
Påskeegg hører med til påsken, og i USA har det i alle år vært lang tradisjon for at påskeharen gjemmer egg fylt med godteri som barna så leter etter. Men visste du at mange spillutviklere gjemmer påskeegg i dataspillene sine som vi spillere kan lete etter?
Ikke pappegg fylt med smågodt, men godt skjulte hemmeligheter og internspøker som de fleste spillerne aldri vil oppdage. Det har etterhvert blitt en tradisjon for mange utviklere å legge inn de mest obskure referanser og hemmeligheter i spillene sine. Så har du stappet i deg påskeegget ditt allerede og er sugen på mer påskemoro, bli med spill.no på jakt etter påskeegg i spill!
Det første påskeegget.
Warren Robinett har fått tildelt æren av å ha funnet opp tradisjonen med å inkludere påskeegg i spill. Robinett lagde et spill på Atari 2600 i 1979 kalt Adventure. På denne tiden var spillutviklere bare navnløse ansatte, og man fikk aldri æren for spillene man hadde laget. Et Atari-spill var laget av Atari, hvilke personer som stod bak var hemmelig. Robinett syntes dette var forkastelig, og i all hemmelighet lagde han et hemmelig rom i spillet sitt, som var temmelig vanskelig å finne. Men de få spillerne som hadde en god porsjon flaks og snublet over det ble belønnet med spillhistoriens aller første påskeegg: en skjerm med en beskjed om at spillet var laget av Warren Robinett.
Etter Warren Robinetts egg, har mange spillutviklere gjemt hemmeligheter i spillene sine. Noen ganger gjør de det bare for å gi den mest dedikerte fansen noe å lete etter. Andre ganger har de virkelig en hemmelig beskjed å formidle. På 80- og 90-tallet, før internett ble allemannseie, var obskure påskeegg i spill noe det ble hvisket om på gutterom. Man kunne ikke bare gå på gamefaqs eller kjøpe en guide for å få avslørt alle hemmeligheter rundt spill, det gikk stor sport i å oppdage og grave frem påskeegg med egne krefter.
Over de neste sidene avslører vi noen av Spill.nos favorittpåskeegg i dataspill!
Chris Houlihan
Et myteomspunnet rom, som i mange år ble avfeid som løgn av de som ikke klarte å oppdage det. Og det er heller ikke rart. De fleste som snublet over Chris Houlihans rom i The Legend of Zelda: A Link to the Past havnet der ved ren flaks. Men hvem er Chris Houlihan, og hvorfor har han et eget rom i The Legend of Zelda? Chris var så heldig å vinne en konkurranse i det amerikanske spillbladet Nintendo Power, og premien var rett og slett å få et eget rom i spillet. Og Nintendo holdt det de lovte. Har du vært i dette rommet i Link to the Past, så har du vært i en av spillverdenens mest berømte påskeegg. Gratulerer!
GTA: San Andreas: Hot Coffee
Det er uvisst om det noen gang var meningen at dette påskeegget skulle oppdages, men kreative hackere fant uansett frem til noen skjulte sekvenser i PC-versjonen av Grand Theft Auto: San Andreas som vakte stor oppsikt. Nærmere bestemt eksplisitte og interaktive sex-sekvenser mellom hovedpersonen C.J. og diverse damer. Etter avsløringen av den skjulte koden i PC-versjonen, fant man den samme kildekoden i konsollversjonene, og dermed var bråket i gang. Spillets aldersgrense i USA måtte endres og det ble klassifisert på lik linje med pornofilmer, noe som førte til at forhandlere nektet å selge det. Rockstar trykte noe kopier av spillet der alt det hemmelige materialet var fjernet, og søksmål kom flyvende fra øst og vest. Resultatet av alle kontroversene endte med at Rockstar måtte betale 20 millioner dollar i forlik, og rutinene for å sette aldersgrenser på spill i USA ble drastisk innskjerpet.
Apefamilien i Halo 3
Halo 3 er et spill som er stappet med hemmelige påskeegg. Et av de bedre (og mer bisarre) er en merkelig apefamilie med en bamse som gjemmer seg i et av jungelbrettene. De fire familiemedlemmene ser ut som de er basert på en eller annen ansatt i Bungie, eller er det likhetstrekk til en eller annen Sony-sjef vi ser her? Ikke vet vi, alt vi vet er at de klamme junglene i Halo 3 aldri blir de samme igjen etter at vi møtte denne snåle familien.
Museumsknappen i Modern Warfare 2
Hvis du har rundet Modern Warfare 2 vet du at du etter rulleteksten får gleden av å utforske et svært museum der alle figurer og kjøretøy fra spillet er stilt ut. Morsomt nok i seg selv, men visste du at på skrivebordet i museet er det en hemmelig rød knapp som i beste “Natt på museet”-stil vekker samtlige utstillingsdukker til live? En litt mer interaktiv opplevelse enn Teknisk Museum i Oslo, med andre ord.
Totaka’s Song
Dette er en skikkelig godbit for alle Nintendo-fans. Musikeren Kazumi Totaka har laget musikk til svært mange Nintendo-spill: Animal Crossing, Mario Paint, Luigi’s Mansion, Yoshi: Touch & Go, The Legend of Zelda: Link’s Awakening, og så videre. Og i hvert eneste spill han har laget musikk til har han lagt inn en bitteliten hemmelig melodi som kan finnes ved å gjøre spesielle ting i menyene, eller i spillet. For tiden pågår det en intens jakt på nettet for å finne melodien i alle spillene han har laget musikk til, det er nemlig fortsatt en håndfull som ikke har blitt oppdaget. Se den fascinerende videoen under her som viser deg hvordan du kan finne den hemmelige låten i en bunke spill:
Blekkspruten i Assassin’s Creed II
Fjorårets snikmordersuksess har et par godt gjemte hemmeligheter. Den mest spektakulære er kanskje kjempeblekkspruten som gjemmer seg i en underjordisk sjø i Santa Maria Della Visitazione. Blekkspruten dukker opp hvis man ser ned på vannet i nærheten av en spake i over ett minutt. Den hopper opp av vannet og skremmer vannet av Ezio som kommer med et ganske så feminint hyl. Ikke noe som et feminint hyl for å feire at nok et påskeegg er avslørt.
Super Mario World Special Zone
Nok en tilnærmet legendarisk hemmelig verden. Dette var tiden før gamefaqs og guider, og Super Mario World var verdens mest populære spill. Flinke spillere oppdaget etter hvert noen hemmelige dører som ledet til den mystiske Star World. Og de aller fleste trodde at dette var den store hemmelige verdenen i spillet. Men de som utforsket enda mer grundig oppdaget en hemmelig vei fra Star World igjen, som ledet til den superhemmelige Special Zone. En verden med åtte ekstremt utfordrende nivåer kun for de beste av de beste. Og rundet du disse åtte? Vel, la oss bare si at du får en velfortjent klapp på ryggen fra Nintendo. En stor prestasjon.
Perverse Hideo
Hideo Kojima er mannen bak Metal Gear Solid-serien, og selv om han blir hyllet som en innovativ og genial spillutvikler med filosofiske spill om krigens grusomme realiteter, må han jevnlig avbryte de eviglange monologene med litt barnslig mannemoro. Ikke bare er er Metal Gear Solid-spillene stappet med postere av bikinimodeller og pornoblader som kan brukes til å avlede fiender, innimellom slår Kojima til ved å nå nye høyder (eller bunner) i kåtheten sin. For eksempel i Metal Gear Solid 4. Visste du at du under Codec-samtalene med søte Rosemary kan du vifte med PS3-kontrolleren din for å få puppene hennes til å disse? Nå vet du det i hvert fall, så da har du fått et insentiv for å spille gjennom spillet på nytt.
Hva med deg?
Dette var bare et lite utvalg av hemmeligheter du kan oppdage i dataspill. Det finnes mye mer. Har du oppdaget noe merkelig, hemmelig eller absurd i et spill? Del din oppdagelse med oss i kommentarene under!