Transmedial underholdning er et buzzord i underholdningsbransjen. Kort fortalt går det ut på å spre en underholdningsopplevelse ut i flere underholdningskanaler.
Vi har sett det mange ganger før, Halo-serien som bøker, tegnefilm og lekefigurer, Dead Space-serien som tegneserie og animasjonsfilm. Det handler om å utvide nedslagsfeltet og skape en bølge av produkter med samme tema innen mange kategorier.
Til filmen
Ikke alle slike transmediale eksperimenter lykkes like bra. Det finnes etterhvert mange eksempler på spill som har blitt film, som egentlig aldri burde tatt steget fra spillkonsollen til kinolerretet. Dog har jeg tro på at Ratchet & Clank skal lykkes.
Insomniac Games jobber nemlig med en animasjonsfilm basert på Ratchet & Clank-spillene. Her møter vi blant annet Ratchet, Clank og Captain Qwark i velkjente omgivelser.
Se traileren til Ratchet & Clank-filmen her:
Det kan lykkes bra. Først og fremst fordi vi ikke snakker om en spillefilm med levende bilder, men en animasjonsfilm med samme estetikk som i spillene. I tillegg er figurene i Ratchet & Clank-universet velegnet som tegnefilmfigurer, Insomniac har bevist at de mestrer humoristisk timing, mimikk og stemmeskuespill i spillserien allerede, overgangen fra mellomsekvensene i Ratchet & Clank-serien til filmlerretet er liten.
Størst utfordring blir nok manus, en ting er å løpe rundt og knuse kasser og fiender i to timer på en Playstation, det er noe annet å sitte passivt å la seg underholde av en historie med Ratchet & Clank i to timer. T.J. Fixman har skrevet manus til de nyeste spillene i serien og vil også skrive manuset til filmen.
Insomniac Games lager ikke filmen alene, produksjonsselskapene Blockade Entertainment og Rainmaker Entertainment er også involvert i filmen. Premieren blir ikke før i 2015.
Jeg har troa. Det kan neppe bli verre enn det fatale forsøket på å lage en spillefilm basert på Super Mario Bros. i 1993. Da ble Bowser seende slik ut på kinolerretet:
Kilde: Pressfire