I et intervju med nettstedet
IndustryGamers, åpner
id-sjef John Carmack for utvikling på Nintendos nye plattform.
Dårlige erfaringer
Selv om aksjene til Nintendo tok seg et lite dypdykk etter lanseringen, og tilbakemeldingene fra E3-pressekonferansen var ganske lunken, har utviklere som tradisjonelt ikke kobles til det japanske selskapet tatt Wii U til seg. Blant annet Half-Life-utvikler Valve har uttalt seg positivt, og åpner for utvikling til konsollen i fremtiden.
Nå er det skytespillbastionen id Software som tar bladet fra munnen. Studiosjef John Carmack, som står bak spill som Doom, Wolfenstein 3D og Quake, mener tiden nå kan være inne for å ta Nintendo inn i varmen igjen.
– Vi gjorde oss ganske dårlige erfaringer med Nintendo på Super-Nintendo-tiden. De var et annerledes selskap da. De prøvde for det meste å stramme inn og kontrollere det som ble laget for konsollen deres. Men det er lenge siden nå. Problemene i nyere tid har bare vært uenighet om teknologi, og det virket mer logisk å utvikle for PC, Xbox 360 og Playstation 3, forteller Carmack.
Han har selv en sønn på seks år nå, og innrømmer at han hadde satt pris på å kunne lage et spill for en Nintendo-plattform, men at det ikke har passet helt med id Softwares prosjekter og teknologiske krav. Men det er ikke bare sønnen som trekker Carmack til Nintendo. Han tror også bestemt at kreftene i Wii U vil gjøre det enkelt å flytte over spill som benytter den nye grafikkmotoren id Tech 5 til konsollen.
Allsidig
– Vi har ikke hatt noen formelle diskusjoner ennå, men teknisk sett er det et absolutt gyldig mål. Jeg er alltid glad når jeg kan sette i gang med en ny boks, og vurdere styrker og svakheter i valgene som har blitt gjort. Jeg tror de tok en ganske smart beslutning med Wii U, sier studiosjefen, og legger til at den nye kontrolleren kan vise seg å være svært allsidig.
– Jeg tror det er flere bra måter å bruke Wii U-kontrolleren på enn denne generasjonens Kinect og Move, hevder Carmack.