Pompøst og grandiost
0

Pompøst og grandiost

feb 01 Spill.no  

Til tross for at de fleste slåssespill har en temmelig lik presentasjon av to kamphaner med helsesøyler, er det aldri noen tvil om hva man spiller når man denger løs i SoulCalibur-serien. De ekstravagante kostymene, de overdimensjonerte våpnene, og den pretensiøse og pompøse presentasjonen levner ingen tvil. Blandingen av kabaret og karneval med sverd og posering har gjort SoulCalibur-serien til en lettbeint og attraktiv slåssespillserie i alle år.

Kompromiss

Og SoulCalibur V er mer lettbeint og leken enn på lenge. Namco Bandai har valgt å forkaste mange av de mer kompliserte teknikkene fra forgjengeren, og leverer en mer fokusert og strømlinjeformet opplevelse. Det er et modig og riktig valg. Der SoulCalibur tidligere har forsøkt å differensiere seg fra konkurrentene med rustninger som går i stykker og relativt abstrakte spesialangrep og kontringsmekanikker, har spillsystemet denne gangen fulgt malen til Street Fighter-serien. En enkel måler fylles opp i løpet av kampen, som man kan tømme via utvalgte spesialangrep. Blokkering og kontringer har og blitt forenklet, noe som gjør det enklere å snu kampen i sin favør.

En annen god ting med årets utgave er at grafikken har blitt presset inn i en helhetlig retning. Der tidligere utgaver av spillet nærmest har vært som et brasiliansk karneval av overdådige kostymer og farger, marsjerer nå de flagrante karakterene mer eller mindre i samme retning. Det er fortsatt overdådig og dramatisk, men kostymene, bakgrunnene og presentasjonen henger mer sammen enn før.

Grunnspillet er dog uforandret. Som vanlig velger man hver sin slåsskjempe som skal denge løs på hverandre for å redusere helsen til null. Her føler jeg dog at Namco Bandai kunne investert mer tid. Man kunne med fordel hatt mer variasjon i kampoppsettene – jeg savner for eksempel muligheten for å stille med et tag team der man kan bytte figur midt i kampen. Arenaene man slåss på er også halvhjertet uformet. De fleste ser bra ut, men fysikkens lover henger ikke på greip når man blir dyttet mot en kant, og det kunne med fordel vært mer variasjon mellom områdene.

Overfladisk og spektakulært

Men i kampens hete spiller det liten rolle. Saken er nemlig den at SoulCalibur V faller inn i kategorien festspill når det gjelder slåssespill. Virtua Fighter- og Street Fighter-serien er de mer seriøse alternativene, for de som ønsker å virkelig gå i dybden og spesialisere seg, mens Tekken og SoulCalibur alltid har vært de mer lettspilte seriene som går hånd i hånd med et vorspiel.

Og SoulCalibur V er kongen av slåssespillene på fest. Det er lettspilt og spektakulært. Man trenger aldri noe mer enn noen enkle knappetrykk for at skjermen eksploderer i grasiøse bevegelser og spektakulære effekter. Det er enkelt å lære seg grunnteknikkene, og det er moro å prøve seg frem med de ulike karakterene, som alle har utstråling og nærvær så det holder.

Men for min del stopper deg også der. Mine forsøk på å gå i dybden på SoulCalibur V har ikke vært vellykkede. Der jeg i Street Fighter, Virtua Fighter og Tekken har funnet mine favorittfigurer jeg behersker, klarer jeg ikke å oppnå den samme mestringen i SoulCalibur V. Det skyldes mest at persongalleriet har så spektakulære angrep at det er vanskelig å finne gode forsvarsstrategier, og dermed klarer jeg heller ikke å løfte spillet mitt til et nytt nivå slik jeg klarer med andre slåssespill. Hakket morsommere er det å lage sin egen slåsskjempe i et overraskende detaljert redigeringsprogram, men fant fort ut at det var mer morsomt å lage figuren enn å bruke han i kamp.

Dermed ender SoulCalibur V opp som et strålende festspill. Fremragende underholdning for alle som har lyst til å banke hverandre opp i lystig lag. Som enspilleropplevelse er det et litt vel fattig måltid. Historiemodusen – presentert via tegninger og tekst – er totalt forglemmelig, og selv om onlinedelen fungerer føles det som om noe mangler når man ikke kan hoverere over en kompis som sitter ved siden av en i sofaen. Og det er som sagt langt mindre tilfredsstillende å gå i dybden på SoulCalibur V enn i andre slåssespill. Til fest og enkel flerspillermoro er dette strålende, og med litt mer dybde og balanse i kampsystemet kunne det blitt den klassikeren det så gjerne vil bli.

Se flere bilder fra SoulCalibur V på neste side!

SoulCalibur V utvikles og utgis av Namco Bandai. Spillet lanseres 3. februar på Xbox 360 og Playstation 3.

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.