I dag er det 15 år siden Id Softwares monumentale skytespill, Quake, satte en ny standard for sjangeren.
Ikoniske utviklere
De litt eldre spillerne husker nok godt kvantespranget fra Ids tidligere stortitler Doom og Wolfenstein til Quake. Ikke bare styrte man siktet med musen, men grafikken og flerspillermulighetene var astronomiske i forhold. I tillegg presset det maskinvaren til det maksimale, noe som introduserte viktigheten av et beinhardt grafikkort for spillere verden over.
Spillet var i sin tid en enorm suksess, og flere av de som jobbet på prosjektet har fått ikonstatus i spillbransjen i ettertid. John Carmack er frontfigur i Id Software ennå, John Romero har i ettertid skaffet seg et navn via floppen og kultklassikeren Daikatana, og ikke minst evighetsprosjektet Duke Nukem Forever (som han falt fra lenge før lansering), og American McGee står for selvtitulerte middelmådigheter som American McGee’s Alice og ikke minst katastrofen American McGee’s Big Day L.A. Men kjente er de i det minste.
De av våre lesere som ikke fikk med seg paradigmeskiftet i skytespillsjangeren i 1996, kan likevel få et innblikk i hvordan det gikk for seg i denne lanseringsvideoen for Quakeworld, en oppdatert og mer flerspillerorientert versjon av Quake:
Gratulerer med dagen!