Realistisk og vanskelig
0

Realistisk og vanskelig

des 10 Spill.no  

Russiske Gaijin Entertainment har ikke vært involvert i det internasjonale spillmarkedet så altfor lenge. Etter noenlunde suksess med fjorårets «IL-2 Sturmovik: Birds of Prey», kommer deres andre store satsing nå i form av «Apache: Air Assault». Spillet er nok en kampflysimulator, men denne gangen er det de ikoniske apache-helikopterne som står i fokus. Det er ikke ofte vi ser helikopterspill på markedet i dag, og Gaijin Entertainment håper kanskje å nå et utappet publikum med «Apache: Air Assault». Det er jo heller ikke uten grunn at helikopterspill er såpass sjeldne, det er faktisk ganske komplisert å styre et helikopter, og derfor blir det også utfordrende å skape et spill rundt det. Spørsmålet blir da om Gaijin Entertainment har det som skal til for å lage en troverdig og underholdende helikopter-opplevelse.

 

Handlingsfattig krigsdrama

«Apache: Air Assault» har ikke mye handling å skryte av. Satt til Tajikistan, et lite land plassert mellom Afghanistan og Kina., følger vi tre forskjellige pilotlag som nå befinner seg midt i en pågående konflikt. Det er egentlig det eneste som er verdt å nevne om handlingen i spillet. Vakre mellomsekvenser og dramatiske dialoger kan du se langt etter. Gaijin Entertainment har nemlig gjort plass til et par kortfattede setninger per oppdrag til å fortelle historien. Det eneste man blir fortalt her er hvilket pilotlag man nå har kontroll over og hvor de befinner seg. Det blir derfor til tider ganske vanskelig å forstå hvorfor man kjemper og hvem man i det hele tatt kjemper mot.

 

Det er med andre ord veldig tydelig at Gaijin Entertainment ikke har valgt å fokusere på historiefortelling og handling i «Apache: Air Assault». Man kan kanskje ikke forvente et Oscar-verdig krigsdrama når man tar steget inn i simulator-sjangeren. Likevel synes jeg nok at dette blir litt vel fattig når vi befinner oss i 2010, og den syvende generasjonen med spillkonsoller. Underholdningsverdien kunne vært trukket mye opp om Gaijin Entertainment hadde lagt bare litt mer arbeid ned i spillets handling.

 

Anmeldelsen fortsetter på neste side.

Virkeligheten skal ikke være lett

Når det kommer til selve spillbarheten i «Apache: Air Assault», blir man raskt stående ovenfor et dilemma. Gaijin Entertainment har nemlig skapt kanskje den mest realistiske helikopter-fysikken vi noen gang har sett i et spill. Noe som også vil si at det er utrolig vanskelig. For å jevne dette ut noe har de riktignok lagt til et lettere vanskelighetsgrad. De to vanskelighetsgradene er kalt «Training» og «Realistic», og her er det snakk om store kontraster. For mens den realistiske vanskelighetsgraden gir oss uovertruffen helikopter-fysikk, gir den såkalte trenings-graden oss veldig lite av den. Dilemmaet blir derfor om man skal begi seg ut på et allerede ensformig spill, uten muligheten til å gjøre ikoniske helikopter-manøvre, eller om man rett og slett skal gå ut og ta helikopter-serfikat. Velger man å spille «Apache: Air Assault» på den realistiske vanskelighetsgraden bør du altså ikke forvente å bli holdt i hånden. Det blir vel riktigere å si at man rett og slett blir kastet inn i det. Spillets læresystem er nemlig både kortfattig og mangelfullt. Så med mindre du har en ganske god forståelse for hvordan et helikopter fungerer og styres, blir det mye prøving og feiling. Da med ekstra trykk på feiling. Når noe så enkelt som å gjøre en 90 graders sving blir noe av det vanskeligste du prøver deg på i spillet, kan de uerfarne oppleve dette som en skikkelig tålmodighetsprøve. I tillegg finnes det også en opplåsbar veteranmodus for de som virkelig vil ha en utfordring.

 

Utover selve kontrollen av helikopteret går spillet for det meste ut på å bruke apache-helikopternes destruktive egenskaper til å utrydde fiender både i luften og på bakken. Noen mindre variasjoner skjer ved at man til tider må beskytte allierte styrker, eller patruljere diverse områder. Likevel tar det ikke lang tid før det hele føles veldig ensformig. Det kan derfor være fristende å forsøke seg på spillets flerspillerdel. Her er det snakk om samarbeidspilling med mange muligheter, og både nettbasert og lokal flerspilling er representert. Har man en kompis tilgjengelig hjemme i stua, kan man, hver for seg, styre både piloten og artilleristen. Blir man gode sammen kan man også ta det videre til spillets nettbaserte-flerspilledel hvor en rekke oppdrag er tilgjengelige.

 

Anmeldelsen fortsetter på neste side.

Lisensierte flymaskiner over flatt terreng

Gaijin Entertainment gikk til anskaffelse av lisens fra Boeing selv og apache-helikopterne i spillet er, som lisensiert merkevare å forvente, godt gjengitt. Med mange små detaljer både utenpå og inni er flymaskinene flotte å se på. Det samme kan dessverre ikke sies om spillets omgivelser og bakkefiender. Med så mye fokus lagt på fly-fysikk og flymaskiner virker det litt som om Gaijin Entertainment har sluppet ballen litt når det kommer til det som skjer på bakken. Omgivelsene er ikke direkte stygt å se på, men det er et langt stykke unna det man kan forvente av denne generasjonens store titler.

 

Det hjelper også lite at spillets bakkestyrker også er svake. Ofte føles det som om man flyr over uendelig med kjedelig terreng, kun for å skyte løs på den lille røde trekanten som helikopterets radar setter opp på skjermen. Noe variasjon finnes det riktignok, men ut over øde-liggende tundraer, tett bevokste skoger og en oljeplattform er det fint lite. Lydbildet er også noe blandet, for selv om musikk og effekter passer fint inn, blir det ofte et hav av lyd hvor mindre detaljer som oppdrags-informasjon og pilotsnakk forsvinner. Riktignok er det vel en slik kaotisk opplevelse man bør forvente når man skal krige på realistisk vis.

 

Et spill for nisjemarkedet

Etter å ha flydd over slagmarken i «Apache: Air Assault» sitter jeg igjen med et noe delt syn. På den ene siden føler jeg meg berøvet for mange timer med potensiell underholdning, mens den andre siden sier at Gaijin Entertainments forsøk på å skape en realistisk helikopter-simulator fortjener respekt. Det er jo litt rart når spillets realistiske helikopter-fysikk både blir spillets største trekkplaster, og samtidig et av spillets åpne sår. Likevel er det ingen tvil om at helikopterentusiaster burde ta en titt her. Simulator-aspektene er godt gjennomførte og til tider utrolig realistiske. Med litt kunnskap og øvelse er jeg sikker på at man kan bli en dreven simulatorpilot med «Apache: Air Assault». Det vil jo også gjøre opplevelsen veldig mye mer tilgivelig. Men de som er ute etter litt actionfylt underholdning eller et dypere krigsdrama burde nok heller ta sikte på noe annet.

 

Se flere bilder fra «Apache: Air Assault» på neste side.

 

«Apache: Air Assault» finnes allerede i butikkene og kan skaffes til Xbox 360, Playstation 3 og PC.

 

«Apache: Air Assault» finnes allerede i butikkene og kan skaffes til Xbox 360, Playstation 3 og PC.

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.