10 år har gått siden Pikmin 3 kom på Wii U og rolige 8 år etter at Miyamoto sa i et intervju at et nytt Pikmin var snart ferdig utviklet. Men nå er vi her, 2023 og er det verdt ventetiden?
Det korte svaret er: Ja! Fy flate for en full pakke Nintendo serverer med Pikmin 4. Med denne utgivelsen frir Nintendo ikke bare til alle som har spilt Pikmin før, men appellerer også til nye spillere med et spill som du lett kan starte med selv uten å vite noe om Pikmin fra før på grunn av både god innføring i konseptet men også intuitiv kontroll.
Nytt Pikmin, ny krasjlanding
I Pikmin serien lander du som regel på en stilig fremmed planet på leting etter skatter, ny næring for å unngå sult eller i dette tilfellet, redningsaksjon.
Denne gangen har Kaptein Olimar krasjlandet igjen, men ikke nok med det. Redningsaksjonen som skulle hente han krasjet også så det blir opp til deg som fersk rekrutt å finne alle sammen og få dem trygt hjem.
Fordelen med at du spiller som din egen karakter er at du får tilgang på en litt simpel men ok karakterskaper hvor du får tilpasset ansikt og hår på karakteren din.
Ganske tidlig kommer du over flere av teamet bak redningsaksjonen og dere setter opp en base rundt krasjlandingen.
Denne fungerer som en hub hvor du velger hvilke steder du vil reise til.
Du oppdager også at forskjellige gjenstander du kommer over som glitrer kan omgjøres til energi for romskipet slik at du kan utvide søket etter SOS-Signaler på den fremmede planeten og igjen finne flere sjeler som har rotet seg bort.
Etter hvert som du redder flere vil huben din utvides og hver eneste du redder tilbyr sideoppdrag og belønninger i form av en type diamanter som du bruker til å oppgradere både din karakter i form av økt helse, større radius for fløyten din når du skal hente inn Pikmins og sist men ikke minst, du kan kjøpe helseoppgraderinger til Oatchi her også.
Spillerens beste venn, Oatchi
Oatchi er den største nyheten her, og det er en slags hund som du styrer litt på samme vis som Pikmins, men han har også flere fordeler som gir mange lag med Quality of Life forbedringer.
Hopper du opp på ryggen til Oatchi samles hele troppen din med Pikmin bak på ryggen hans også så du har stålkontroll på flere titalls Pikmin uten at noen roter seg bort i en elv eller fiender du prøver å unngå med 50+ Pikmin på slep.
Han kan også svømme og hoppe, noe som gjør utforsking til en lek og en sann fornøyelse.
Jeg har brukt så mange timer bare på å utforske hver krik og krok etter skjulte skatter og grotter.
For hver kaptein eller tilfeldig person du kommer over og redder får du også poeng som kalles Puppy Drive, som er en form for erfaringspoeng du bruker til å oppgradere Oatchi sine egenskaper slik at han kan løpe raskere inn i fiender, gjøre mer skade og løfte tyngre ting alene for å nevne noen av mulighetene.
Oatchi har blitt for meg like viktig som grappling hook i Halo Infinite eller paraglider i de nyeste Zelda spillene. Jeg kan rett og slett ikke se for meg et Pikmin 5 uten at han er med da han gjør så mye for gameplayet.
For det er Pikmins svar på dungeons i Zelda-spillene. Spredt rundt på områdene du reiser til er det flere grotter som tar deg til brett under bakken. Disse har som oftest flere lag som du må utforske og komme deg gjennom for at du skal klare å fullføre hvert brett til 100% hvis du er som meg og liker å fullføre alt.
Disse grottene kan også by på noen veldig kule og litt utfordrende bosser, men andre inneholder en modus som også er ny i serien, Dandori Battles.
Kunsten å planlegge
Dandori betyr i utgangspunktet progresjon eller prosedyre, i Pikmin handler det om
«hvor god du er til å strategisk planlegge og utføre oppgavene dine på mest effektiv måte» noe som går igjen som et tema i serien med tanke på gameplayet.
Disse kampene har et tidsrom på rundt 5 minutter hvor du og motstanderen, i tilfellet her en kaptein som har blitt dekt av blader og dermed ugjenkjennelig, får et sett med Pikmin og det gjelder å samle inn mest mulig skatter innenfor tidsrommet ved at du må være strategisk etter hvor du går og hva du velger å samle inn siden motstanderen også er på samme kart og kan gå etter det du selv prøver å ta.
Dette er til tider stressende, men gud a meg så gøy modus det er, og faktisk noe av det mer utfordrende som spillet har å by på.
Til tider litt for lite utfordring
For det er veldig tydelig etter kort tid at Nintendo har valgt å gjøre spillet «tilgjengelig» for flest mulig spillere. Hvis du har mistet mange Pikmins fordi du har enten glemt dem eller tapt dem mot fiender underveis, så kommer det ved hver kveld mulighet for å spole tilbake i tid så du kan unngå tapet. Dette er fint for nye og/eller uerfarne spillere, men jeg hadde satt pris på muligheten til å skru av funksjonen eller velge vanskelighetsgrad, da jeg kom meg gjennom spillet uten alt for store utfordringer kontra tidligere spill i serien.
Dette tar bort mye av konsekvensen av dine handlinger og risiko vs følelsen av belønning føles ikke like sterkt.
Men selv om spillet ikke er brutalt vanskelig, så blir du nødt til å planlegge hver dag du er ute og utforsker fordi tiden jobber alltid i mot deg, så du må se på kartet, finne ut hvilken retning og områder du ønsker å utforske den dagen.
Gjerne da kombinert med sideoppdragene du får underveis. Oppgraderingene du kan låse opp gir deg mye mer valgfrihet når det kommer til utforsking og bekjemping av fiender. Du kan låse opp bomber, gulerot som paralyserer eller hva med en mine som følger etter fiender som graver seg ned og beveger seg rett under bakken?
Møtt på en stor vegg og troppen din med Pikmin er opptatt med å frakte skatter? Kast en bombe på veggen og lås opp en snarvei for å korte ned tidsbruken på returen med skattene. Du føler hele tiden at god planlegging belønnes godt, så den følelsen av «jeg skal bare inn i banen her én gang til før jeg går til neste» gikk igjen og igjen for min del da jeg storkoste meg med å finne alle skatter, redde alle folka jeg kunne finne osv.
Flere nye varianter av Pikmins
Du kan ikke slippe et nytt spill i serien uten å sippe flere nye varianter av disse søte små blad-skapningene.
Pikmin 4 er intet unntak heller, her får du faktisk servert 2 nye varianter i tillegg til hele 7 typer fra tidligere spill i serien. Da gjelder det å holde tunga rett i munnen når du velger ut hvem som skal være med deg til enhver tid og hvordan du går frem når du angriper fiender.
Gjentatte ganger hadde jeg litt vansker med å velge ut hvilke 3 varianter jeg skulle ta med meg ut på utforsking siden alle har sine styrker og svakheter.
Is-Pikmin er en av nyhetene, og når du kaster dem på fiender så fryser dem og du får et perfekt vindu til å angripe med blant annet svarte stein-Pikmin som gir størst skade mens fienden ikke får rørt på seg. Samtidig kan de fryse vanndammer av ulik størrelse. Ser du en dam du skulle kommet over? Kast antall is-Pikmin som trengs og vipps så er dammen fryst og alle dine andre Pikmin som ikke tåler vann kan bevege seg fritt over.
Den andre typen som blir introdusert her er Glow Pikmin, disse kan kun brukes under bakken eller om natten. De ser mer ut som spøkelser sammenlignet med resten.
Tower Defense-light
Her kommer også night missions inn, det er en modus som går ut på at du må beskytte en stor haug med jord kalt Lumiknolls som de holder til i, ikke en løk som de andre.
Du må løpe rundt og samle inn stjerner som gir deg et større antall Glow Pikmins for å øke sjansene dine til å holde ut nettene mot fiender som kommer i bølger for å ødelegge jordhaugene og innholdet i dem. Klarer du å holde ut natten uten at din Lumiknoll blir ødelagt får du en væske som ene forskeren på redningslaget i huben din utvinner en medisin av for å kurere de som har vært strandet for lenge og blitt såkalte leaflings, ugjenkjennelige folk dekket av blader rundt hodet.
Konklusjon
Pikmin 4 var en sann glede å spille gjennom fra start til slutt. Jeg satt klistra til skjermen hvert ledige minutt jeg hadde både på tv og i senga for å utforske mest mulig før Jon Blund kom og stjal spilltiden min fra meg.
Det er et utrolig vakkert spill, og jeg kjenner jeg gleder meg til å se hvordan et femte spill potensielt vil se ut på en nyere konsoll fra Nintendo.
Spillet byr på så mye innhold, så mye utforsker glede og sjarm at det er vanskelig å legge fra seg.
Det er desverre litt for enkelt til tider som for meg bydde på litt for få utfordringer når det kom til fiender og bosskamper som fort ble unnagjort på første forsøk.
Jeg kunne tenkt meg at Nintendo i stedet for en spol-tilbake funksjon heller ga spillerne valg mellom vanskelighetsgrader, men det er ikke nok til at spillet blir ødelagt for meg.
Alt i alt har jeg kost meg masse, og jeg kommer tilbake til spillet igjen for å fullføre alt jeg ikke har unnagjort til nå. En veldig varm anbefaling fra meg altså til både nye spillere samt fans av serien.
Det er uten tvil seriens høydepunkt for meg.
Spillet får 4.5 av 5.