Rollespillfeiring på RuneFest
0

Rollespillfeiring på RuneFest

Da Jagex’ årlige RuneScape-festival ble avholdt i helga var over 1600 rollespillfans til stede, for å ta del i en rettelig feiring av det nettbaserte rollespillet mange lidenskapelig fordyper seg i. Vi ble invitert av utviklerne til å rapportere fra eventet, og fikk spandert både reise og opphold fra Jagex (men vi er selvfølgelig profesjonelle nok til å ikke la det farge vår toppjournalistikk).


Kjærlighet for fiksjon

– Vi har et tett forhold til spillerne våre, og RuneScape-miljøet kan helt klart betegnes som et varmt og inkluderende fellesskap, forteller Matt Casey, som jobber som produktutvikler på RuneScape. Allerede i det man kommer inn portene på eventområdet ved Battersea Evolution i London, er det åpenbart at RuneFest-miljøet setter pris på arrangementet, og det er høy stemningsfaktor helt fra start.

Etter å ha mottatt adgangsbånd og en goodiebag med RuneScape-relaterte suvenirer, ble deltakerne møtt av jubel fra en gjeng oppmøtte moderatorer. De deltok i samme ansvarsposisjon når spillerne skulle møtes ansikt til ansikt, som når kommunikasjonen går over skjermen. Deltagere i alle aldre – overraskende nok også en del i alderen for grått hår og pensjonspenger(!) – var kledd opp i overbevisende cosplay og vandret rundt i et konferansesenter dekorert med fargerike, massive rekonstruksjoner av områder fra spillene. For å gjøre hele miljøbeskrivelsen komplett, var ulike liveband strødd rundt i lokalet og spilte sine tolkninger av RuneScape-lydsporet. Man kunne nesten vært tilgitt om man trodde at man i et eller annet M. Night Shyamalan-plott var blitt sugd inn i RuneScape-serveren og blitt en del av det populære rollespilluniverset.


– Klanen blir som familie

 Kjærligheten til rollespillhiten var med andre ord til å ta og føle på, og når moderatorer og utviklere gikk på scenen for å fortelle om kommende nyheter i franchisen, ble de mottatt av publikum nærmest som rockestjerner. Blant nyheter om kommende nye oppdrag og et flunkende nytt zombie-modus, var nok likevel annonseringen av lanseringsvindu og en spillbar demonstrasjon av mobilversjonen av spillet den aller største avsløringen for fansen. Ask Vargset fra Oslo har spilt RuneScape under navnet «Iron_Mist» i mange år, og deltatt på RuneFest flere ganger. Han mener mobilversjonen kan gjøre det enklere for spillere som har lagt opp å komme tilbake:

– Det vil være en gamechanger for oss dedikerte spillere å få med oss spillet på farta, men jeg er usikker på om det kommer til å eksplodere i popularitet utenfor miljøet, mener Vargset. Videre forteller han at han setter stor pris på å få ta del i det varme miljøet som har vokst fram rundt spillet:

RuneScape har vært levende og aktivt i mange år, og begynte som et banebrytende konsept, og miljøet rundt har gradvis vokst tettere sammen. Det er den typen spill som krever mye tid, ettersom det er mye grinding, og da blir klanen nesten litt som en familie, mener han, og forklarer at det er dette som er grunnen til at han kommer tilbake til RuneFest år etter år.

Vil ha hele RuneScape i lomma

Også Matt Casey peker på at mange av spillerne har vokst opp sammen med spillet:

– Mange av spillerne våre har vært med oss i mange år, og livsstilen deres har endret seg i løpet av årene. Derfor er det viktig for oss at mobilversjonen skal være så lik RuneScape-opplevelsen spillerne våre kjenner som mulig. Vi ønsker ikke å lage et «RuneScape Pocket», smiler Casey lurt. Samtidig vil de sørge for at spillet blir optimalisert for den nye plattformen, og han peker blant annet på funksjoner som push-notifikasjoner og alternativt kontrolloppsett som muligheter for å forbedre den mer flyttbare spilleropplevelsen.

– Tanken er at brukerne skal kunne spille på PCen hjemme, og fortsette på mobilen når de er på farta, så sømløst som mulig

– Det høres ut som dere flørter litt med de samme idéene som Nintendo gjør med Switch? Er det en konsoll dere kunne tenkt dere å jobbe med?

– Vel, det er mange Switch-tilhengere på kontorene våre, men vi ønsker for øyeblikket å fokusere på PC og mobil for å tilby den samme solide «free-to-play»-opplevelsen spillerne våre forventer på de mest tilgjengelige plattformene, svarer han.

Mobilversjonen av Old School Runescape vil lanseres først i vinter, mens standard Runescape blir tilgjengelig i lommestørrelse i 2018. Begge versjonene vil dukke opp først på Android, mens iOS-porteringen vil komme noe senere.

About Håkon Kvam Lyngstad

Journaliststudent ved Høgskulen i Volda som brenner for spill som et narrativt medium. Samtidig forelsket i fighting- og musikkspill som bombarder sansene med lys, lyd og endeløse kombomålere.