
Svenskene i Paradox er kjent for sine detaljer og enorme realisme i sine spill. Blant stortitler som har høstet begestringer blant kritikere og spillere er Crusader Kings og krigssimulatoren Hearts of Iron. Likevel er det Europa Universalis IV som har vært den store favoritten blant de mange strategifans verden rundt. Nå har det lettet på sløret angående det fjerde kapittelet i sin flaggserie Europa Universalis. For dem som ikke er kjent med serien kan det best beskrives som en blanding mellom Civilization og et leksikon.
Selve grunnsteinen i spillet er at du kan spille en hvilken som helst nasjon i verden fra tidlig middelalder til begynnelsen av den industrielle revolusjon. Gjenom taktikk, krig og diplomati kan du skape din egen historie og din egen skjebne for et utvalgt land. Selv om det aldri har vært like populært som Civilization har serien en dedikert og stor fanbase. Nå har de lettet på sløret hva du kan vente av kapittel nr. fire.
Det er Michael Peck i Foreign Policy som nå, etter å ha testen den siste betaen, letter på sløret av hva du kan forvente deg av forbredringer den 13. august. Blant annet vil allianseoppbygning og handel få en mye større rolle enn før. Hele systemet har blitt byttet ut og erstattet med Crusader Kings sine løsninger hvorav personlige relasjoner står sterkere. Den andre store endringer er kampsystemet, som var et av de svakeste punktet i nummer tre, som nå vil være i større grad mer taktisk. Et tapt slag vil nå kunne få mye større konsekvenser for deg. Hæren din kan flykte til mange forskjellige regioner og man vil bruke tid på å samle dem igjen, og da kan fienden stå utenfor hovedstaden din.
Endringene som Paradox har gjort er i stor grad basert på fans sine tilbakemeldinger på sosiale forum, og ifølge tilbakemeldingene ser serien vakrere og bedre ut enn noensinne. Så nå er det bare å vente til den 13. august før man igjen kan prøve å ta over verden.