«Star Wars: The Force Unleashed» var slett ikke verst. I mengden av «Star Wars»-spill jeg har spilt, har jeg faktisk gode minner fra «Force Unleashed». Selv om spillet bød på mye tenåringsangst og sinne, så hadde det en bra historie. Bra miljøer. Og et kampsystem som er det beste jeg har opplevd i et «Star Wars»-spill.
Selvsikkert
Og jeg blir derfor ikke sjokkert når Lucasarts-produsent Matt Filbrandt forteller oss at «Star Wars: The Force Unleashed» er det raskest selgende «Star Wars»-spillet noensinne fra Lucasarts. Vi befinner oss i et mørkt og svalt rom på E3. Traileren til «Star Wars: The Force Unleashed 2» er strategisk plassert ved inngangen til den store messehallen, og det står alltid en håndfull mengder foran den svære skjermen og ser på den sinte jedien. Den er imponerende og stemningsfull, og Filbrandt mener den setter tonen bra for det kommende spillet. – I oppfølgeren styrer vi en klone av helten Starkiller. På rømmen fra Imperiet, forteller Filbrandt.
I det første spillet, som forøvrig vant en pris for beste historie i et dataspill, døde nemlig helten på slutten. Men med kloneteknologi er det en smal sak å hente ham tilbake.
Vi ser Starkiller i kjent positur, på en regnfull klonefabrikk kontrollert av Darth Vader. Det pøser, og Starkiller kaster seg utfor kanten av et tårn, og raser ned mot bakken. Filbrandt viser oss hvordan vi kan kontrollere ham og slåss i lufta. Ting eksploderer, fiender blir drept, og så videre. Nye gameplayelementer, er nøkkelordet her. Variasjon i handlingen.
Herlig kamp
Vel nede på bakken går det ikke lang tid før lyssablene er ute og kampen er i gang. Ja, lyssablene. I oppfølgeren holder nemlig Starkiller en lyssabel i hver hånd. Og dermed blir runddansen blant stormtrooperne enda mer galant enn før. Starkiller beveger seg smidig, som en helt fra en Hong Kong-film. Det gnistrer og blafrer fra lyssablene som hakker opp stormtrooperne. Det er rett og slett lekkert.
– Som dere ser har Starkiller nå to lyssabler i kampene. Vi har forbedret siktesystemet, og mange andre ting i spillet denne gangen, forklarer Filbrandt. Noe av det beste med forgjengeren var å leke med kraften. For første gang i et «Star Wars»-spill var det enkelt å leke med kraften, og det virker like lekent i oppfølgeren. Men Filbrandt vil ikke røpe så mye om hvordan de har utviklet systemet for kraften denne gangen. I stedet fokuserer han på hva som er spillets hovedelementer.
– Vi pleier å si at i «Star Wars: The Force Unleashed» var nøkkelordene action, action og action. Vi har beholdt dette fokuset i oppfølgeren, men det er hakket mer miljønavigasjon og navigering, forklarer Filbrandt.
Flere plattformelementer altså, som i mine ører høres helt greit ut.
Strategisk bosskamp
Mot slutten av demonstrasjonen dukker en obligatorisk boss opp. En diger robot med karbonitt-gevær og skjold. I motsetning til de dusinvis av stormtrooperne som har blitt sablet ned så langt, byr denne på litt mer motstand. Starkiller må bruke kreftene sine for å få bort skjoldet før den kan motta skade. Det ser fortsatt bra ut, men sammenlignet med de smidige kampene mot stormtrooperne, er det ikke like smidig og imponerende. Helt til slutt får vi se Starkiller slippe seg løs med den nye «Force Fury»-modusen. En forutsigbar sinna-modus der angrepene gjør mer skade, og fysikken blir ekstrem. Stormtrooperne flyr veggimellom, og alt blir kaotisk i noen sekunder. Og dett var dett.
Jeg rusher fra møterommene til Lucasarts, ned mot messeområdet og neste avtale. På veien ser jeg et tyvetalls mennesker som måpende beundrer trailerern til «Star Wars: The Force Unleashed 2» på storskjermen. Jeg tipper de blir fornøyd med spillet. Jeg har akkurat vært vitne til en oppfølger som bestilt, et spill som ikke avviker for langt fra formelen i det første spillet, og et spill som følger suksessformelen fra forgjengeren til punkt og prikke. Med smidige animasjoner, kule «Star Wars»-referanser, og en sinna ung mann i hovedrollen. Knapt noen revolusjon spillmessig, men en garantert salgssuksess.
Se flere bilder fra spillet på neste side!
«Star Wars: The Force Unleashed 2» er utviklet av Lucasarts og utgis på Xbox 360, Playstation 3 PC og Wii. Spillet lanseres 28. oktober.