Jeg tippet at Microsoft kom til å fokusere på den nye Xbox-konsollen som en underholdningsmaskin fremfor en ren spillmaskin under kveldens presentasjon, og det slo til. Det skulle gå over tyve minutter før vi fikk se et spill fra den direktesendte Xbox One-avsløringen i kveld, og da sendinga var slutt hadde vi sett et bilspill, noen sportsspill, et militært skytespill og en blanding av en TV-serie og et actionspill fra finske Remedy. Xbox One ble presentert mer som en avansert TV-mottaker enn en spillmaskin.
Innholdsportal
Det har ligget i kortene de siste årene. Både Sony og Microsoft har brukt stadig mer tid på den årlige E3-messa til å fokusere på andre ting enn spill. Det har handlet om å skaffe seg innhold fra TV-kanaler, filmprodusenter og sportssendinger. Interessant nok for amerikanske Xbox 360-eiere, som kan velge og vrake i tilbud, for oss her på berget har det vært lite å skryte av. Ikke en gang stemmegjenkjenning har Microsoft aktivert for vår region ennå, selv om de fleste av oss gjerne prater engelsk til Xboxen vår hvis vi får lov.
Når jeg da sitter og ser en lang sekvens med hvordan Xbox lar deg se på TV-direkte og lar meg bytte mellom spill og TV-sending kjapt og enkelt, vet jeg at at dette ikke er noe jeg kommer til å få tilgang til når maskinen lanseres her i Norge. Det samme vet jeg når det snakkes om en NFL-applikasjon som skal vise amerikanske fotball og en slags fantasy football league samtidig.
De få spillene som ble vist frem: Forza Motorsport 5, en håndfull sportsspill fra EA Sports, Call of Duty: Ghosts og et nytt Remedy-spill kalt Quantum Break var alle – med unntak av sistnevnte – totalt forutsigbare. Vi snakker moderne spill på autopilot, hurtigmat for en fast food-generasjon av spillere som ikke lenger stiller krav til spillunderholdningen sin.
Sammenlignet med Sonys parademarsj av utviklere som både stilte med forutsigbare oppfølgere og innovative og nytenkende ideer virket Microsoft nesten lei av spill under sin presentasjon. Det lå en ren pliktfølelse over spillpresentasjonen. Det var sjelløst og uinspirert og et trist skue for de av oss som brenner for gode spillopplevelser.
Jeg vet at Microsoft holder igjen med spillene til E3, og kanskje er det en finurlig taktikk fra amerikanerne dette her, å underlevere på spillfronten nå og dermed dempe forventningene slik at alle blir positivt overrasket på E3, men kynikeren i meg insisterer på at seks av de annonserte åtte nye eksklusive Xbox One-spilltitlene som skal komme i løpet av det første året blir barnespill til Kinect. Vi får se, jeg krysser uansett fingrene for en langt mer spennende spillparade på E3 enn det Microsoft viste i kveld.
Tåkeprat
Det ble mye prat under kveldens presentasjon og lite substans. Tjenester som at man kan søke på Bing eller se en trailer for en film mens man ser en annen film imponerer ikke – det har jeg kunnet gjøre med en vanlig datamaskin de siste ti årene. Skype-integrasjon var forutsigbart og fornuftig nok, det samme gjelder den oppgraderte versjonen av Kinect som nå leser bevegelser enda mer nøyaktig. Likevel var det litt uventet at Kinect ikke er integrert i selve konsollen, men en ekstern enhet.
Skytjenester vil ifølge Microsoft øke betraktelig på den nye konsollen, og Microsoft ruster opp Xbox Live kraftig for å imøtekomme behovet. Skal jeg tolke dette noe vei betyr det neppe at det blir slutt på månedsavgifter eller Xbox Live Gold med det første. Onlinetjenesten på PS3 har vært dårligere enn den på Xbox 360, så i mine øyne har det faktisk vært verdt investeringen å betale for Xbox Live Gold, men hvorvidt det fortsatt vil være verdt det avhenger helt av hva Playstation 4 vil tilby av løsninger.
Rent teknisk ser konsollen ut til å ligge litt under Playstation 4 hva gjelder rå kraft. Xbox One har en CPU med åtte kjerner, 8GB minne, 500 GB harddisk og blu-ray-spiller.
Ryktene
Som vanlig med Microsoft er det de ikke snakker om like viktig som det de snakker om. I kjølvannet av presentasjonen har flere journalister som har fått se maskinen før i dag, eller som har vært kjappe med intervjuer like etter presentasjonen, fisket mer info fra Microsoft, spesielt om mange av temaene som det har gått rykter om på forhånd. Her er de viktigste punktene:
– Bruktspillsperre: Wired har fått bekreftet at alle spill man kjøper på disk må installeres på maskinens harddisk for å spilles. Etter man har installert de kan man spille uten å ha i disken. Det betyr at om du låner spillet til en kompis må han betale en avgift til Microsoft for å få installert spillet på sin maskin. Det samme gjelder om du kjøper bruktspill, du vil måtte betale for å få installert et bruktspill på maskinen din.
– Alltid på nett: Noe uklart det her, men enkelte intervjuer gir inntrykk av at det er opp til spillutviklerne om de vil ha nettkrav i spillene sine. Ifølge Microsoft skal de nye skybaserte tjenestene være så kraftige at utviklere kan bruke prosessorkraft i skyen til å hjelpe de under spilling, som var det samme argumentet Electronic Arts brukte om SimCitys nettkrav. Bruktspillsperren skissert ovenfor tyder i alle fall på at spillet må på nett for at du skal få installert og startet det (slik at det kan sjekke om spillet har vært installert tidligere)
– Bakoverkompatibilitet: Xbox One vil ikke spille av 360-spill. Heller ikke spill kjøpt via Xbox Live Arcade.
– Selv om Kinect er en ekstern enhet må den være koblet til Xbox One for at Xbox One skal fungere.
– Xbox Live-kontoen din og Gamerscoren din vil være overførbar til Xbox One
Med unntak av siste punkt er dette Ikke akkurat glade nyheter for spillere flest. Samtidig er det litt tidlig å dømme Microsoft nord og ned for disse funksjonene, vi vet jo nemlig ingenting om hvorvidt det samme vil være gjeldende for Playstation 4. Kravene om å redusere bruktspillsalget står nok en samlet forening med spillutgivere bak, og de vil neppe kreve en slik bruktspillsperre fra Microsoft mens de gir Sony frie tøyler.
Konklusjon
Men la oss nå feie alle disse detaljene til side. Konklusjonen er at jeg er underveldet av kveldens Xbox One-presentasjon. Microsoft har presentert en USA-sentrisk konsoll med fokus på langt mer enn spill, tilpasset en virkelighet som ikke lenger eksisterer.
I mitt hjem ser vi knapt TV lenger. Ungene ser barne-TV, jeg ser filmer på Netflix, TV-serier på Apple TV og sender annet innhold fra datamaskinen til TV-skjermen min. Microsofts tanke om TV-en som hjemmets hjerte, som hjemmets samlingspunkt, stemmer ikke med dagens virkelighet. Min eldste sønn ser aldri TV, han sitter foran en datamaskin og ser YouTube eller opptak av NRK-serier.
Microsofts drøm om en TV som kan gjøre alt, en maskin som skal styre all din underholdning stemmer ikke overens med dagens medievirkelighet. Hvorfor skal jeg splitte skjermen mens familien ser film for å bestille kinobilletter via Bing når jeg kan ta opp smarttelefonen min og gjøre det samme uten at jeg må sitte å prate høyt og forstyrre de andre som ser film med meg? Har jeg behov for å sjekke noe på nett mens jeg ser TV har jeg alltid en smarttelefon, laptop eller et nettbrett i nærheten.
Microsofts fremtidsvisjon der vi skal gå rundt og snakke med TV-apparatet vårt og gjøre alt via en TV-skjerm virker som en science fiction-film fra 80-tallet som ignorerer dagens medievirkelighet og behov. Sammenlignet med Sonys fokus på alt fra indie- til AAA-utviklere og mer ydmyke og spillrettede presentasjon kom Microsoft ut i veldig dårlig lys for alle oss som primært er interessert i å spille på de nye konsollene. Derfor nøler jeg ikke med å erklære stillingen så langt i konsollkampen som Playstation 4 – Xbox One.