Emergency 2017 er et simulatorspill hvor du tar kontroll over et beredskapssenter og må løse flere oppgaver ved å sende riktige blålysenheter til en hendelse. Spillet har solide mekanikker og få bugs, men bommer stort ved å kreve at spilleren skal detaljstyre hver enkel handling. Emergency 2017 er et spill som ødelegger for seg selv ved å kaste inn for mange mekanikker på spilleren.
Godt grunnlag
Jeg vil si at selve kjernen til Emergency 2017 er god og solid. Mekanikkene funker godt som de skal og responderer godt på meg som spiller. Det er også veldig gøy å styre et responssenter; få inn en hendelse, tenke seg ut hva som kan skje videre og sende ut de nødvendige enhetene som trengs. Hver “episode” ender også med en krisemaksimert hendelse som krever at du har tunga i rett munn og bruker alle ressursene du har. I seg selv har Emergency 2017 et godt grunnlag til å være et ganske morsomt spill.
Krever for mye
Men desverre lever ikke Emergency 2017 helt opp til det det kunne vært. Mye av grunnen til dette er at spillet krever at spilleren skal styre for mye. Når f.eks. en brannbil ankommer en bilulykke må du be brannmennene gå ut av bilen, trykke på en inviduell brannmann, be han hente ut verktøyet for bilredding for deretter å trykke på ulykkesbilen så redningsarbeidet kan starte. Jeg har den oppfatningen om at de som er utdannede brannmenn er godt nok trente til å kunne håndtere en situasjon når de ankommer den enn det jeg er, så det bryter litt med rollen min som administrator av senteret. Denne mikrostyringen fører også til at spillet blir ekstremt repetitivt. Jeg må utføre samme handlingen gang på gang, nor som suger ut all moroa fra spillet.
Det hadde vært mye bedre om jeg hadde fått et mer situasjonskartbasert overblikk over det hele og planlagt mye før enhetene ankommer stedet og muligheten til å rette på eller endre planen i forhold til det som skjer underveis i situasjonen.
I spillet har ikke de forskjellige enhetene dine muligheten til å passere gjennom hverandre, dette betyr at det er veldig lett å blokkere en enhet utenfor situasjonen. Miks dette sammen med en litt så som så AI og at du ikke kan se hvor du har sendt de andre enhetene til før de ankommer så har du et godt grunnlag for frustrasjon. Dette går også tilbake til at spillet forventer at du detaljstyrer alle handlinger, det hadde ikke skadet om kjøretøyene kunne tenke litt selv og gitt plass til den ene ambulansen som må helt frem.
Har sett bedre
Jeg må innrømme at jeg har både sett og hørt mye bedre ting enn det man finner i Emergency 2017. Animasjoner er stive og halvferdige. Modellene er av så som så kvalitet, og det samme gjelder teksturene. Musikken er helt ok, og det samme gjelder lydeffektene de gangene de bestemmer seg for å spilles av. Alt i alt kan man egentlig si at utseende står i stil med det middelmådige gameplayet.
Tross for at Emergency 2017 har et solid grunnlag med grunnmekanikker, så presterer spillet dårlig. Utviklerne hadde gjort det bedre ved å følge prinsippet om at “less is more”. Jeg hadde det veldig gøy med den strategiske delen, men når jeg innså at simmene i “The Sims” hadde mer handlekraft enn brannmennene mine, ble jeg mildt sagt skuffet. Hvis du er glad i disse similatorspillene ville jeg lett etter andre spill enn dette.