Snikmorderkaos
0

Snikmorderkaos

okt 04 Spill.no  

Forrige uke slapp Ubisoft en flerspillerbeta til det høyt etterlengtede «Assassin’s Creed: Brotherhood». Etter å ha tilbrakt noen timer i betaen kan dere lese om mine førsteinntrykk, samt se traileren under.

 

Spennende konsept

Ideen bak flerspillerdelen i «Assassin’s Creed: Brotherhood» er ikke helt original og minner egentlig veldig om en forenklet versjon av «Half-Life»-modifikasjonen «The Ship» fra 2004, «The Ship» fikk også en kommersiell utgivelse i 2006. Det fungerer slik at spillerne velger eller blir satt i rollen som en av de åtte karakterene, kun en spiller per karakter. Deretter blir de plassert inn i brettet og får i oppdrag å drepe en av de andre spillerne, her er det spillet som velger målet. Brettet er derimot befolket med en rekke ikke-spillbare karakterer som også ser ut som de åtte spillbare karakterene. Spillet går derfor ut på bevege seg gjennom brettet mens man prøver å finne det faktiske målet. Samtidig må man også hele tiden være obs på det at en annen spiller også vil være ute etter deg. Det høres kanskje komplisert ut, men Ubisoft Montreal har gjort mye for å forenkle konseptet. For eksempel har man et kompass som hele tiden peker mot det angitte målet. Det varierer litt avhengig av din egen og målet ditt sin spillestil, men som regel finner man raskt ut hvem man egentlig er ute etter. Samtidig er det like lett for din forfølger å finne deg, så forvent å bli stoppet på dørstokken i ny og ne.

 

Artikkelen fortsetter på neste side.

Karaktergalleri og oppgraderbare egenskaper

Ubisoft har bygd opp et rimelig variert karaktergalleri av alt fra adelsmenn til prostituerte, men bortsett fra utseende og selve mord-animasjonene fungerer alle helt likt. De kan også alle bruke Ezios freerunning-mekanikker. De spesielle egenskapene som har blitt hintet til i tidligere trailere er nemlig kun basert på hvilket nivå man har oppnådd. Det finnes flere forskjellige egenskaper å låse opp. Her finner man blant annet forkledning, røykbomber, ekstra løpefart, skjult pistol og gift. Det er derimot begrenset hvor mange forskjellige egenskaper man kan bruke og ettersom man låser opp flere, må man velge ut de som passer til din spillestil. Videre finner man også egenskaper relatert til såkalte «kill streaks» og «loss streaks» samt passive «perks». Oppgraderingsystemet virker interessant og variert nok til at det kan støtte flere forskjellige spillestiler.

 

Det virker virkelig som om Ubisoft Montreal har prøvd å komme opp med en flerspillerdel som oversetter «Assassin’s Creed»-seriens gjenkjennelige folkemengde-stealth til en brukbar flerspillermodus i «Assassin’s Creed: Brotherhood». Derimot er det mye jeg savner. Jeg tror kanskje at Ubisoft Montreal har gått litt vel langt i forenklings-prosessen, noe som skaper både ubalanse og til tider noe kaotisk spillbarhet. Det at det er så lett å drepe målet – det er jo bare å gå eller løpe bort til de og trykke på firkant, gjør også at det er forferdelig vanskelig å unngå sin egen forfølger, noe som i seg selv kan skape frustrasjon.

 

Derimot synes jeg at innvirkningen det har på spillernes mentalitet er noe verre. For selv om man får mer poeng for å drepe et mål uten å bli merket, vil man raskt bli hengende etter hvis man bruker for lang tid på å nå målet. Bruker man for lang tid på å nå målet vil man også gi sin egen forfølger god tid til å finne deg før man i det hele tatt har fått øye på sitt eget mål. Ring-effekten av det blir deretter at de fleste bare løper rundt for å drepe sitt mål så fort som mulig. Joda, det finnes noen som bruker spillets mekanikker til sitt fulle, men jeg opplevde ihvertfall at de fleste kampene ble et stort kaos. Det er jo forsåvidt ikke noe feil i det og selv kaotisk snikmorderfester kan være ganske så underholdene, men i mine øyne lever det heller ikke opp til verken konseptet eller seriens spillestil. Håpet er jo da at ting vil balansere seg ut når spillet lanseres med et mer avansert oppgraderings-system og flere spilmoduser.

 

Se flere bilder fra «Assassin’s Creed: Brotherhood» på neste side.

 

«Assassin’s Creed: Brotherhood» har slippdato 19 november 2010. Spillet kommer til Xbox 360 og Playstation3. En PC-versjon kommer noe senere.

 

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.