Med et plott, gameplay og game design kraftig inspirert av Game of Thrones prøver Final Fantasy XVI å finne opp hjulet igjen, og de leverer en av tidenes mest imponerende spillopplevelser.
På mine snart tretti år på kloden som forkjemper av japanske rollespill er det en serie som har stått et hode over de andre, og det er Final Fantasy. Helt siden jeg første gang spilte Final Fantasy VI på Super Nintendo tilbake i 199-noe har jeg vært hodestups forelsket i Square Enixs episke JRPG og nå har jeg brukt ca 80 timer i spill nr 16 i hovedserien og ikke bare er det ett av de beste spillene i år. Det er kanskje ett av de beste spillene noensinne.
Utviklingen av historien i Final Fantasy XVI startet sommeren 2014, dette var kort tid etter at Game of Thrones slapp sesong 4. Det ser man for Game of Thrones er hoved inspirasjonen her. Det er fra første sekund det mest voldelige og overseksuelle Final Fantasy til dags dato. Hovedkarakter Clive Rosfield er klart å tydelig basert på Jon Snow og er en tidligere prins som pga veldig uheldige hendelser ender opp som en Branded. Dette er karakterer som kan bruke magi og som ses på som lavere på rangstigen enn kakerlakker. Clive finner seg ganske fort på ekstremt dypt vann, og får hjelp av Cid (Kan ikke ha et Final Fantasy uten en Cid, og denne er en utrolig god en).
Spillet har mange sidequester, veldig mange, og ikke hopp over de please. De er så fine, det kan virke litt banalt i begynnelsen, men sidequestene utvikler forholdene du har til forskjellige karakterer og gjennom spillets forskjellige timeskip kommer sidequestene og kommentarer om det tilbake.
Spillet har også replay mode, arcade mode special hunts, forskjellige andre gameplay modes hvor man bare kan had et litt gøy med det utrolig flytende kampsystemet så her er det noe for enhver smak.
Spillet har en «easy mode» hvor du får noen utstyr du kan ha på Clive som gjør det litt lettere å dodge og slik, som du kan ta av når du føler at du mestrer gameplayet. Det er uansett veldig enkelt og vennlig mot nybegynnere. så om man ikke har noe erfaring med Final Fantasy er XVI en fin intro inn til serien
For å være helt ærlig så skal vi ikke snakke mer om det narrative, fordi Final Fantasy XVI er ekstremt komplisert historiemessig sett. Jeg vil ikke spoile noe. Men her er et par tips. Ikke skip cutscenes, følg med på alt som skjer. Det er over 11 timer med cutscenes men hver minste detaljs som skjer i Final Fantasy xVI er viktig. Dette er en så utradisjonell JRPG historie og så fenomenal godt skrevet at det bare må oppleves. Så la oss heller snakke om det tekniske.
Det er mange som har kritisert Final Fantasy XVI for å ta et stort steg vekk fra det tradisjonelle turn based kampsystemet Final Fantasy er kjent for så la oss gå igjennom de siste 20 årene. Vi har 2 MMORPGS, hva nå enn Final Fantasy XII var, La´Cie systemet i XIII Trilogien som ingen forsto seg på, og boybandsimulatoren i XV, ingen av disse var heller spesielt tradisjonelle. Kampsystemet i XVI er designet av hovedutvikleren fra Devil May Cry 5 med veiledning fra Platinum Games og er fast paced real time action. Clive er den eneste spillbare karakteren, men i løpet av eventyret så får man flere på partyet, men de er alle styrt av NPC.
Teamet som står bak Final Fantasy XVI er Square Enix Creative Business III, og mesteparten av teamet har jobbet på A Realm Reborn. Produsent er Yoshi-P som var mannen som reddet Final Fantasy XIV fra det katastrofale det først var.
Noen av karakterene man møter er Dominanter. Disse har muligheten til å kalle på gudene som her kalles Eikon men som tidligere i serien har vært kalt Summons, Eidolons, Aeons hva man nå enn vil kalle det. Shiva, Odin, Bahamut, alle de kjente og kjære er tilgjengelige her. For første gang i Final Fantasy kan man faktisk direkte sloss mot dem. Du får kontrollere Ifrit og kan banke opp Odin og Bahamut. Det er spillets absolutt kuleste øyeblikk.
Musikken er laget av Masayoshi Soken. Her snakker vi rå opera og barokk musikk som passer inn til alt som skjer i spillet. Square Enix selv har anbefalt alle å spille spillet med høyt volum, og jeg kunne ikke være mer enig. Men om du har Pulse 3D headsettet. Bruk det! Square Enix har her gjort soundtracket og grafikken til noe av det viktigste i spillet og man sitter med gåsehud konstant.
Selv om Square Enix snudde og gav spillet en liten 1 day patch for å balansere noe framerates er det ikke å komme unna at Final Fantasy XVI er ett av de best lanserte spillene jeg har sett på lenge. Jeg hadde ett tilfelle av kræsj gjennom hele spillet, og det var i en bosskamp hvor min PS5 ble for varm og bare måtte tørke litt støv og ellers fløt ting veldig greit. Spillet er massivt, frameraten holder seg relativt stabil i performance mode. Alt i alt må man bare skryte av Square Enix for hva de har levert her. Det er på alle måter et ekstremt imponerende spill.
Det tar ca 70 timer å komme seg igjennom Final Fantasy XVI om man setter søkelys på alt, og når man har fullført får man en New Game Plus med «Final Fantasy» Mode hvor vanskelighetsgraden skrus opp på maks. Så jeg skal nok fort spillet igjennom det en gang til.
Greia med Final Fantasy XVI er at det er første mainline Final Fantasy på 20 år som har brakt tilbake den kjærligheten jeg hadde for Final Fantasy da jeg var barn fordi det er første som virkelig føles som god gammel Final Fantasy. Karakterene, følelsen av et eventyr, hele settingen, Eikons, musikken. Jeg gråt av glede ved flere anledninger. Som blodfan av Final Fantasy har jeg hatt en av de kuleste opplevelsene på mange år. Det kommer en gang i blant et spill som får deg til å føle at dette er noe helt spesielt. Final Fantasy XVI er ikke bare det beste Final Fantasy har vært siden X. Det er kanskje det beste som har kommet ut av Square siden 2003.
Dette er et adventure spill med RPG elementer, i stedet for et RPG spill med adventure elementer og jeg er hundre prosent for det. Eneste jeg kommer til å slite med i år er å velge meg en toppliste over favorittspill.