To år har gått siden sist møte med de dysfunksjonelle gullhungrige gutta i kompani B. Den svenske utvikleren bak «Battlefield»-serien leverte da et godt spill, som selv med sine begrensninger og lite innholdsrike flerspillerdel, drev serien i riktig retning på konsoll. Mye til takke for den fabelaktige muligheten til å sprenge det meste til himmels.
Med løftet om å kunne «definere krigføring over nett» i sin oppfølger, meldte jeg meg til tjeneste i «Battlefield: Bad Company 2»
Dyster historie med et hint av «Call of Duty».
Fra første skudd merkes det at DICE har gått for en mer dyster stemning i sitt siste «Battlefield». Undertonen av sarkasme og ironi foreligger fremdeles, men er denne gange spredd rundt et plott der masseødeleggelsesvåpen har kommet på avveie og hvor flere alvorlige scenarioer vil oppstå. Historien er full av forutsigbare vendinger og ender kanskje ikke som den mest originale du vil oppleve, men til en vis grad, lykkes den i å underholde.
Selv med sitt alvorlighetspreg vil riktig nok karakterer som Sweetwater og Haggard forsikre oss om at det faktisk er B-gjengen vi følger og ikke spesialsoldaten Soap fra «Modern Warfare 2». For paralleller mellom de to konkurrentene er ikke vanskelig å finne. Enten det er adopteringen av de intense filmatiske øyeblikkene eller den regelrette dissingen av «Modern Warfare 2», preges «Battlefield: Bad Company 2» av DICE sitt ønske om å ta tronen fra Infinity Ward. Enkelte vil kanskje se på likhetene som usportslige, men personlig føler jeg at svenskene reddes av humor på en vesentlig mer dynamisk slagmark. Og hei, det er jo nettopp dette «Battlefield» er kjent for.
En oppfølger full av fantastisk atmosfære
Som et teknisk underverk ble vi i forgjengeren introdusert for en terreng som var i konstant endring. Muligheten til å blåse vekk det meste av bebyggelser fjernet plutselig et trygghetsområde spillere hadde sett seg vant til. Raskt kunne en feig soldat, bli en død soldat. «Battlefield: Bad Company 2» tar konseptet videre i form av penere teksturer og de små detaljer som er med på å gi spillet en fantastisk atmosfære. Elementer som lyd, tåke og lys spiller her en viktig rolle. Røykskyer som siver over terrenget fra bombarderte hus og brummende smell i horisonten er med på å levere en majestetisk og åpen spillopplevelse vi ikke har sett maken til.
Mer innhold og variasjon over nett
Nå skal de sies at det vanligvis kun kommer elendighet ut av krig her i verden, men på den virtuelle bane vil opp til 24 mennesker garantert kose seg. Mangelen på variasjon var i det lange løp grunnen til at enkelte raskt så seg ferdig med forgjengeren, men i DICE sitt siste «Battlefield» er det mye innhold å finne. Rangeringssystemet sørger for å belønne dedikerte spillere med våpen og flere spillmoduser og kjøretøy er med på å gi «Battlefield: Bad Company 2» den variasjonen man tidligere har savnet. I større grad enn før vil også de støttende rollene spille en viktigere del i krigen. Noe som ofte resulterte i at spillerne ble flinkere til å samarbeide og kunne dele de gleder ved å vinne en svært så intens kamp.
Sluttkommentar
Så nei, det er ikke mye negativt å finne i «Battlefield: Bad Company 2». Men skulle man være på jakt etter et skytespill en kan nyte alene skiller nok ikke enspiller-delen seg ut som det beste alternativet. For selv med sine småkjappe replikker og filmatiske øyeblikk mangler historie særpreg og fra tid til annen vil det skurre i den kunstige intelligensen. Er du riktig nok klar for innta slagmarken sammen med resten av verden, er «Battlefield: Bad Company 2» svaret de fleste av oss har ventet på. DICE har virkelig holdt sitt løfte.