Super Monkey Ball Banana Mania er fullt av innhold, sjarmerende spillmekanismer, og masse masse bananer
Jeg har de siste ukene rullet rundt på masse forskjellig baner i nye Super Monkey Ball spillet og jeg har kost meg. Vært stor fan av serien siden første spillet på Gamecube i 2001 så dette spillet har jeg fulgt en god stund, og det føles som en kjærlighetserklæring til den mindre populære SEGA serien.
Hva har en apekatt, Kazuma Kiryu fra Yakuza, Sonic the Hedgehog og en SEGA Saturn til felles? De er alle spillbare i Super Monkey Ball Banana Mania. Og det var en setning jeg aldri trodde jeg skulle skrive i en anmeldelse. Her har de virkelig slått på stortrommen for å sette sammen et karaktergalleri jeg aldri har sett makan til.
Banana Mania er en remaster av Super Monkey Ball 1 2 og Deluxe. Så de tre gode spillene før serien begynte å få sliteskader. Den er gitt ut i feiring av 20 års jubileumet til Super Monkey Ball serien og har over 300 små baner å vise til og noen av de er harde, veldig harde. Det er det som gjør det moro
Konseptet er enkelt. Du styrer en ape i en ball, og skal komme deg fra en ende til den andre. Eneste du får kontrollere er banen selv. Husker dere sånne gamle trespill fra 80 og 90 tallet hvor du skulle få en kule fra en ende til den andre med å vippe på esken? Eller er jeg bare gammel? Det føles omtrent litt slik. Uansett slik føles det når jeg igjen spiller på dette sjarmeventyret.
Kontrollsystemet på banen er ekstremt presist, og du kommer til å falle utenfor mye. Veldig mye. Heldigvis har spillet også en hjelpemodus som du kan slå på etter å ha falt utenfor banen et par ganger, noe som forhåpentligvis gjør at man ikke skremmer nye spillere.
Det fine med dette ekstremt lette gameplayet er at spillet er raskt å ta opp og kose seg med. Banene tar maks ett minutt så det er fort gjort å ta opp en kontroller og ta kun en bane til.
Spillet tilbyr også en «Challenge Mode» som virkelig var morsom. Noen av de mest utfordrende banene kan man finne her, det er også mange utfordringer som gir deg poeng du kan bruke til å låse opp karakterer, baller og rare bakgrunner. Karakterene du låser opp vil samle opp andre ting. Sonic har de berømte ringene sine og Kiryu samler opp energidrikker i stedet for bananer.
Det er flere DLC karakterer annonsert inkludert Morgana fra Persona 5 så det er ingen tvil om at de har planer for spillet og skal bli spennende å se hvem andre SEGA karakterer som finner veien.
Party mode er god gammel sofa multiplayer, som inneholder masse minispill som golf, baseball, racing og bowling. Racing modusen føles som en krysning av Monkey Ball og Mario Kart 64 og ble raskt en favoritt av meg og min bror. Monkey Target er også tilbake og der er konseptet å skyte apeballen i sprettert så langt det lar seg gjøre. Det er bare så moro. Det oppgraderte visuelle gjør at spillet ser fabelaktig fargerrikt og flyter stabilt, selv på min halvslitne PS4 Pro.
Det er ett virkelig stort irritasjonsmoment som kan få deg til å ville kaste kontrolleren inn i TVen, og det er kameraet, som godt over halvparten av tiden ikke gjør som du vil det skal gjøre. Det gjør at endel hull i de forskjellige banene kan være vanskelig å se, og om du aldri har spilt et Super Monkey Ball spill tidligere kan dette frustrere deg ekstremt. Men ikke kast kontrolleren i TVen din er du snill. Det blir så dyrt.
Super Monkey Ball har alltid vært litt oversett blant SEGAs store serier noe som er synd for det er mye moro her. Remasteren er lagd av fabelaktige Ryo Ga Gotoku studios mest kjent for Yakuza og Judgement serien.
Banana Mania er nok kalsium til å vare lenge og bananer er bare sunt. Litt høy vanskelighetsgrad og knotete kameraer kan kanskje foresake litt sinne i endel spillere men det er verdt det for å se Kazuma Kiryu rulle rundt i en ball.