
Musikk
Historie
Grafikk


About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.