Du får unnskylde en gammel gamer for at hjertet gjør et ekstra hopp når jeg kommer inn i et rom og får se et nytt Panzer Dragoon-spill på storskjermen. Likeledes får du ha meg unnskyldt når skuffelsen kommer skyllende over meg når jeg skjønner at det jeg ser ikke er en fortsettelse av det fantastiske rollespilelt Panzer Dragoon Saga, men et nivå i et nytt bilspill med Sonic.
Ny motor, nytt innhold
Ok, så stor nedtur er det tross alt ikke. Sonic & Sega All-Stars Racing var et fornøyelig spill da det dukket opp. En av de bedre Mario Kart-klonene. Med erfarne Sumo Digital bak roret – som tidligere lagde noen fenomenale moderne Outrun-versjoner for Sega – var kjørefølelsen helt topp.
Og etter at nedturen av å ha blitt lurt til å tro at et Panzer Dragoon-spill skulle vises frem begynner å forsvinne, klarer jeg å sette pris på det Sumo Digital har gjort med oppfølgeren til Sonic & Sega All-Stars Racing.
For uinnvidde snakker vi om et racingspill der ulike Sega-figurer kjører om kapp med hverandre. Hurtig og intens racing, med våpen som kan plukkes opp og spektakulære baner. Sumo Digital begynner å bli eksperter på Sega, de har laget spill for Sega i en årrekke, og kjenner nesten Segas spillhistorie bedre enn japanerne selv.
– Ja, det er litt moro. Tidligere når vi reiste til Segas hovedkvarter i Japan måtte vi alltid introdusere oss til de japanske Sega-ansatte. Nå er vi nesten på fornavn med hele gjengen, humrer Steve Lycett fra Sumo Digital som produserer spillet.
Kunnskapen om Sega tas med inn i spillet, som nærmest er en hyllest til Segas tidligere spill. Spillfigurene kommer fra så ulike spill som Golden Axe, Jet Set Radio og Crazy Taxi, og hver av de seksten banene er basert på et ulikt Sega-spill. For anledningen får vi prøve to nivåer, det ene basert på Panzer Dragoon-serien og et basert på Super Monkey Ball.
Biler, båter og fly
Som med andre kart-spill er det frenetisk, men kanskje med et enda større fokus på slædding enn vanlig. For undertegnede som var en stor fan av Outrun-spillene til Sumo Digital på Xbox kjenner jeg igjen elementer av kjøremotoren, og den sprudlende gleden av å slædde gjennom lange og seige svinger. Kjørefølelsen er markant forskjellig fra Mario Kart og Modnation Racers.
Men akkurat når jeg begynner å beherske bilen etter en runde i ravinelandskapet i Panzer Dragoon, skjer det noe. Vann strømmer inn i nivået, og plutselig blir bilen forvandlet til en båt. Nå er fysikken annerledes, slædding er ikke lenger like effektivt, og ikke minst må jeg kjempe mot bølger.
Etter å ha fått bukt med båten, forsvinner plutselig vannet og bilen – nei båten – blir forvandlet til et fly. Jeg suser gjennom ringer som gir meg ekstra fart, og inn i en grotte og mellom stalakmitter og stalaktitter før jeg endelig er i mål.
Biler, båter og fly. Tankene går umiddelbart til en klassisk kart-racer, nemlig Diddy Kong Racing på Nintendo 64.
– Du er ikke den første som har nevnt det spillet. Det har ikke vært bevisst fra vår side å kopiere det spillet, vi ville ha med fly og biler, og da ble båtene et naturlig mellompunkt. Arbeidet med dette spillet startet lenge før Mario Kart 7 ble annonsert, og du kan tenke deg følelsen på kontoret vårt da vi så Nintendos pressekonferanse der de annonserte spillet med go-karter som kunne fly og kjøre i vannet. Heldigvis viste det seg at det bare var hangglidere som svever litt, og undervannskjøring. Vår spillopplevelse er markant annerledes. Flyvedelen er modellert etter Afterburner, for eksempel, forteller Lycett.
Variasjon
Målet er å lage varierte kappløp. Banene forandrer seg gjerne fra runde til runde, slik at man må kjøre ulike kjøretøy før man kommer i mål. De ulike kjøretøyene krever og svære nivåer.
– Bilkjøring er enkelt, der er det bare å lage en bane, men båter krever mer plass og større svingradius, og fly krever enda mer plass. Dermed har vi kokt sammen noen ganske omfattende spillnivåer. På mange måter kan du si at enkelte av banene har vært som å lage tre ulike baner i en, forklarer Lycett.
Etter mange år der Sumo Digital har jobbet tett med Sega-lisenser begynner de å bli eksperter på Sega. Det gjør og at de får lov til å ha med stort sett det de vil når de lager spillene sine.
– Til dags dato har vi ikke fått nei på noe vi har spurt om å inkludere. Men av og til har det vært rettigheter som står i veien. Wonderboy, for eksempel, skulle vi gjerne hatt med, men her er det et virvar av produsenter og firmaer som innehar rettigheter, slik at ingen egentlig vet hvem som eier merkevaren. En ting er sikkert, fansen vil alltid ha mer, ler Lycett.
Sonic har dessverre blitt slett behandlet av Sega de siste ti årene, og har måttet finne seg i å dukke opp i en rekke grusomt kjedelige spill, men Sumo Digital ser definitivt ut til å være inne på et spill som kan gjøre heder og ære på den gamle spillhelten igjen.
Se flere bilder fra spillet på neste side!
Sonic & All-Stars Racing Transformed utvikles av Sumo Digital og utgis av Sega. Spillet lanseres på Xbox 360, Playstation 3, PC, 3DS og Vita til høsten.