Forza serien har eksistert i lang tid på flere generasjoner med Xbox konsoller, Motorsport serien har for lengst etablert seg som en verdig motstander til Playstations Gran Turismo serie og deres Horizon spinoff serie har også oppnådd store spillerbaser med mer arkadefokus kontra realisme.
Når sant skal sies har jeg prøvd litt av hvert når det kommer til bilspill opp gjennom, blant annet Wrc og Burnout.
Men det jeg har spilt mest som er nærmest Forza Motorsport er Gran Turismo 3 A-spec, som morsomt nok ble feilkjøpt av min far som jeg ba på mine knær om å ta med GTA 3 hjem fra jobbreise. Men det jeg fikk var GT 3A(Spec), etter at jeg skjulte min skuffelse så måtte jeg selvsagt prøve ut spillet og fikk en god del timer ut av det.
Etter GT 3 var det bare Need For Speed Underground som klarte å fange min interesse for sjangeren.
Siden det kom ut har jeg nesten ikke rørt et bilspill. Kjøpte meg Forza Horizon 5, men det står seg fint i hylla enda, så da er det store spørsmålet: Er Forza Motorsport så bra at det kan få åpnet øynene mine atter en gang for bilspill-sjangeren?
Det korte svaret mitt er, jeg koser meg. Ganske mye mer enn jeg trodde jeg kom til å gjøre.
Forza Motorsport har som mål å levere en så autentisk bilopplevelse som overhodet mulig, og jeg vil påstå at de gjør en sabla god jobb også, hver bil føles så forskjellig å kjøre, lys og vær påvirker sikt og handling på veldig realistiske måter.
Når du kommer til hovedmenyen får du tilgang på en rekke forskjellige moduser og hver enkelt har veldig mye innhold å ta av så her er det mulig å synke ned flere titalls timer i samtlige.
Karrieremodusen stiller ganske sterk med utrolig mange turneringer som du låser opp tilgang til etter hvert som du fullfører dem.
Her settes det regler til hvilke biler som kvalifiserer til hver enkelt cup som du kan velge mellom. Eier du ikke bil fra før av som er godkjent kan du velge å kjøpe eller leie en bil for den aktuelle turneringen.
Skru og justere så mye du vil
Mellom hvert løp får du mulighet til å tilpasse bilen din opptil et viss nivå innenfor turneringen du kjører i.
Det er her Turn10 skal ha skryt for dybden i spillet.
En ting er alle detaljer på bilene fra et visuelt ståsted, men det detaljnivået på hva du kan tilpasse på bilen for å maksimere effekten du får ut av den er helt hinsides.
Her kan du justere dekktrykk, fjæring, krenge stabilisator og hjulopphengets geometri for å nevne en del.
Hørtes noe av det gresk ut for deg? Takk, da er jeg ikke alene!
Det er ikke noe du må forholde deg til, men jeg liker at muligheten er der og tilhengerne av serien setter nok enda mer pris på det enn jeg gjør.
Jeg liker å tilpasse hvordan bilen ser ut, felger, spoiler og lakk og så videre. Det er det jeg synes er mest gøy når det kommer til tilpasning, men Forza Motorsport har en knapp for “Rask oppgradering” hvor spillet beregner hva som lønner seg å oppgradere for poengene du har tilgjengelig.
Etter beregningene er gjort får du en oversikt over hvor mye akselerasjon,bremsing osv vil øke før du godkjenner oppgraderingen.
Dette er med på å tilgjengeliggjøre spillet for nykommere av både Forza og bilspill som har økt fokus på simulering.
Ikke akkurat Mario Kart
Når det kommer til selve kjernen av spillet, kjøringen, så er det en veldig ålreit læringskurve når du først starter spillet.
Forza serien har piler som er forhånds aktivert som assistanse for deg i svinger. Disse varierer i gradering av farger fra rødt til gult og grønt.
Jo høyere fart du har inn mot en sving, desto mer røde vil pilene bli for å varsle deg om at du har for høy fart og vil får utfordring med å takle svingen.
Det er for meg første gang jeg har brukt bremsen så aktivt i et bilspill. Jeg har på flere baner under treningen du må gjennom før du får starte selve eventene, prøvd å perfeksjonere svingene mellom hver runde ved å blande mellom å bremse og redusere trykket på gasspedalen.
Det er veldig tilfredsstillende når du kjenner at du mestrer en sving og rundetiden din krymper for hver gang du passerer målstreken.
Denne tilfredsheten kommer veldig godt frem i Rivals-modusen hvor du spiller mot “spøkelset” av andre spillere i en kamp om å sette beste tid per bane.
Jeg er langt fra god, det var merkbart under min tid med online spilling.
Det endte som regel opp med at jeg ble knust nedenom og hjem igjen av andre spillere, og det var ikke på grunn av det tekniske, fordi spillets online kjører smertefritt. I hvert fall før lansering, det vil være spennende å se om serverne takler pågangen av spillere når spillet slippes på GamePass på lansering.
Rivals er bygd opp slik at hver gang du passerer mål og slår tiden til nærmeste sjåfør, så byttes hen ut med en ny sjåfør sitt “spøkelse” slik at du får kontinuerlig fremgang uten at du må inn og ut av menyer. Det er sømløst og fungerer skikkelig bra.
Noe som går igjen i alle moduser, uavhengig av bil og bane er oppførsel på banen.
Du kan kjøre som et svin, kræsje inn i alt og alle, samt kutte svinger ved å kjøre tvers over gresset for å unngå en sving.
Alt fungerer i praksis, men du blir straffet for den type oppførsel, og hardere jo mer du gjør det.
Kutter du en sving med et uhell eller du kjører ut av banen og setter deg fast i grusen så merker spillet det.
Jeg har ikke telling på hvor ofte jeg har kjørt ut av banen fordi jeg har lest svingen helt feil og kjørt rett ut. Men spillet klarer på et vis å forstå når du kløner det til og når du prøver å jukse fordi du blir som regel ikke straffet dersom du er uheldig.
En annen ting er at om du først kjører utfor, krasjer nok i andre biler eller rett i veggen om du er uheldig nok i en sving, så vil det ha betydelig påvirkning på bilens handling jo mer skade den får.
En runde testet jeg ut skademotoren så mye at bilen min ville nesten ikke gå fremover i det hele tatt på grunn av så omfattende skader på motor og drivverk.
Det som er litt synd er at alt under panseret påvirkes av skadene, men bilens ytre får noen mindre bulker og knust rute etterhvert.
Så klart er det imponerende ved mindre kollisjoner og skrapinger at lakken blir skadet akkurat der du treffer, men jeg kunne ha ønsket meg litt mer omfattende skader visuelt når alt er skrudd på maks på skade i spillet.
Bil RPG
Så fort du setter deg inn i en bil som du eier, så bygger du opp bilens erfaringsnivå. Du får erfaringspoeng for hvert løp du kjører, hvor mye er basert på hvor flink du er til å kjøre.
Kommer du på pallplassering får du i tillegg en bonus som du selv kan være med å justere etter hvor vanskelig du ønsker den kunstige intelligensen skal være.
Her synes jeg kanskje at justeringen kunne vært litt mildere, det skal sies at jeg klarte fint å komme på topplassering på det enkleste, men skulle ikke veldig mange hakk opp før konkurransen ble betydelig skarpere og da var ikke vanskelighetsgraden skrudd på halvveis en gang. Så for de som ønsker seg en kraftig utfordring trenger du ikke lete langt.
Når du går opp et nivå på bilen så gjelder det akkurat den bilen på lik linje som en karakter i andre rollespill. Så om du har 5-10 eller flere favoritter som du liker å veksle mellom så må du forvente å bruke tid på hver enkelt om du vil oppnå maks nivå og utstyr på alle.
Utrolig gøy å kjøre..Når du får komme i gang
Forza gjør så mye riktig når det kommer til selve kjøringen. Det er en utrolig god følelse av å sitte i et beist av en racerbil når du har lært deg bilen å kjenne. Når du vet hvor tidlig du skal senke farten for å cruise gjennom svingen på så effektiv måte som mulig.
Bilene har en god tyngde og sitter så godt på veien, hver bil kjennes ulik den andre så det blir som å lære seg spillet litt fra start igjen når du prøver deg på en annen bil som du da lærer å kjenne samtidig som du oppgraderer den underveis.
Jeg skrev tidligere om karrieremodusen, og den har veldig mye innhold. Det er et hav av turneringer med et vilt antall biler å kose deg med, men jeg klarer ikke helt å la være å kjenne på litt frustrasjon.
Det er forståelig at du skal kunne prøvekjøre en bane før et løp begynner så du får en følelse på hvordan banen er med tanke på bilen din og om du skal vurdere noen justeringer underveis før løpet starter. Men etter x antall turneringer så synes jeg det blir litt trøttende og måtte kjøre minst 3 runder på hver eneste bane før jeg får lov til å starte løpet.
Ganger du dette med 5 løp per turnering så blir det ganske mye tid som jeg heller vil bruke på banen i det faktiske løpet.
En ting som er verdt å nevne under kjøring er hvordan Turn10 bruker vibrasjonsmotorene som er i Triggerne på kontrolleren, når du bråbremser i 200km/t kjenner du det rister i venstre trigger, samme med vibrasjon når du girer raskt med høyre trigger under akselerasjon.
Jeg kan ikke la være å tenke på hvor mye mer innlevelse dette kunne ha gitt dersom Xbox også hadde haptiske triggere som Playstation 5 har på sin Dualsense, men det er fortsatt en fin detalj som skaper litt ekstra innlevelse.
“Furet, værbitt over banen”
Spillet viser seg fra sine beste sider når du har raytracing skrudd på og været endrer seg.
Det er nydelig å kjøre når sola lyser opp over banen, du kjenner lyset titter frem mellom glipper i skogkanten og kontrastene når tåken legger seg ned over banen og gjør sikten litt utfordrende.
Samme når regnet bare pøser ned, viskerne jobber i turbofart og vannplaningen er høyst reell når vannet fosser ut bak bilen der du kjører i høy fart og prøver samtidig å holde kontroll på den stadig mer glatte veibanen.
Simuleringen av væreffekter, lys som påvirker sikten og hvordan grepet mellom dekk og asfalt gradvis endrer seg er utrolig gøy og utfordrende. Det er lagt inn så mye kjærlighet i de 7 årene det har tatt fra Forza Motorsport 7 ble sluppet til i dag.
Jeg har som tidligere nevnt kost meg mye med Forza, nok til at jeg tror jeg skal prøve ut Horizon 5 igjen (Hvis dette spillåret gir meg en liten pause). Det har igjen tent en liten gnist for bilspill for meg og Forza Motorsport er et spill jeg varmt kan anbefale til kjernefansen, men også nye spillere som er litt nysgjerrig og enda ikke har turt å prøve på grunn av at det er simulator kontra arkadebilspill.