Skrivesperre for Notch
0

Skrivesperre for Notch

apr 09 Spill.no  

Da Hamsun tråkket rundt i Christianias kalde gater og holdt på å sulte i hjel skapte han fantastisk litteratur. Ideen om den lidende kunstneren er ikke bare en myte, mange klassiske kunstverk har blitt til i ren desperasjon og nød. Mange kunstnere har også opplevd å miste inspirasjonen når man ikke lenger er i en prekær situasjon.

På is

Nå også Minecraft-skaperen Notch, eller Markus Persson som han egentlig heter. Fra å være en beskjeden gutteromsprogrammerer som i flere år bodde hjemme hos sin mor, bader han nå i penger. Med flere hundre millioner på bok, samt et firma dedikert til å realisere kompromissløse spillvisjoner som ikke tar kommersielle hensyn, kan han egentlig gjøre hva han vil.

Mens han før brukte fritiden sin på å realisere spillvisjonene sine mens han jobbet på dagtid kan han nå jobbe fulltid på det som tidligere var hobbyprosjekter. En drømmesituasjon, hadde det ikke vært for at han plutselig har støtt på en kreativ sperre.

Det er i et videointervju med Polygon.com at Persson innrømmer at utviklingen av romspillet 0x10C ikke går helt på skinner. På spørsmål om spillet garantert kommer til å bli gitt ut svarer Persson at det ikke er helt sikkert.

– Det er avhengig av om det bare blir meg og om jeg fremdeles kommer til å føle dette rare presset. Det er egentlig ikke press, mer som en rar kreativ tørke som har pågått for lenge. 0x10C blir lagt på is frem til vi klarer å løse det, sier Persson til Polygon.

I 0x10C har du et romskip som skal reise rundt i verdensrommet. Målet er at man skal kunne drive med handel og romkrig, samt møte andre spillere i verdensrommet. I tillegg har romskipet en avansert datamaskin man skal kunne programmere selv.

Se en trailer fra 0x10C her:

Persson forteller at det finnes spillbare prototyper av spillet, men at det ikke er så mye å gjøre i spillet ennå.

Det er, som jeg skrev innledningsvis, slett ikke uvanlig å møte på en kreativ sperre når hverdagen går fra å være utfordrende til å bli friksjonsfri. Jeg krysser fingrene at Persson klarer å ri av seg den kreative sperren og finne tilbake til den gamle flammen som fikk ham til å tilbringe all tid foran datamaskinen hjemme på soverommet hos sin mor i mange år.

PS, den kreative sperren til Persson påvirker ikke utviklingen av Mojang-spillet Scrolls, som etter planen skal ut i betatesting nå snart.

Kilde: Polygon, Pressfire

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.