Årets beste spill?
0

Årets beste spill?

nov 23 Spill.no  

De såkalte «nestegenerasjons»-konsollene startet med Xbox 360 i 2005. Det var en spennende lansering, det første skrittet inn i en spennende fremtid med uovertruffen grafikk og enda mer realistiske spill. Men for meg var det ett lanseringsspill som klarte å definere den nye generasjonen mer enn de andre. Det var ikke «Project Gotham Racing 3» eller «Kameo» eller «Condemned». Det var derimot «Geometry Wars» – et minispill som fulgte med «Project Gotham Racing 3».

Moderne retrogalskap

«Geometry Wars» tok rett og slett et klassisk spillkonsept, først introdusert i arkademaskinen «Robotron» – der man styrer med en spake og skyter med en annen spake. På denne måten kan man bevege seg fritt mens man skyter i hvilken som helst retning. Men selv om grunnkonseptet var likt, var «Geometry Wars» noe helt annet og mye mer moderne. Med hundrevis av fiender på skjermen, eksplosjoner, fyrverkeri, bevegelses- og lydmønstre – alt pakket inn i lekker HD-grafikk. «Geometry Wars» representerte klassisk gameplay i moderne innpakning. Det beste av det gamle og det nye i et og samme spill. Reaksjonsbasert og nådeløs gaming, avhengighetsskapende og hypnotiserende enkelt og avansert samtidig.

På samme måte som «Geometry Wars» tar et enkelt grunnkonsept («Robotron») og oppgraderer det på alle tenkelige måter til å bli en moderne klassiker, har «Pac-Man»-skaperne klart å revolusjonere det originale grunnkonseptet og i samme slengen skapt en moderne klassiker.

Som i originalspillet styrer du fortsatt Pac-Man i en labyrint. Plukk opp frukt og piller, unngå å bli tatt av spøkelsene. Men der slutter også likhetstrekkene. I stedet for å tvinge deg til å samle alle pillene på de samme nivåene på nytt og på nytt, har Namco Bandai filleristet hele grunnkonseptet og kommet opp med et helt nytt spill. Spøkelsene har multiplisert seg, og dukker nå opp overalt. Dersom Pac-Man suser forbi et sovende spøkelse våkner det, og følger etter ham. På denne måten får du ganske raskt et helt tog av spøkelser bak deg. Ikke fire, som i originalspillet, men 40-50 stykker om gangen.Plutselig spiller du ikke «Pac-Man» lenger, men en syk variant av «Snake».

Nevnte jeg at tempoet øker? Det gjør det nemlig. Mens pillene Pac-Man knasket i gamle dager ikke ga all verdens effekt, er det tydeligvis ulovlige substanser i årets piller, for Pac-Man suser etterhvert av gårde med en hastighet som gjør at hjertet gradvis beveger seg fra brystet til halsen. Økt hastighet krever lynraske reaksjoner, og av og til, når du tror du nærmer deg den sikre død, hjelper spillet deg med en genial bullet-time-effekt som viser deg den forestående kollisjonen med et fiendtlig spøkelse i sakte film. Effekten gir deg akkurat de milisekundene ekstra du trenger for å klare å snu Pac-Man i en annen retning, og unngå den sikre død.

I tillegg har Pac-Man en bombe man kan utløse, som skremmer alle spøkelsene tilbake til midtfeltet. Svært nyttig når tempoet begynner å bli så høyt at jeg glemmer å puste mens jeg spiller.

Kunst?

Idet jeg leser over alt jeg har skrevet ovenfor, skjønner jeg at jeg egentlig står ovenfor en umulig oppgave. Hvordan kan du beskrive effekten av Edward Munchs «Skrik» til noen uten å vise dem et bilde av maleriet? Er det mulig å beskrive det grandiose i Richard Strauss’ «Also Sprach Zarathustra» til noen som aldri har hørt stykket? På samme måte virker det jeg har beskrevet ovenfor banalt og tåpelig, for sannheten er at «Pac-Man Championship Edition DX» er et spill som rett og slett må oppleves for at man skal forstå hvor bra det egentlig er.

Et sentralt element i spillet er de ulike modusene – de fleste er kompakte og korte – og perfekt for poengsanking og kriging mot venners rekorder. Hele spillet er nemlig lagt opp som en eneste lang poengjakt i spillets mange moduser, og det å finne en optimal rute og unngå ville spøkelser samtidig som man kjemper mot venners rekorder er et nøkkelelement. Derfor er det synd at Namco Bandai ikke har integrert rekordene mens man spiller, slik at man hele tiden ser hvor langt unna man er vennene sine.

Men dette er faktisk det eneste negative jeg har å utsette på spillet. For alle som er glad i å spille er «Pac-Man Championship Edition DX» som sendt fra himmelen. Det er kompakt og genuint – et ekte gameplay-spill på alle måter – og det leverer like mye spilleglede på fem minutter som et vanlig storspill gjør i løpet av fem timer. Gleden av å spise opp en diger remse med spøkelser, eller unngå den sikre død i siste milisekund er ubeskrivelig. «Pac-Man Championship Edition DX» er en perle av et spill, et av årets aller beste, og bør spilles av absolutt alle!

Se flere bilder fra «Pac-Man Championship Edition DX» på neste side.

«Pac-Man Championship Edition DX» utvikles og utgis av Namco Bandai. Spillet er tilgjengelig via Xbox Live Arcade og Playstation Network.

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.