Da Pokemon Sword & Shield ble lansert for et knapt år siden var det en del valg Gamefreak tok som fans ikke var veldig fornøyde med. Over halvparten av de populære lommemonstrene var ikke tilgjengelig i spillene som fjernet litt meningen av «Gotta catch em All». Det ble senere forklart at det ville komme to store DLC pakker med eldre Pokemon og da ble de beskyldt for å selge fanfavoritter når de egentlig kunne puttet de i spillene. Nå har begge DLC pakkene kommet ut og her er noen tanker.
Begge pakkene kan startes nesten med en gang i grunnspillet, men ettersom de fleste sikkert allerede har spilt igjennom det balanseres områdene etter hvilket gjennomsnittlig nivå teamet ditt har når du ankommer, så min utforskning av disse områdene var med et level 80+ team og de fleste Pokemonene rundt var i samme level.
Første pakken The Isle of Armor kom ut i juli og gav oss en stor ny Wild Area (som var noe av de beste nyvinningene med Sword & Shield) og den var stappfull av innhold, men jeg tenker vi skal hovedsakelig snakke om The Crown Tundra som kom ut for et par dager siden.
Der The Isle of Armour føltes litt bar leverer The Crown Tundra varene med tanke på innhold. Her er det MYE å gjøre, mye å finne. The Crown Tundra ser litt ut som Norge i desember da det er mye snø og de fleste fanfavorittene som har kommet tilbake er av istypen.
The Crown Tundra gir oss en ny spillmodus som heter Dynamax Adventures og her skinner det skikkelig. I stedet for disse Dynamax kampene man fant i Wild Areas områdene i basespillet og den første utvidelsen får man her utforske huler i god Dungeon Crawling tradisjon. Du får låne en tilfeldig Pokemon og må sloss deg igjennom tre kamper før du kommer til bossen, som er en av seriens mange fantastiske legendariske monster.
Alle de legendariske monstrene fra tidligere generasjoner, Ja ALLE, er tilgjengelig i Sword & Shield nå, og det er få ting i Pokemon som er morsommere enn å jakte på legendariske lommemonster. Samtidig har The Crown Tundra fem separate historielinjer som får deg til å møte kule nye karakterer, kule nye Pokemon og utforske et område jeg kommer til å bruke lang tid på å finne alt i.
Det er fortsatt ca 300 av de gamle lommemonstrene som du ikke kan overføre til Sword & Shield, men det gjør egentlig ingenting. Det er 898 Pokemon nå opp til generasjon 8 så det å samle alle har nå blitt en dørgende kjedelig oppgave og da er måten Sword & Shield gjør det med å ta et godt utvalg monster mest sannsynligvis veien fremover for serien.
Det fine man må ha om man liker å samle alle Pokemon nå er abonnementstjenesten Pokemon Home. Denne kan nå kobles opp mot Sword & Shield, Lets Go Pikachu & Eevee, og før utgangen av 2020 mobilspillet Pokemon Go. Pokemon Home er også tildels bakoverkompatibel med Pokemon Bank som var samme konseptet serien hadde frem til Ultra Sun & Moon, og her har man fremtiden for de som vil fylle ut sin National Pokedex. Med plass til over 6000 Pokemon tar den tid å fylle opp.
Pokemon er kanskje verdens mektigste spill-IP. Etter 25 år er det mer populært enn noensinne og dette er Gamefreak klar over, som vi så med alle de nye Pokemon titlene de har annonsert så langt i 2020. Måten å ha på DLC pakker på hovedtitlene er fremtiden til Pokemon og jeg kunne gjerne tenke meg og sett at de fortsatte å bygge videre på Sword & Shield. Rent spillmekanisk er det de sterkeste titlene vi har sett fra serien og The Isle of Armor og The Crown Tundra utvidelsene føles som fantastiske fortsettelser på Galar eventyret ditt, så om du er stor Pokemon fan er de fint vært pengene, jeg er spent på å se hva de planlegger å gjøre videre med Sword & Shield.
Switch titlene er nå de tredje best solgte mainline Pokemon titlene så det viser for Gamefreak at dette fungerer og dette vil vi ha mer av. Samtidig er det så mange andre alternative titler som Pokemon Smile og det nye Pokemon Snap. Pokemon viser fremdeles at de er mektige, og ingen er mer klar over hvor sterk den IPen står enn utvikler Gamefreak selv