Jeg har en forkjærlighet for spill med enkle mekanikker og med enkle grep klarer å fortelle en engasjerende historie. Etter min mening er Gris det spillet som gjør dette aller beste, men også Limbo og Inside, som utviklerne av Somerville har vært involvert i, løser dette godt.
Med Somerville har de tatt steget ut av en 2,5D-verden over i 3D. Her blir du kastet rett inn i et narrativ uten noen form for instruksjoner, men spillet er såpass intuitivt at det likevel blir enkelt å forstå hva du skal gjøre.
Nye krefter
Historien fortelles uten dialog eller tekst, og det er et mye mer konkret narrativ enn vi har sett i Limbo og Inside. En familie på tre havner midt oppi et utenomjordisk angrep. De forsøker å gjemme seg i kjelleren, men et skip krasjer inn i huset. Piloten har blitt skadet i krasjet og far prøver å hjelpe vesenet, men blir slått i svime når han berører det. Når han våkner er samboer og barnet borte. Nå handler alt om å finne ut hva som har skjedd med familien og det viser seg at han har fått noen krefter av uhellet, som viser seg nyttige på veien.
Han har nemlig fått en egenskap hvor han kan gjøre enkelte utenomjordiske materialer flytende gjennom lys. Denne egenskapen er hovedsakelig det som brukes til oppgaveløsning underveis, kombinert med å flytte rundt på ting. Etterhvert plukker han opp enda en egenskap og det er når du kan kombinere disse, at gåtene virkelig blir interessante.
Visuell reise
For gåtene er aldri vanskelige, men de er i stor grad interessante. Vel så fascinerende er hvor mye spill man kan lage av tre knapper og en styrespak. Denne enkle spillbarheten er ofte en glemt kunst. Så enkelt at du instinktivt skjønner hva du skal gjøre.
Store deler av spillet er også en visuell reise, hvor du trasker gjennom ødeleggelsene for å finne familien. Det er enkelte sekvenser der du må løpe fra fiender eller gjemme deg, men det er ikke ofte du er i reell fare.
Den visuelle stilen i Somerville er ikke noe som tiltaler meg. Det handler mest om smak, et større problem er at den ikke spesielt minneverdig. Men de skal ha for at det utenomjordiske ser utenomjordisk ut.
Lyddesignet er derimot svært bra og setter den perfekte stemninga som spillet trenger. Alt fra den subtile bruken av musikk til hva slags lyder de som jakter på deg lager, er fra øverste hylle.
Gir mye tilbake
Overgangen til 3D er heller ikke helt uproblematisk. Det er ikke alltid like lett å navigere i terrenget. Heller ikke å få karakteren til å stå akkurat der du trenger for å interagere med noe du må flytte på eller holde i.
Spillet er kort. Det er fullt mulig å spille gjennom det på en kveld. Dette er mer ment som en faktaopplysning enn noe annet. Samtidig kan det være et insentiv til å teste det ut.
Til tross for enkelte små irritasjonsmomenter og noen skuffende siste 30 minutter er Somerville absolutt et spill jeg vil anbefale. Det krever lite av deg, både i tid og ferdighet, men gir ganske mye tilbake. For det er garantert et spill du kommer til å tenke på etter at du er ferdig. Og det er et stort pluss i min bok. Du kan imidlertid ikke forvente å få svar på alle dine spørsmål.