Sandefjord har det siste tiåret vært sentrum for Retromessa. Nå tar teamet bak ett steg videre for å skape et spennende tilbud til barn og unge.
Norge er kanskje ikke spillverdens navle, men når det gjelder et årlig samlingspunkt knyttet til retrospill har vi et tilbud i verdensklasse. I over ti år har et stjerneteam ledet av Jan Olav Hegvig gjort Sandefjord til et arnested for alle spillinteresserte, spesielt de som liker eldre spill, gjennom Retromessa. Besøkstallene går opp for hvert år, og et stadig større antall kommer også fra utlandet for å gjøre byen til et norsk spill-Mekka i midten av august. Kanskje ikke så rart, når messa gjennom årenes løp har kunnet skimte med store gjester som Kevin Bayliss (Rare, Playtonic), David Wise (Donkey Kong Country, Diddy Kong Racing), Charles Martines (stemmen til Mario frem til 2023), Yoko Shimomura (Street Fighter II, Super Mario RPG, Kingdom Hearts) og Nobuo Uematsu (Final Fantasy). At sistnevnte har kommet til samme by to år på rad, noe han vanligvis sjelden gjør, sier sitt.
Med et så fantastisk tilbud skulle man tro at gjengen bak Retromessa har mer enn nok med all planleggingen og logistikken som hører med å arrangere et slikt opplegg. Det har de tydeligvis ikke, for det siste året har et nytt tilbud kalt Retromessa Hub oppstått for å gjøre Sandefjord til en enda mer attraktiv norsk (spill)by. For å få mer klarhet i hva Retromessa Hub egentlig er tok jeg en tur til Sandefjord for å slå av en prat med faglig leder og styreleder, Christian Klungervik.

Faglig leder og styreleder av Retromessa Hub, Christian Klungervik, sammen med noen av de kreative tegningene fra de lokale ungdommene.
«Idéen til Retromessa Hub begynte i november i fjor,» forteller Christian. «Jeg hadde en drøm om å starte opp et tilbud knyttet til spill-terapi, og Jan Olav ønsket å skape et samlingssted for spillinteresserte. Vi fant fort ut at vi kunne slå dette sammen for å skape et kompetansesenter for spill og mot utenforskap.»
Prosessen har gått fort, og fra idémyldringen i november i fjor har det gått slag i slag før tilbudet omsider kunne åpne dørene i sommer. Mye av dette er takket være en generøs sum på seks millioner fra Sparebank 1-stiftelsen, som skal bidra til positiv utvikling i samfunnet og sikre at sparebanktradisjoner kan videreføres i de lokale regionene. Å få et prosjekt som Retromessa Hub til å gå rundt er naturligvis ikke lett, men Christian forteller at de jobber med å få faste avtaler på plass, deriblant med NAV. Støtten fra både Sparebank 1-stiftelsen og Komplett har vært viktig, og støtten fra både kommune og fylke har vært god i området.

Perler, sofagruppe og en spillstasjon med GameCube ønsker deg velkommen til samlingsstedet.
Tanken om et spillrelatert samlingssted grunnfestet i terapi vokste ut ifra Christians helsefaglige bakgrunn og hans erfaringer fra den kommunale helsetjenesten etter mange års arbeid knyttet til psykisk helse. At ideen springer ut ifra et ønske om å hjelpe en gruppe som vanligvis kan være vanskelig å nå, kommer fort til syne.
«Veldig mange unge faller utenfor radaren til NAV, psykisk helsetjeneste og barnevern, men de spiller,» utdyper han, og legger til at disse tjenestene sier at de sliter med å nå denne gruppen. «Det klør jeg meg litt i hodet av. Tanken min er at vi møte dem der de er og der de er trygge, og det er i spillenes verden.»
At Sandefjord kommune ikke scorer spesielt høyt på Ungdata-tallene som hentes inn av OsloMet for å kartlegge barn og unges liv, helse og trivsel, er også med på å ramme inn arbeidet som drives i Retromessa Hub som ekstra viktig for innbyggerne.
«Tallene for kommunen er dessverre høyere enn landsgjennomsnittet på de negative områdene som mobbing og psykisk uhelse. Det som imidlertid er fiffig, er at kommunen også scorer over gjennomsnittet på antallet som spiller. Dermed har vi en tanke om at det å starte her i Sandefjord kan være bra for å skape et tilbud mot mobbing, utenforskap og psykisk uhelse med spill som metode,» sier Christian.

Den rike historien til Retromessa får pryde møterommet.
Målet er at lokalet i Sandefjord sentrum ikke bare skal være et samlingssted for spill og fellesskap, men er også et senter for læring. I ett av rommene står bord og stoler stilt opp i beste klasseromsstil, men fremfor å lære ting de ikke har interesse for kan ungdommene komme her for å lære om det de faktisk brenner for.
«Vi ønsker at de unge skal lære ved hjelp av verktøyene som faktisk brukes i feltet, samtidig som de lærer av de beste i bransjen. Vi vil hjelpe de som vil komme inn i bransjen ved å la dem møte kjente folk fra bransjen som kan spre glede og hjelpe dem å lære ferdigheter de kan ha nytte av.»
En ting Christian har irritert seg over etter å ha jobbet i kommunal sektor, er at det ofte blir kjøpt inn dårlig eller utdatert utstyr for å spare penger. Det vil ikke Retromessa Hub ha noe av. «Hovedtanken til Jan og meg er at utstyret vi har her skal være bransjestandard, programvaren skal være det bransjen bruker. De unge skal slippe å jobbe med utstyr eller programvare som er utdatert allerede før de har begynt, slik at de blir sittende med overflødig kunnskap. Det er ingenting vi har lyst å gjøre mer enn å åpne dørene for en koder som drømmer om å jobbe med spill.»

Rare- og Playtonic-veteran Kevin Bayliss har satt sitt preg på lokalet.
Det er her det store og unike kontaktnettet til Retromessa virkelig kommer til gode. Messa har ofte hatt besøk av Rare-veteranen Kevin Bayliss, som nå jobber for Yooka-Laylee-studioet Playtonic, og han har allerede vært innom og kurset ungdommene i tegning og karakterdesign. Med Kevin som veileder har ungdommenes konsepttegninger blitt brakt til live, og resultatet er noe som lett kunne vært hentet ut ifra designdokumentet til et offisielt spill. Nå er riktignok ikke Soaring Hooves et ekte spill (ennå), men når Christian viser Switch-coveret de har laget for dette fiktive spillet som ungdommene har pønsket ut er det lett å tenke at det kunne vært det.
«Takket være Jan Olav og Retromessa-crewet har vi et nettverk som ingen klarer å matche, noe som gjør at vi blir unike i denne sammenhengen. Når kjente navn innen spillbransjen som Nobuo Uematsu roser arbeidet vårt og har sagt seg villige til å ha workshops om komposisjon sammen med oss, sier det litt,» smiler en engasjert Christian.
Et annet kjent navn som har vært innom Retromessa Hub og bidratt i arbeidet med Soaring Hooves er David Wise, komponisten bak spill som Donkey Kong Country og Diddy Kong Racing. Her kan Christian fortelle om en litt uortodoks arbeidsmetode. Under Wises workshop fikk ungdommene kjøpe inn frukt og grønnsaker som de gikk løs på den med balltrær og boksehansker, for så å bruke disse lydene som en del av spillmusikk-komposisjonene. Dermed måtte ikke ungdommene kunne spille et instrument for å være med, noe som understreker samlingsstedets mål: Alle skal kunne være med.
«Du trenger ikke være god, så lenge du vil,» er Christians motto.
At navn som Bayliss og Wise først og fremst forbindes med spill som var større i tidligere konsollgenerasjoner ser ikke ut til å legge en demper på stemningen, men Christian innrømmer at kjente navn er en nøkkelfaktor når de skal lage workshops for barn. Dermed jobber de også for å få inn store aktører innenfor spill som de fleste unge spiller i dag, på samme måte som Retromessa har invitert navn som Victor og Chris eller Rob the Sir med størst oppslutning blant den yngre generasjonen.

Arkaden hvor store og små kan komme innom på onsdager. Et slikt pauserom skulle vi alle hatt!
Går vi rundt i lokalene til Retromessa Hub er det imidlertid vanskelig å se for seg at noen vil mangle noe de har et forhold til, for her blandes gammel og ny spillkultur i skjønn forening. Her er et eget spillerom med flere datamaskiner levert av sambygdingen Komplett, inngangspartiet lokker med en klassisk spillstasjon og GameCube-klassikeren Donkey Konga, og langs taket og veggene finner vi meter på meter med Lego-dekorasjoner. En egen hylleseksjon er dedikert til en komplett samling av Super Smash Bros.-amiiboer (noe jeg vet ut ifra egen lommebok ikke er en billig investering). Toppen av kransekaka er arkaderommet hvor spillkonsoller fra hele spillhistorien står på rekke og rad, hvor de som kommer kan bryne seg på alt fra Street Fighter II og Tetris Forever til Mario Kart: Double Dash!! og Mario Kart 8 Deluxe (de to beste spillene i serien, med andre ord). Det hele føles som å tre inn i en japansk arkade, bare med et desibelnivå som er hakket mer forsonlig med norske HMS-regler.
«Det er mye retro da,» ler Christian, men understreker samtidig at her er det noe for hele familien. Hver onsdag klokka 14:00-20:00 er dørene åpne for store og små, og målet er at foreldre og barn kan komme sammen for å spille sammen og lære av hverandre spillinteresse. «Familiene skal kunne komme og spille flerspillerspill sammen med barna sine for å få en positiv opplevelse av hva spill er. I nyhetene kan man lese og høre mye negativt om spill og skjermtid, og tanken om at skytespill gjør deg voldelig henger fortsatt igjen. Det er jo ikke sånn det er, og vi vil bringe det positive tilbake til spill ved å tilby arkaden hvor familiene kan spille sammen og barna kan vise at de er ekspertene. Målet er å spre engasjement og glede,» sier han, og ut ifra hans egen pasjon for temaet er det ikke vanskelig å se for seg.

Plenty med Nintendo-moro å kose seg med.
Planen er imidlertid ikke å begrense seg til onsdager, og for tiden jobber de med å starte jentegaming, noe Christian er åpenbart opptatt av. «Altfor mange jenter blir neglisjert i spill-universet og må bruke gutteavatarer eller gutte-nick på nett for ikke å bli sjikanert, og det synes vi er veldig dumt. Vi har et godt samarbeid med Færder kommune hvor de har opprettet jentegaming, hvor en av de nominerte til årets Ibelin-pris, Ragna Kjønnås Rennehvammen fra Fritid Færder, er involvert. Så vi er på tampen til å få til noe tilsvarende hos oss med en kvinnelig gamer som leder. Det skal ikke bare være en overfladisk greie hvor vi bare sier ‘alle jenter er velkomne.’ Det må være genuint,» slår han fast.
Ambisjonene stopper ikke der, for Retromessa Hub har ikke tenkt å begrense seg til Sandefjord. I fremtiden vil de også til andre byer, og Christian forteller at de har vært i Tromsø, Trondheim og Kristiansand for å presentere arbeidet sitt. Sammen med Kevin Bayliss har de også utviklet et skoleprosjekt for Den kulturelle skolesekken som tar elevene gjennom ulike deler av spillhistorien i form av et omreisende spillmuseum.
«Vi har store ambisjoner og hårete mål, men vi har fått til dette på under ett år. Jeg er veldig glad for at dette kan være jobben min og gleder meg til å se hva vi kan få til fremover,» avslutter Christian. Det gjør vi også, og en tur innom Retromessa Hub neste gang du er i området er absolutt anbefalt.

Selv gatekunsten i Sandefjord er av det nerdete slaget.
Reportasjen er utviklet i samarbeid med podcasten Cross Over Gaming.









