Sol, sommer og psykopater
0

Sol, sommer og psykopater

nov 26 Spill.no  

Hva er dine beste spillminner? Sjansen er stor for at det ikke er den gangen Nathan Drake fulgte manus og klatret gjennom et tog på kanten av et stup. Heller ikke den gangen du knertet den kjempen i God of War ved å trykke på X og Firkant og Trekant når skjermen ba deg om det. Heller ikke da du spilte Gears of War og endelig klarte å fylle det svære tentakkelmonsteret med nok bly til at neste mellomsekvens med Marcus og gutta kunne rulle og gå.

Lekeplass

Sannheten er at de beste spillminnene og spillopplevelsene oppstår når spillere leker med spillsystemer. De uforutsigbare og selvskapte situasjonene der du svinger deg på dansegulvet med spillsystemet som partner. Et herlig samspill der begge bytter på å føre.

Far Cry 3 er i så måte en nærmest perfekt dansepartner.

Vi befinner oss i et tropisk ferieparadis som Jason, en amerikansk unggutt mest opptatt av ekstremsport og festing. Når vennegjengen blir kidnappet av pirater og Jason så vidt unnslipper i live, må han gå fra å være flåsete partygutt til å bli beinhard elitesoldat over natten. Med våpen i hånd, dopingsprøyter i sidelomma og de innfødte i ryggen starter Jason gjenerobringene av øyene i ferieparadiset samtidig som han forsøker å redde vennene sine.

Og for en reise dette er. Far Cry 3 innfrir endelig potensialet fra 90-tallets skytespill. Jeg minnes godt den tiden Doom kom. På den ene siden hadde vi rene actionopplevelser som Doom og Duke Nukem, på den andre siden tenkespillene Ultima Underworld og System Shock. Vi så for oss en gylden ny fremtid: førstepersonsspill med digre åpne og levende verdener, utforsking og interaksjon. I stedet har førstepersonssjangeren de siste ti årene krympet inn til manusdrevne interaktive actionfilmer. Dramaet formidles i passive mellomsekvenser, mens spilleren blir henvist til et lineært skytegalleri gjennom trange korridorer.

Far Cry 3 er den fremtiden vi drømte om. Det åpne skytespillet som balanserer utforsking, sniking, rollespillelementer, skyting og eventyr. Et spill som oser spilleglede og som oppfordrer oss til å leke.

Det tar ikke mange timene før jeg er hekta på Jasons kamp mot piratene. Øyparadiset er svært, og kartet avdekkes gradvis ved å erobre radiomaster. Frihetsfølelsen er enorm. I bakgrunnen lokker neste oppdrag i hovedhistorien, men jeg gir meg hen til paradiset. Vennen mine kan vente litt, det er nemlig så mye annet å gjøre.

Ubisoft har lykkes med å blande inn rollespillelementer på en fabelaktig måte. I starten av spillet kan man kun bære noen få penger, litt ammunisjon, og ett våpen. Man må jakte på dyr man flår for å bygge flere tasker og vesker som huser ekstra gjenstander. Ved å erobre radiotårn åpnes nye deler av kartet og butikken i spillet får tilgang til flere våpen. Ved å beleire piratbaser kommer de innfødte jeg har alliert meg med og overtar basene, slik at jeg har en ny soveplass samtidig som piratnærværet i området rundt reduseres. Gradvis åpner flere sideoppdrag seg: skytekonkurranser, kappløp, leiemorderkontrakter på piratledere, dyrejakt – hvor enn jeg snur meg er det noe å gjøre. Den deilige følelsen av å være ferdig med et oppdrag, åpne kartet og klekke ut sin egen plan for hva man har lyst til å gjøre er ubetalelig.

Rollespillelementer

I så måte har Far Cry 3 mer til felles med rollespill som Skyrim enn skytespill som Call of Duty. Dette er et spill om utforsking, planlegging og frihet, der kamp mot fiender kun er et av mange elementer i spillet.

Når vi først snakker om kampene er det bare å applaudere variasjonen spillmotoren byr på. Også her tilbys frihet til å gå din egen vei. Først via åpenarsenalet du har med deg – opptil fire ulike våpen – som er med på å definere fremgangsmåten din i kamp. Når man kan velge mellom alt fra snikskytterrifler, flammekastere, haglgevær, pil og buer, rakettkastere og pistoler med lyddempere gjelder det å velge våpen som passer taktikken din. Dernest via ferdighetssystemet, der utviklerne har gjort en utmerket jobb med å la deg definere hva slags type spiller du er via ferdighetene du velger.

Ferdighetene varierer fra mer helse, raskere svømming, flinkere til å høste inn planter, mer stabilt sikte, raskere lading til mer intrikate ferdigheter som muligheten til å dra med seg lik etter å ha snikmyrdet de bakfra, hoppeangrep ovenfra, snikangrep underfra, og så videre. Det gir en fin følelse av personlig progresjon i spillet, og er nok et eksempel på hvordan du og spillet kan definere spillopplevelsen sammen.

Nå må det nevnes at kampenes største svakhet kommer til syne om man spiller Far Cry 3 som et tradisjonelt førstepersons skytespill. Rene skytedueller der man løper og streifer føles fattigere enn i de mer actionfokuserte skytespillene. Til gjengjeld er gevinsten desto større om man sniker, rekognoserer og planlegger. Å ligge på en åskam mens man studerer en fiendebase, tagger fiendene via digitalkameraet sitt, og legger en plan for hvordan man skal erobre basen er storartet og spennende. Selv om spillet lar deg bestemme fremgangsmåten din selv er utbyttet klart størst om man sniker og spiller mer taktisk enn bare stormer inn med de største våpnene. Dette reflekterer seg også i erfaringspoengene man får, det er nemlig store belønninger for å beleire fiendebaser uten å bli oppdaget.

Hyppige belønninger

Det føles som en stor prestasjon å erobre fiendens baser, eller når man klatrer opp i radiotårnene og avdekker enda en liten bit av kartet. Ubisoft har klart å finne en balanse som byr på konstant progresjon – enten man lager en større lommebok av svineskinn eller låser opp et nytt våpen – spillet vokser jevnt og trutt i alle retninger, i ditt eget tempo, basert på dine egne valg.

Til tider går det kanskje litt for fort. Der Far Cry 2 for mange ble ødelagt av fiendebaser som ble befolket på nytt med jevne mellomrom, og en rekke andre kompromissløse ideer som gjorde spillopplevelsen mer komplisert, føles det til tider som om Far Cry 3 kunne trengt hakket mer motstand. Ting er alltid oppnåelig og innen rekkevidde, det er få skikkelig utfordringer i spillet, foruten et par historieoppdrag som kan irritere.

Det taler forøvrig til spillets fordel at historien aldri kommer i veien. Ubisoft har klart å lage et persongalleri som er tiltalende, og det i seg selv er en prestasjon. Selv om Jasons vei fra redd ungdom til megakriger kanskje ikke alltid henger helt på greip, er persongalleriet man møter underveis hyggelige bekjentskaper og historien er krydret med morsomme påfunn i form av syreturer og inspirerte oppdrag. Et par av de snikebaserte oppdragene er noe frustrerende, mye fordi spillet tvinger deg til å spille på en spesiell måte, noe som bryter med resten av spillopplevelsen der du kan ta dine egne valg.

Åpenheten til spillverdenen i Far Cry 3 er spillets største styrke. Dynamiske hendelser og åpne spillmekanikker fører til uforutsette situasjoner. Ville dyr kan blande seg inn i kamper, en velplassert granat kan utløse en kjedereaksjon, en tilfeldig patrulje kan plutselig få deg til å kaste deg i dekning mens du er ute på jakt etter planter du skal mikse til medisin. Det er et spill der de små øyeblikkene utgjør den store forskjellen. En solnedgang fra en fjelltopp idet du puster ut etter å ha drept en piratleder, en liten flamme fra flammekasteren som utvikler seg til en skogsbrann, en grotte du snubler over når du er på vei for å gjøre noe helt annet. Far Cry 3 kaster slike personlige øyeblikk etter deg hele tiden.

Far Cry 3 er strålende dynamisk spillunderholdning. Interaksjonen mellom meg og spillsystemet, måten jeg skaper mine egne små historier på fordi spillmekanikkene og meg hele tiden finner opp nye dansetrinn sammen er underfundig og givende. Far Cry 3 er den type spill det er gøy å snakke om i venneflokken, det er moro å dele unike historier, opplevelser og oppdagelser. Det tar ambisjonsnivået til Far Cry 2 og skrur det hele sammen til en mer strømlinjeformet og tilgivende opplevelse, og er helt klart årets mest åpne og lekne actionspill.

Vi har ikke hatt anledning til å teste flerspillerdelen til Far Cry 3, og kommer tilbake med en egen anmeldelse av denne i fremtiden.

Se flere bilder fra Far Cry 3 på neste side!

Far Cry 3 er utviklet og utgitt av Ubisoft. Spillet lanseres på PC, Xbox 360 og Playstation 3 29. november.

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.