6 Spill som vi vil glemme
Med en ekstrem spillhøst over oss, er det lett å la seg påvirke av de mange spillene som nå kommer ut og fyller de mørke høstnattene med mening og glede. Blockbustere som det har blitt brukt statsbudsjetter på å utvikle. Det er da lett å glemme at det også finnes alternativer som aldri burde ha sett butikkhyllene, men som likevel ble produsert og kjøpt av spillere. Spill som alltid vil være en plett på rullebladene til utviklerene og som har visst de virkelige mørke krokene av spillindustrien. De eksisterer som en påminnelse om at vi aldri skal ta gode spill for gitt, og være takknemlige for de eventyr og øyeblikk de gir oss. Her er seks spill som vi håper aldri blir puttet inn i en konsoll noensinne igjen.
Superman 64
Vi har hørt at spill basert på lisenser fra film eller tegneserier ofte ikke blir gode sluttprodukter. Utenom en viss svartkledd knekt fra Gotham, har det vært få gode øyeblikk blant våre elskede barndomsfigurer Ingenting beviser dette bedre enn Superman 64. Slaktet av alle kritikere da det kom ut i 1999, klarte det faktisk å bli det tredje best solgte spillet til Nintendo 64 det samme året. Det skulle man ikke tro. Spillet preges av elendig grafikk, ufattelig dårlig kontrolløsninger og ikke minst er det rett og slett kjedelig.
Handlingen er enkelt og greit at Lex Luthor har sperret vår kappekledde helt inne i en simulator. For å komme deg ut og redde dine venner må du gjenom diverse oppdrag og kappløp. Det er hvis du i det hele tatt klarer å komme deg gjenom spillet uten at en bug stopper spillet opp for deg. Det hele er et makkverk som overhodet ingen noen gang har likt. En grafikkmotor som egentlig var utdatert på Super nintendo og stadig innblanding fra DC Comics, gjorde at flere enn spillere hadde en ubehagelig tid med mannen av stål. Ta en titt på Youtube videoer av folk som spiller det, og du vil se hvorfor det stadig er på toppen av lister over værste spill noensinne.
Night Trap
Det er litt urettferdig å putte Night Trap på denne listen. Det var et spill som prøvde å være unikt og ta spillsjangeren i en ny retning, dessverre endte det i en total fiasko og regnes som noe av det værste Sega har vært med på. Spillet var datidens GTA, med en inntreden i det amerikanse senatet som da debatterte spillvoldelighet. Takket være Night trap, blant annet, innførte man sensursystemet på spill i USA.
Handlingen er enkel og ikke særlig engasjerende. Du styrer en spiller som må overvåke et hus fullt av studinner som holder på å angrepet av vampyrer. Du må hele tiden bytte mellom kameraene i huset og trykke på rett knapp til rett tid for å fange vampyrene. Hele spillet har virkelige scener hvor skuespillere overspiller og rett og slett ikke tar det seriøst. Den eneste interaksjonen du kan gjøre er å trykke på en knapp på riktig sted til riktig tid. Ikke uventet har den også fått en viss kult status blant spillentusiaster, og det kan innrømmes at det har en viss underholdningsverdi å se menn kledd i enkle latexdrakter løpe rundt og jage etter lettkledde jenter.
E.T. the Extra-Terrestrial
Ingen over, ingen under. Spillet som har fått skylden for videospillindustriens kollaps på 80-tallet. En totalt undervurdering av spillmarkedet gjorde at svimlende 5 millioner kopier ble trykket opp. Atari som skapte spillet var sikker på at de ville gå som varmt hvetebrød under julesesongen i 1982. For å rekke dette skapte de spillet på rekordtid, fem uker ifølge enkelte kilder, og deretter gikk det rett til trykkeren. Det begynte bra med 1,5 millioner bestillinger, men etterhvert kom det mange som klagde på spillet og sendte tilbake i retur. Totalt regnes det med at Atari tapte 100 millioner dollar! totalt på spillet. Den dag i dag leter folk etter de mange kassettene som ble begraved ett eller annet sted i ørkenen i New Mexico.
Så hva handlet spillet om? Jo, det er en svært enkel fortelling om ET som må løpe rundt i dårlige pixerte verdener for å lete etter deler til romskipet sitt. Samtidig må du unngå FBI agenter som vil prøve å fange deg. Det kommer stadig på listene over tidenes dårligste spill, og troner på topp over de mest mislykkede. Det vil være trygt å si at det kommer aldri et spill som så kraftig undervurderer markedet og overvurderer seg selv.
Sonic the Hedgehog (2006)
Det var meningen at dette spillet skulle starte Sonic serien på nytt, og feire 15 års jubileet for serien samtidig. Som mange andre spill ble det utgitt før det var ferdig for å rekke julesalget. Det som ofte skjer skjedde med Sonic – spillet ble slaktet stort. Det var et spill i full sandkasse stil med full historie og rollespill elementer. Kritikere påpekte at det var tendenser til å bli noe bra, men enorme lastningstider, opptil 3 minutter enkelte ganger, og diverse glitch som rett og slett kunne korruptere spillet, kunne det ikke betegnes som noe annet enn en skuffelse. Det ødela ikke franchisen, men tok den ikke videre heller. Av spill på denne listen er dette spillet som hadde mest potensial, men det vil for alltid bli husket for å være plekken som smuldret opp Sonics renome. I tillegg tok SEGA seg sammen og har prøvd å forbrede franchisen med ulik grad av suksess.
Rogue Warrior
Tidligere Navy SEAL Richard Marcinko er en av verdens tøffeste menn, ingen tvil om det. Likevel, med livet som innsats, vil jeg påstå er han elendig til å være en videospill figur. Spillet Rouge Warrior, som er basert på hans erfaringer som soldat, er et av de værste spillene i nyere tid. Kritisk slaktet av så og si alle har den æren av å bli kåret til det værste spillet på Xbox 360 av GameRankings.
Enorme mengder med feil, dårlig manus og begrenset spillbarhet har gjort at det har fått statusen den nå har. Den store forskjellen her er at det er faktisk blitt brukt en del ressurser på å utvikle dette spillet. Den kjente skuespilleren Mickey Rourke har stemmen til Marchinko, og det er ingen andre en gigantene Bethesda Softworks som sto for utgivelsen. Det er fortsatt utvisst hva som gikk galt, men ekstern innblanding, knappe deadlines og stadig endring av konseptet har fått skylden. Uavhengig har det forevig ødelagt det som man trodde var en fremtidig franchise for Bethesda. Du får dette spillet i enhver skrotkasse for en meget billig penge, om ikke gratis.
Desert Bus
Det er ingen tvil, dette er tidenes verste spill. Det er komikerene Penn og Teller som har satt navn på denne simulatoren, som handler om å kjøre en buss. Det høres ut som en vanlig simulator, men her er hvor man tar feil. Spillet handler om å kjøre en bus fra Tuscon i Arizona til Las Vegas. En tur som tar åtte timer. Du kan ikke kjøre over 60 kilometer i timen og du kan ikke stoppe spillet. Det eneste du skal gjøre er å holde nede gassknappen. Bussen svinger hele tiden litt til venstre, så du kan ikke forlate spille, fordi da vil den kjøre utfor veien. Hvis det skjer så kommer det en taubil og kjører deg tilbake til Tuscon, like langsomt. Så hva annet kan dette mesterverket by på? Ingenting, du får et poeng for hver kilometer du kjører, og omgivelsene forandrer seg aldri.
Spillet har fått en kultstatus i spillmiljøet, og det arrangeres utholdenhetskonkurranser om hvem som holder lengst ut. Klarer du å komme deg til Las Vegas, venter ikke noe annet enn en tilbaketur til Tuscon. Slik fortsetter det. Det skal sies at spillet aldri ble offisielt lansert, og var en del av en pakke av tullespill, hvorav av de andre var like dumme og meningsløse. Spillet er mulig å få tak i gratis, hvis du gidder.