Ondskap på tomgang
0

Ondskap på tomgang

jul 11 Spill.no  

I en kapitalistisk virkelighet er det lov å være kynisk. Jeg har full forståelse for det, Capcom. Derfor er jeg heller ikke særlig overrasket over at Resident Evil: The Mercenaries 3D på 3DS er et oppgulp av gammel grafikk, gamle karakterer og gamle spillmoduser; gårdagens restemat stuet sammen i en lapskaus og varmet opp og servert som en frisk ny rett.

Skytespill

Resident Evil: The Mercenaries 3D er basert på Mercenaries-modusen som debuterte i Resident Evil 4. Kort sagt er det snakk om et minispill der du skal holde deg i live lengst mulig i et avgrenset område mens zombier dukker opp overalt. Behagelig nok er det alt jeg trenger å forklare av handlingen i Resident Evil: The Mercenaries 3D, for i motsetning til de tradisjonelle spillene i den populære serien finnes det ikke noen historie eller handling i dette spillet. Det handler bare om å skyte ned zombier mens en klokke tikker ned, og forsøke å forbedre poengsummene sine.

Og det kan være fengende nok det. Actioneventyrsjangeren er full av krøkkete forsøk på Hollywood-drama blandet med larmende og malplasserte actionsekvenser, så det å fokusere helt og holdent på skytedelen av spillet, og gjøre denne til en poengjakt kan være både friskt og fengende. Det funket bra i det undervurderte The Club fra Bizarre Creations. Og det fungerte utmerket i Bulletstorm tidligere i år. Men det fungerer ikke i Resident Evil: The Mercenaries 3D.

Først og fremst fordi Resident Evil-serien er ikke actionspill, og kontrollen er heller ikke designet for actionspilling. Mye av årsaken til at Resident Evil-spillene har vært skumle opp gjennom årene er den rigide og stive kontrollen, som gjør at du som spiller hele tiden må være på tå hev for å holde deg i live. I kamp mot zombier kjemper du like mye med kontrollsystemet som med zombiene, og inne i hodet ditt gjør denne kontrollkampen deg ekstra nervøs. Resident Evil hadde rett og slett ikke vært skummelt hvis du kunne hoppe og streife rundt i 30 kilometer i timen mens du fyller zombier med bly.

Resident Evil: The Mercenaries 3D bruker en ny versjon av kontrollsystemet som ble introdusert i Resident Evil 4. Kameraet er over skulderen din, og man må holde inne en knapp for å sikte på fiendene. Holder man inne en knapp til kan man også bevege seg i sneglefart mens man sikter. Den analoge spaken flytter figuren frem eller tilbake, og snur personen mot høyre eller venstre. Dermed blir det lite plass til streifing og action, og mer tid må brukes på å snu seg riktig, løpe vekk og prøve å posisjonere seg. Og ettersom Resident Evil: The Mercenaries 3D er et rent actionspill med fokus på presisjon og poengjakt, kommer den skrekkbaserte kontrollen i veien for spillet.

Monotont

Det er artig å jakte på komboer og poengsummer i The Club og Bulletstorm, men det skyldes at jeg som spiller har full kontroll og kan leke meg med omgivelsene og fiendene. I Resident Evil: The Mercenaries 3D er kontrollene i veien for handlingene mine. Det er slitsomt å bruke granater, det er tungvint å manøvrere, og det skjer irriterende ting hele tiden som ødelegger for spillegleden.

Samtidig er det ikke til å stikke under en stol at spillet er i overkant monotont. Det går rett og slett bare ut på å slåss mot bølge etter bølge av zombier på ulike nivåer. Joda, man kan leke seg med ulike våpen, men skal man først lage et fullprisspill av noe som opprinnelig bare var inkludert som ekstra tidtrøyte for den mest dedikerte Resident Evil-fansen i Resident Evil 4, så burde det være mer gjennomarbeidet og variert enn dette spillet. Grafikk, lyd og figurer er gjenbruk fra gamle spill. Dette er en First Price-variant av Resident Evil-spillene, en kjapp og billig produksjon fra Capcom for å tjene noen raske penger.

Det morsomste i spillet er å samarbeide med en kompis, enten lokalt eller over nett. Her blir spillet hakket mer taktisk, da man kan vokte ryggen til hverandre og samkjøre handlingene sine. Likevel har Capcom klart å rote til onlinefunksjonene og, man må koble seg til hverandre på nytt for hvert nivå man skal prøve seg på. Det er nesten som om noen i Capcom har beordret at onlinefunksjonaliteten skal være like rigid og bakstreversk som kontrollen i selve spillet.

Resident Evil: The Mercenaries 3D er et pausespill i Resident Evil-serien. En kjeks mens du venter på middagsretten i form av Resident Evil: Revelations som er under utvikling til 3DS. Er du hardbarka Resident Evil-fan og har en kompis å spille med, så kan du nok melke litt underholdning ut av dette, men det er lite moro for penga å spore her.

Se flere bilder fra Resident Evil: The Mercenaries 3D på neste side!

Resident Evil: The Mercenaries 3D er utviklet og utgitt av Capcom. Spillet er lansert på Nintendo 3DS.

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.