Omskolering. Igjen.
0

Omskolering. Igjen.

jun 06 Spill.no  

Det er ikke alltid like lett å være sist ut med pressekonferanse på E3. Når Sony og Microsoft ikke klarer å tilfredsstille forventningene til den kravstore fansen, har det flere ganger vært opp til veteranene i Nintendo å innfri. Et slags siste håp for alle som har vært skuffet når Sony og Microsoft ikke har levert varene. Dessverre en ganske umulig oppgave for Nintendo ettersom fansen forventer ny maskinvare og nye spill i Zelda-, Mario-, Super Smash Bros.- og Metroid-seriene hvert år. Helst to ganger i året.

Derfor var det greit av spillsjef Miyamoto å tale til fansen med en gang. Pikmin 3 var ingen ny annonsering, men det var likevel et perfekt spill for å demonstrere overgangen fra den hakkete grafikken på tidligere Nintendo-konsoller til sylskarp HD-grafikk på Wii U. Spillet med de små plantevesenene bød på en lekker detaljrikdom mellom gresstufter, blomster og bekker, og var et friskt pust sammenlignet med de mange generiske titlene som ble vist frem på Microsoft og Sonys pressekonferanser.

– Pikmin 3 er et eksempel på hva slag moro man kan ha det med dypere spill, fortalte Miyamoto, med klar adresse til den nye bølgen av billige og gratis casual-spill på mobile plattformer.

Miyamoto byttet så plass med Reggie Fils-Aimee, Nintendos amerikanske toppsjef, som understreket at i dag skulle det kun handle om spillene. Hele 23 Wii U-spill skal opp og frem på scenen, med enda flere spillbare på messegulvet. Det skal bli så mye Wii U at Nintendo ikke vil ha tid til å vise alt, fortalte han.

Muligens ville Nintendo hadd tid til å vise enda flere spill om de ikke hade mast om hvor mye de hadde å vise frem hvert femte minutt, med reklame for nettsiden sin, nettsendingene sine og E3-stoffet man eksklusivt kan finne på firmaets egen nettside. Poenget til Nintendo var uansett å understreke at Wii U har støtte, har mange spill og kommer snart.

Ifølge Reggie skal Wii U gjøre tre ting: forandre spill, forandre vår interaksjon med venner i spill og forandre måten vi bruker TV-en vår på. Wii U-kontrolleren kommer som kjent med en stor skjerm, og ser ut som en blanding av et nettbrett og en håndkontroller. Som kontroller har den alle knapper og funksjoner man trenger, i tillegg til innebygd kamera, gyroskop, mikrofon, volumkontroll og risting. Skjermen er i tillegg trykksensitiv.

Kontrollen alene åpner for en rekke nye muligheter i spill, som i den nye versjonen av Batman: Arkham City til Wii U med undertittel Armored Edition. Her velges utstyr og spesialangrep på den nederste skjermen, og man kan og styre en fjernstyrt batarang ved hjelp av kontrollerskjermen.

Når man spiller flere sammen kan man prøve seg på noe Nintendo kaller “assymetrisk gameplay”. Det vil si at en spiller kan styre noe på skjermen sin, mens de andre fire bruker TV-apparatet. Her åpner det seg plutselig mange muligheter, den beste demonstrasjonen på potensialet kom via et Luigi´s Mansion-inspirert minispill i minispillsamlingen NintendoLand der en spiller styrer et usynlig spøkelse (som kun kan sees på Wii U-kontrollerskjermen) mens de andre går rundt med lommelykter i labyrinten og forsøker å finne spøkelset.

Og det er nettopp dette potensialet – disse mulighetene – Nintendo trenger tid på å selge inn til spillerne. Tankene går tilbake til Wii- og Nintendo DS-annonseringene. Ingen forstod hva poenget med to skjermer på en håndholdt konsoll var. Eller hva man skulle oppnå med bevegelseskontrolleren til Wii. Det tok en stund å fordøye, men DS endte opp som en gigantsuksess for Nintendo, og Wii endret måten vi spiller på – enten du liker det eller ikke.

Håpet til Nintendo er at Wii U også skal være et paradigmeskifte, og Nintendo vet at det vil ta tid før spillere og utviklere innser mulighetene.

Derfor ble de som ventet et revolusjonerende nytt Zelda eller et splitter nytt tredimensjonalt Mario – eller et nytt kapittel i Metroid-serien for den saks skyld – skuffet. Fokuset var på enkle og forståelige titler. New Super Mario Bros. U, en oppfølger til det populære Wii-spillet med lekker grafikk der den store Wii U-funksjonen var kommunikasjon mellom venner, og muligheten til å legge inn kommentarer til nivåer som venner kan lese var som forventet, og fikk fin mottakelse blant publikum.

Mer lunken var de til Wii Fit U, oppfølgeren til treningsspillet som så langt har solgt i over 40 millioner eksemplarer. Wii U-funksjonaliteten gjør det mulig å trene uten å bruke TV-apparatet, noe som er ganske banalt men likevel ganske nyttig i en familie der flere skal dele TV-en. Karaoke-spillet Sing – der den store innovasjonen er at sangeren får sangteksten på Wii U-kontrolleren slik at man kan stå vendt mot tilskuerne i stua mens man synger virket like banalt.

Men igjen er det en filosofi bak disse enkle funksjonene. Det handler om opplæring, om en gradvis tilvenning til nye spillvaner. Om å differensiere seg fra konkurrentene.

Og i så måte er jeg mer enn villig til å tilgi Nintendo for at de brukte en evighet på å snakke om NintendoLand, når de egentlig bare kunne oppsummert hele spillet som en samling minispill med Nintendo-temaer laget for å trene folk opp i å bruke den nye kontrolleren og de nye funksjonene. På samme måte som Wii Sports lærte folk å spille Wii.

Det tar tid å innovere. Det tar tid å lære folk å spille på nye måter. Der Wii U i fjor virket som en merkelig gimmick, merker man i år at Nintendo har lagt en mer helhetlig plan bak produktet. Årets E3 blir brukt til å introdusere folk for Wii U-funksjonene og lose de inn i maskinvaren, så får heller kjernefansen vente til neste år før de får sin obligatoriske dose Mario, Zelda og kanskje litt Metroid på si.

Nintendo E3
 
De siste årene har det ikke vært ubetinget positivt for Nintendo å måtte avslutte pressekonferansene på E3. Når Sony og Microsoft ikke klarer å tilfredsstille forventningene til den kravstore fansen, har det vært opp til veteranene i Nintendo å innfri. Et slags siste håp, for alle som har vært skuffet når Sony og Microsoft ikke har levert varene. Dessverre en ganske umulig oppgave for Nintendo ettersom fansen forventer ny maskinvare og nye spill i Zelda-, Mario-, Super Smash Bros.- og Metroid-seriene hvert år. Helst to ganger i året.

Derfor var det greit av spillsjef Miyamoto å tale til fansen med en gang. Pikmin 3 har aldri vært hemmelig, men det var likevel et perfekt spill for å demonstrere overgangen fra den hakkete grafikken på tidligere Nintendo-konsoller til sylskarp HD-grafikk på Wii U. Spillet med de små plantevesenene bød på en lekker detaljrikdom mellom gresstufter, blomster og bekker, og var et friskt pust sammenlignet med de mange generiske titlene som ble vist frem på Microsoft og Sonys pressekonferanser.

– Pikmin 3 er et eksempel på hva slag moro man kan ha det med dypere spill, fortalte Miyamoto, med klar adresse til den nye bølgen av billige og gratis casua-spill på mobile plattformer.

Miyamoto byttet så plass med Reggie Fils-Aimee, Nintendos amerikanske toppsjef. Som understreket at i dag skulle det kun handle om spillene. Hele 23 Wii U-spill skal opp og frem på scenen, med enda flere spillbare på messegulvet. Det skal bli så mye Wii U at Nintendo ikke vil ha tid til å vise alt, fortalte han.

Muligens ville Nintendo hadd tid til å vise enda flere spill om de ikke hade mast om hvor mye de hadde å vise frem hvert femte minutt, med reklame for nettsiden sin, nettsendingene sine og E3-stoffet man eksklusivt kan finne på firmaets egen nettside. Poenget til Nintendo var uansett å understreke at Wii U har støtte, spill og kommer snart.

Ifølge Reggie skal Wii U gjøre tre ting: forandre spill, fordandre vår interaksjon med venner i spill og forandre måten vi bruker TV-en vår på. Wii U-kontrolleren kommer som kjent med en stor skjerm, og ser ut som en blanding av et nettbrett og en håndkontroller. Som kontroller har den alle knapper og funksjoner man trenger, i tillegg til innebygd kamera, gyroskop, mikrofon, volumkontroll og risting. Skjermen er i tillegg trykksensitiv.

Kontrollen alene åpner for en rekke nye muligheter i spill, som i den nye versjonen av Batman: Arkham City til Wii U med undertittel Armored Edition. Her velges utstyr og spesialangrep på den nederste skjermen, og man kan og styre en fjernstyrt batarang ved hjelp av kontrollerskjermen.

Når man spiller flere sammen kan man prøve seg på noe nintendo kaller “assymetrisk gameplay”. Det vil si at en spiller kan styre noe på skjermen sin, mens de andre fire bruker TV-apparatet. Her åpner det seg plutselig mange muligheter, den beste demonstrasjonen på potensialet kom via et Luigi´s Mansion-aktig minispill i minispillsamlingen NintendoLand der en spiller styrer et usynlig spøkelse (som kun kan sees på Wii U-kontrollerskjermen) mens de andre går rundt med lommelykter i labyrinten og forsøker å finne spøkelset.

Og det er nettopp dette potensialet – disse mulighetene – Nintendo trenger tid på å selge inn til spillerne. Tankene går tilbake til Wii U og Nintendo DS-annonseringene. Ingen forstod hva poenget med to skjermer på en håndholdt konsoll var. Eller hva man skulle oppnå med bevegelseskontrolleren til Wii. Det tok en stund å fordøye, men DS endte opp som en gigantsuksess for Nintendo, og Wii endret måten vi spiller på – enten du liker det eller ikke.

Håpet til Nintendo er at Wii U også skal være et paradigmeskifte, og Nintendo vet at det vil ta tid før spillere og utviklere innser mulighetene.

Derfor ble de som ventet et revolusjonerende nytt Zelda eller et splitter nytt tredimensjonalt Mario – eller et nytt kapittel i Metroid-serien for den saks skyld – skuffet. Fokuset var på enkle og forståelige titler. New Super Mario Bros. U, en oppfølger til det populære Wii-spillet med lekker grafikk og nye ferdigheter der den store Wii U-funksjonen var kommunikasjon mellom venner, og muligheten til å legge inn kommentarer til nivåer som venner kan lese.

Fansen vil at Mario skal være som han alltid har vært, men bedre.

New Super Mario Bros. U – kan legge inn kommentarer mens man spiller. En femte spiller kan legge ut blokker underveis med Wii U-paden.

Batman Arkham City: Armored Edition. Martin Trembley fra Warner Bros Interactive.

Litt merkelig å bruke så mye tid på et spill fra i fjor.

Kontrollerstyrt Batarang. Behersket applaus.

Jeremiah Slaczka – Scribblenauts.

Scribblenauts Unlimited. Lage og leke med stuff. Kult nok.

Trailertid: Darksiders 2, Mass Effect 3, Tank! Tank! Tank!, Tekken Tag Tournament 2, Trine 2: Directors Cut, Ninja Gaiden 3: Razor´s Edge, Aliens Colonial Marines.

Wii Fit-tid. 43 millioner solgte. Wii Fit U.
Nye spilltyper. Hopping. Brannslukking, balanse. Spille på Wii U mens andre ser på TV.
Wii Fit-meter.

Sing (Working Title)

Gamepaden viser teksten. Se på vennene ikke på TV-apparatet.

3DS-tid.

Scott Moffitt. Salgssjef NOA.

Eget show for 3DS på nett.
New Super Mario Bros. 2
19. august i USA.

Paper Mario: Sticker Star
Til jul. Fysisk og digitalt.

Luigi´s Mansion: Dark Moon
Til jul.

Trailer: Castlevania: Lords of SHadow – Mirror of Fate, Disney Epic Mickey: Power of Illusion, Scribblenauts Unlimited, Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance.

Lego City.

Lego City: Lego-spillene i åpen verden. Jakte på skurker.
Lego City: Undercover. GTA møter Lego.

Mange humoristiske referanser.

Ubisoft.

Yves Guillemot.

Wii U-skrytttt..

ZombiU, Rabbids Land, Rayman Legends.

Just Dance 4
Kan interagere med dansen, velge moves osv.

ZombiU- kul bruk av padden. Left 4 Dead-aktig. Veldig atmosfærisk. Full lineup fra Ubisoft til Wii U.

NintendoLand

NintendoLand skal forklare hvordan Wii U brukes. Katsuya Eguchi. NintendoLand er et tivoli basert på Nintendos franchiser. Miien besøker tivoliet. Minispill s
om bruker Wii U-kontolleren. Integrert med Miiverse.
Multiplayer. Assymetrisk. Bruker ekstremt lang tid på å vise Luigi´s Mansion-minispill.

Nintendo lanseres samtidig som Wii U til jul.

Together. Stor skjerm og liten skjerm sammen. Familie sammen. Venner online sammen.

Wii U vil bringe oss sammen. Together. Better.

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.