Selv om jeg likte den direkte og brutale Sam Fisher i Splinter Cell: Conviction var jeg langt fra overbevist etter jeg så Splinter Cell: Blacklist på E3 i fjor. Faktisk klarte jeg ikke å kjenne igjen min snikende gamle venn i det hele tatt der han løp rundt som en blanding av Altair, Solid Snake og Nathan Drake i Call of Duty-omgivelser fulle av terrorister.
Populisme
En sykelig trang til å utvide nedslagsfeltet bredest mulig har inntatt de store kommersielle spillutgiverne. Spill er kostbare å produsere, derfor må de selge mest mulig for å tjene penger. Og derfor blir spillopplevelsene mer strømlinjeformede, friksjonsfrie og enkle.
I et nylig intervju med Eurogamer innrømmer Jade Raymond som styrer Splinter Cell: Blacklist-studioet at de prøver å unnge å lage for kompliserte spill. Splinter Cell skal bli mer tilgjengelige for å bli mer populært.
– Noe som har holdt den (serien – red.anm) tilbake til tross for alle endringer som har skjedd opp gjennom årene er at det er fortsatt en av de mer kompliserte og vanskelige seriene å spille. Selv om vi har kjernefans som sier ting som “Å, jeg vil ha mer av denne opplevelsen”; når du spiller andre spill som har snikeelementer er de alle langt mer tilgivelige enn Splinter Cell, forteller Raymond til Eurogamer.
For å prøve å tiltrekke seg et bredere publikum forsøker Raymond og teamet hennes å by på flere måter å spille på i Splinter Cell: Blacklist. De som vil ha den klassiske stealth-opplevelsen skal kunne klare nivåene uten å drepe, mens de som foretrekker mer action skal kunne dure frem som en krigsmaskin.
Men det skurrer likevel for meg når Raymond sier at spionsituasjonen har endret seg etter 9/11 og at spionasje ikke lengrer handler om avlytting og å følge etter personer, og på den måten rettferdiggjør den nye krigeren Sam Fisher.
I jakten på å gjøre spillene mer tilgjengelige mister utviklerne ofte fokus på hva det var som gjorde spillserien til en suksess i utgangspunktet. Ofte er det nettopp kompleksiteten som igjen fører til en mestringsfølelse som igjen gir deg et personlig forhold til spillet som er nøkkelen til en spillsuksess. Se på Dark Souls, for eksempel, hvor mange har ikke oppdaget ekte spillerglede gjennom spillets utallige dynamiske utfordringer og høye vanskelighetsgrad?
Det slår meg som litt trist hvor velvillig utviklere og utgivere ofrer spillenes særpreg av rene kommersielle hensyn.
Vitsetegneren Gary Larsson ble ofte spurt om ikke vitsetegningene hans var litt for sære og smale. Til det pleide han å svare at han var mer fornøyd hvis noen mennesker lo høyt av tegningene hans enn at alle trakk på smilebåndet. Det er en holdning flere spillutgivere med fordel kunne omfavnet.
Splinter Cell: Blacklist utvikles av Ubisoft Toronto og utgis av Ubisoft. Spillet skal lanseres på PC, Playstation 3, Xbox 360 og Wii U i august.