Noe som plaget meg gjennom hele spilltestingen min av SimCIty var hvordan spillet hele tiden føles som noe mindre enn det det burde vært. Jeg snakker ikke bare om størrelsen på byene, jeg snakker om hele spillpakken. SimCity føles ikke som et rendyrket spill, mer som en plattform for andre ting forkledd som et spill. Det virker som selve spillopplevelsen har blitt holdt tilbake fordi SimCity skal være en kanal for alt mulig annet.
Produkt eller spill?
Det er en følelse som har gnagd i meg helt siden jeg snakket med Maxis-sjef Lucy Bradshaw på E3 i fjor. Det var måten hun snakket om SimCity som et produkt og ikke et spill. Det samme inntrykket fikk jeg fra produsent Kip Katsarelis tidligere i år. SimCity ble omtalt som en plattform, et springbrett for andre ting, en investering for fremtiden.
Det er åpenbart nå at dette stemmer. Etter å ha duppet sporadisk innom SimCity siden lanseringen finner jeg lite å hente der lenger. Jeg har laget de byene jeg hadde lyst til å bryne meg på, og har du bygd én industriby har du strengt tatt bygd alle. De sosiale funksjonene begynner å slå sprekker i sola. Ettersom det å spille alene med sin egen by i så stor grad begrenses av den lille bystørrelsen, er EA og Maxis avhengige av at det sosiale skal få folk til å komme tilbake igjen og igjen for å utfordre venner, samarbeide og sosialisere. SimCity er en sosial plattform for å skjule spillets egne begrensinger.
Reklamekanal
Nedlastbart innhold kunne forlenget levetiden betraktelig for oss som ikke trenger flere sosiale plattformer å boltre oss på, men det lille som har kommet hittil virker mer som en indikasjon på spillet som kommersiell plattform for annonsører enn et ønske om å fordype spillopplevelsen. Nissan har kjøpt seg reklameplass i spillet, og dermed dukket det plutselig opp en gratis tilleggspakke med elbiler fra Nissan og en ladestasjon man kan plassere i byen sin.
I går kveld ble det også klart at nok en sponset tilleggspakke har dukket opp med fem nye turistattraksjoner. Denne pakken kan man kun få dersom man kjøper et Crest eller Oral-B-produkt i en amerikansk butikk, da det følger med en kode for å laste den ned med produktet.
Tannpleieprodukter til tross, dette gir meg en vond smak i munnen. Maxis har snakket høyt og lavt gjennom utviklingen av spillet om hvordan dette spillet er laget for fansen og hvordan de alltid setter fansen først. Når spillet nå er mer opptatt av å vise seg frem som en reklamekanal og et kjøpsinsentiv enn som den fokuserte bybyggesimulatoren det påstår å være, føles det som et svik. Fansen vil ha større byer, T-baner, bedre infrastruktur, terrengmodifisering og muligheten til å spille offline, ikke reklamefinansierte ladestasjoner og DLC-pakker via dagligvarekjøp.
Ikke bare er det småfrekt å be spillerne kjøpe tannpleieprodukter for å få en tilleggspakke, produktene er i tillegg kun å få kjøpt i USA, og tilleggspakken med de nye attraksjonene vil dermed ikke bli tilgjengelig for europeiske forbrukere.
Jeg har hatt mange hyggelige timer med SimCity, innenfor spillets begrensinger er det mulig å skape mye moro – spesielt sammen med venner. Men spillets sanne natur begynner å bli vanskelig å skjule. Tenk hvordan spillet kunne vært om ressursene utelukkende hadde blitt brukt på å lage en avansert bysimulator i stedet for den kommersielle reklameplattformen SimCity gir inntrykk av å ha blitt.
SimCity er utviklet av Maxis og utgitt av Electronic Arts. Spillet er tilgjengelig på PC og Mac.