Snuff i spillform!
0

Snuff i spillform!

jul 27 Spill.no  

Det er sjelden jeg må snu meg vekk fra skjermen når spill blir voldelige. Kratos pre-pubertale sinnavold i «God of War 3» er kanskje brutal, men så overdrevet at jeg ikke kan ta det seriøst. Og slik er det i de fleste spill. Men «Kane & Lynch 2: Dog Days» er rett og slett ekkelt.

Snuff?

Kanskje er det det grumsete filteret som ligger over grafikken? Den håndholdte kameraføringen? Den falske billedstøyen og pikselleringen, som gjør at det hele ser ut som et YouTube-klipp? I spillets åpningssekvens får vi se de to psykopatene Kane og Lynch bundet til hver sin stol i en dusj. Blod overalt. En mann med en tapetkniv skjærer et nytt arr i Lynch, som hyler ut, mens Kane brøler i raseri. Takket være grafikkfilteret og kameraføringen ser det umåtelig ekte ut. Som ekte tortur. Som snuff. Og jeg snur meg bort fra skjermen.
Det er ingen hemmelighet at «Kane & Lynch: Dead Man» ble en skuffelse. Spillet fikk middelmådige anmeldelser, og har du spilt det er sjansen stor for at du ble en av de mange som ble frustrert av den nådeløse vanskelighetsgraden, det elendige dekningssystemet, og det ubalanserte gameplayet.
Det virker heldigvis som om IO Interactive har rettet på mye av dette i oppfølgeren. Versjonen jeg har testet inneholder de første nivåene fra spillet, som med en helt ny grafisk stil, og et mer fokusert gameplay, retter opp mange av feilene fra forgjengeren.

Lynch sløver bort livet i Shanghai, men lokker ned sin gamle partner Kane for å være med på et stort kupp som skal sikre de penger for livet. I spillets første kapittel har Kane nettopp kommet fra flyplassen, og de to skal bare innom en fyr som har vært litt for løs med kjeften for å gi ham en lærepenge. Det ender i en dramatisk jakt gjennom Shanghais bakgater, med mange skuddvekslinger. Som opplæringsdel fungerer dette bra, og det er gledelig å se at IO Interactive har klart å forbedre det håpløse dekningssystemet fra forgjengeren.

Artikellen fortsetter på neste side.

Stygglekkert

Omgivelsene er pene nok, men det er grafikkfilteret, og den dramatiske kameraføringen som skiller «Kane & Lynch 2: Dog Days» fra andre actionspill. Idet jeg løper nedover en korridor på jakt etter plaprebøtta, som for anledningen er halvnaken og derfor med pikselert sensurfilter over rompa si, rister kameraet noe voldsomt. Det ser faktisk ut som en fyr med et håndholdt kamera løper etter meg.
Det gjør spillet mer stressende, og jeg merker at jeg lever meg inn i handlingen. Men etter en halvtime blir jeg litt sliten. Jeg savner et litt roligere kamera, litt mer oversikt i bildet. Men forhåpentligvis er dette bare en vanesak.
Grafikken er pen i «Kane & Lynch». Styggpen, vil jeg si. Dette er ikke lekker datagrafikk, skinnende plastikkmennesker og glinsende biler, alt virker skittent og jordnært. Og det kler spillets stemning bra.

Småtvilsomme kamper

Noe som ikke er like bra er kampene. Et av de største problemene til «Kane & Lynch: Dead Men» var at fiendene var helt utrolig treffsikre. Uansett hvor fort man løp eller hvor langt unna man var, fikk man omtrent hver eneste kule fra en fiende rett i skallen. Det føltes både urettferdig og frustrerende. Det virker som fiendene i «Kane & Lynch 2: Dog Days» alle har fått gener fra Lee Harvey Oswald, for de er like treffsikre som i forgjengeren. Jeg blir stressa av å bli truffet av kuler hver gang jeg viser så mye som lillefingeren over dekningen, og enkelte partier av de få nivåene jeg fikk prøve ble jeg regelrett slaktet av et kuleregn igjen og igjen inntil jeg hadde mest lyst til å knuse hele håndkontrollen.
Dette er et balansespørsmål, og forhåpentligvis har IO Interactive balansert fiendene litt bedre før den endelige versjonen av spillet kommer.

Ellers lovende

Foruten de noe frustrerende kampene har «Kane & Lynch 2: Dog Days» veldig mange bra elementer som gjør at det klarer å hevde seg selv i jungelen av actionspill. Det har en helt unik atmosfære så langt, dialogen er bra, og flerspillerdelen, som jeg ikke har fått testet grundig, har en rekke originale idéer. Hvis frustrasjonsnivået senkes noe til den ferdige versjonen, kan dette absolutt bli et actionhøydepunkt i høst.

Se flere bilder fra spillet på neste side.

«Kane & Lynch 2: Dog Days» utvikles av IO Interactive og utgis av Eidos. Spillet kommer på PC, Playstation 3 og Xbox 360 20. september

«Kane & Lynch 2: Dog Days» utvikles av IO Interactive og utgis av Eidos. Spillet kommer på PC, Playstation 3 og Xbox 360 20. september

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.