Over de siste årene har crowdfunding sider som Kickstarter og IndieGoGo gitt muligheter for nye, men også eldre spillskapere å lage sine drømmeprosjekter. Noen av disse titlene har gjort stor suksess og blitt annerkjent som klassikere som Yacht Club Games sin Shovel Knight, men det hender også at vi får titler som Level 5 Comcept sin Mighty No. 9, som ikke lever opp til de store forventningene. En av kickstarter spillene som har mest forventning knyttet opp mot seg, er Shenmue III
Shenmue III, oppfølgeren til de veldig populære Dreamcast spillene, ble annonsert i 2015 på Sony sin E3 pressekonferanse av selveste Yu Suzuki, Arkade legende og utvikler av blant annet Shenmue, Shenmue II og Virtua Fighter, hvor det samtidig som annonseringen ble lansert en kickstarter kampanje som greide å samle inn over 6,3 millioner dollar takket være seriens lidenskapelige fans. Etter fire lange år er spillet endelig ute, men gitt at fansen har ventet 18 lange år på fortsettelsen til historien om Ryo Hazuki, virker ventetiden fra annonsering til lansering nesten barmhjertig ved sammenligning.
Du spiller en ung japansk mann med navn Ryo Hazuki. I starten av det første spillet ble Ryo’s far drept av en mystisk kinesisk mann ved navn Lan Di. Det skulle raskt vise seg at denne mannen hadde kommet til Yokosuka, Ryo’s hjemby, på jakt etter det sagnomsuste Føniksspeilet. Legendene sier at når føniks- og dragespeilet møtes vil et stort uhyre med navn Chi You bli gjenfødt og ødelegge verden.
Mye av de tidligere spillene handler nesten utelukkende om Ryos reise fra Yokosuka i Japan til Guilin i Kina på jakt etter denne mystiske morderen og speilene. Mot slutten av Shenmue II redder Ryo en ung jente med navn Ling Shenhua som visstnok skal ha noe med legenden om de to speilene å gjøre, i tillegg til at hun har noen form for magiske krefter. På veien hjem til hjembyen hennes, Bailu, går de gjennom en grotte som skjulte et stort veggmaleri med dragen og føniksen i speilene. Faren til Ling Shenhua, en steinkutter med navn Yuan har også forsvunnet og historien i Shenmue III fortsetter rett hvor Shenmue II sluttet.
Om du er ny til serien, så gjør spillet en helt grei jobb med å oppsummere de viktigste elementene ved historien. Historien i spillene er skrevet på en måte som kan minne om gamle kung-fu actionfilmer fra Kina, samtidig som at man har elementer av mysterier som skal løses og skatter som skal finnes.
Landsbyen Bailu er ved første øyekast et lite idyllisk sted, men som i det siste har opplevd å bli plaget av noen lokale bøller som også er på jakt etter føniksspeilet og som derfor til stadighet plager landsbyens steinhoggere. Ryo bruker første delen av spillet på å lære mer om bakgrunnen til Lan Di, speilene og bøllene som plager landsbyen. Men spillet åpner seg heldigvis litt mer når spilleren kommer seg til byen Nioaowu.
Det er mange flere butikker og boder å utforske og befolkningen har også svært fargerike og sjarmerende personligheter som virkelig gir liv til havnebyen. Spillet har ikke et system for å markere nye oppdrag som i andre spill, og det er derfor svært viktig å prate med så mange folk som mulig for å finne de ulike oppdragene som er tilgjengelige. Da kommer det godt med at karakterene er så sjarmerende som de er for å unnskylde den litt slitsomme måten å finne oppdrag på.
Ved første øyekast kan det se ut som Shenmue kommer til å ha mye slåssing i seg, og selv om kung-fu og styrketrening er en viktig del av spillet, så kommer du til å bruke mesteparten av tiden i spillene på å snakke med folk, finne ledetråder, tjene penger med å kjøre gaffeltruck, gamble og hogge ved. Når man kjeder seg kan man også koble av med diverse fritidsyslerier som fisking, urtesanking, slåssing og spille tv-spill i arkadene, akkurat som de tidligere spillene i serien.
På tross av de morsomme aktivitetene og den gode atmosfæren som Shenmue III gir, så hjelper de ikke på hvor kjedelig og treigt hovedhistorien til spillet er. Ryo er en svært kjedelig karakter med lite personlighet, som også kan være svært irriterende når han gjentar det som blir sagt av karakterene opptil flere ganger. Historien går svært sakte fremover for hver ledetråd du finner og person du snakker med, og spillet dytter deg tilbake til sporet for hver gang du forsøker å oppdage nye steder som kanskje kan ha den informasjonen du trenger.
Det gjør at spillet blir langt mer lineært enn åpent, noe som kunne ha fungert, men ikke når mye av informasjonen du har funnet kunne egentlig fint vært skrevet ut av historien og fortsatt ført deg til det samme punktet senere i historien. Dette legger man spesielt merke til i starten av spillet når man skal finne de beryktede bøllene i landsbyen. Noe som fint kunne vært løst etter et par minutter tar flere timer, og da er det ikke rart at man heller har lyst til å slåss eller drive med sideaktivitetene i spillet.
Spillet bærer preg av utdaterte spillmekanikker som ikke samsvarer godt med hva spillet forsøker å gjøre. Utforskning er en viktig del av spillet, og du må gå mye frem og tilbake mellom sted til sted og fra person til person. Derfor kunne det ha vært svært nyttig med en kjapp måte som kan ta deg fra punkt A til B, men dessverre har spillet et svært begrenset fast-travel system som kun fungerer under visse punkter i historien.
Du har også muligheten til å sprinte når du utforsker de ulike stedene, men der igjen er man begrenset med en staminabar som også fungerer som liv til Ryo. Om du tilbringer mye av tiden din på å løpe rundt omkring, ender du opp med svært lite liv som kan være veldig nødvendig når du plutselig må slåss mot en gjeng med bøller.
For å fylle opp staminabaren blir du også nødt til å kjøpe deg mat for å fortsette. Dette skaper dessverre mer frustrasjon enn noe annet og gjør at spillet blir unødvendig mye lengre enn det det trenger å være. For å gjøre vondt verre, så er det også ikke mulig å hoppe ut av samtalene med karakterene du møter, og det blir enda mer frustrerende å måtte høre den samme kleine dialogen opptil flere ganger bare for å finne den ene personen du skal snakke med for å komme videre i spillet.
Her kan det også nevnes at spillets stemmeskuespillere er minst like ille som i de tidligere spillene, selv om det også passer bra med tanke på at spillet prøver å være en kinesisk kung-fu film i spillversjon. Om du derimot ikke takler den forferdelige engelske dubbingen, så kan du heldigvis bytte stemmene til japansk med engelske undertekster.
Når det kommer til kampsystemet har det blitt noe bedre siden de forrige spillene, men det er sannelig fortsatt ikke noe å skryte av. Kameraet gjør det vanskelig å holde oversikt over kampen når du møter flere fiender, men fungerer greit når du slåss en mot en. Spillet prøver også å ha et kombosystem som kan minne litt om vanlige slåssespill, men det er lite intuitivt og føles stivt når man trykker på de ulike kommandoene. Heldigvis kan man trene seg opp ganske lett til et mye høyere nivå enn fiendene for å gjøre det hele mindre slitsomt, men dessverre ikke noe særlig mer morsomt. Treningen utenfor kampene er svært kjedelige og består av enkle tastetrykk der du prøver å treffe riktig timing eller holde balansen til Ryo på en spesiell måte. Her må man smøre seg godt med tålmodighet og kanskje sitte med en god lydbok, podcast eller youtube på mobilen for å la tiden gå litt fortere.
Shenmue III er et spill som burde vært gitt ut for flere år siden, og da hadde det vært en solid oppfølger som hadde fortsatt serien gode rykte videre til de neste generasjonene av spillkonsoller. Heldigvis, er det fortsatt et spill som leverer akkurat det fansen av de første spillene ønsker og enda litt mer. Dessverre blir det holdt igjen av at utviklerne spiller det altfor trygt og gjør lite for å gjenopplive serien for et nytt publikum. På grunn av spillets langsomme historie, smakløse hovedkarakter og utdaterte spillmekanikker blir Shenmue III et spill som er kun for fans av de tidligere spillene.