Etter 14 års skolegang har det norske skolevesenet fremdeles ikke lært meg noe særlig om japansk historie, og jeg har derfor vært nødt til å oppsøke andre kilder for å få noe kursing i den merkverdige øystatens enda mer merkverdige historie. Nå skal jeg ikke si at Samurai Warriors Chronicles 3 til 3DS er en historisk korrekt gave til historieentusiasten, men for en historienerd er det morsomt å se Japans største slag utspille seg bokstavelig talt i sin egen hule hånd. For alle ikke-historienerder der ute er det fortsatt et hysterisk spill som kombinerer kaotisk hack-and-slash med taktikk, og som har så mye innhold at det tilsynelatende aldri slutter å levere innhold i bøtter, spann, pose og sekk.
I motsetning til Warriors-seriens opphav, Dynasty Warriors, følger ikke Samurai Warriors kinesisk historie, men heller japansk. Spillet tar for seg Sengoku-æraen, et århundre i japansk historie preget av borgerkriger mellom ulike klaner som konkurrerte om å dominere størst mulig område. Du får selv lage en egen karakter, som får delta i kampen om å forene Japan i styrkene til de som i japansk tradisjon er kjent som de tre forenerene: Oda Nobunaga, Hideyoshi Toyotomi og Ieyasu Tokugawa.
Kynikere vil ofte anklage Warriors-spillene for å være repetitive og forglemmelige, mye på grunn av at gameplayet i stor grad går ut på å angripe identiske fiendetropper i hopetall, noe som er å misforstå poenget med serien. Samurai Warriors Chronicles 3 kommer ikke til å overbevise disse kynikerne om kvaliteten i disse spillene, men det er heller et spill som gjør alt fans forventer av serien på sitt mest solide.
Selv om kampsystemet på papiret er en repetitiv mekanisk prosess, kommer utfordringen i å prioritere hvor du vil angripe og når. Du kan i hvert slag bytte mellom å kontrollere fire forskjellige karakterer – generaler kjent fra japansk historie – og gi ut kommandoer på hvor de andre karakterene skal gå. Utfordringen ligger derfor mer i å effektivisere plasseringen av generalene dine, enn det gjør i å trykke Y, Y, Y, X, X. Det overrasket meg hvor mye innsikt som trengs i leveldesignet for å klare å komme seg gjennom slagene på de i høyeste grad blodharde vanskelighetsgradene.
Med både en historiemodus, utfordringsmodus og et relativt omfattende leksikon for et lynkurs i historien spillet dekker, ender spillet opp med mer innhold enn telefonkatalogen for Oslo og Akershus til sammen. Visuelt er det ikke seriens mest imponerende, og 3DS-versjonen sliter i hvert fall litt med å vise et stort antall fiender på skjermen på en gang, men det er likevel sjenerende på fornøyelsen av spillet.
Dersom du har testet serien før og vet at du ikke har sansen for Warriors bør du styre unna. Det er ingen revolusjonerende ny formel å forelske seg i. For nykommere er dette dog en solid opplevelse å starte med, og for gamle fans en robust tittel verdig et nytt dykk inn i føydaljapans feider. I en litt fattig spillsommer, er Samurai Warriors Chronicles 3 et verdig kjøp, og en opplevelse med innhold nok til å vare lenge utover høsten.