Søndagstapas
0

Søndagstapas

mai 30 Spill.no  

Da var nok en uke over og nok en helg nærmer seg slutten. Søndagen er her og det vil selvfølgelig også si at søndagstapas er tilbake. Søndagstapas er oss i spill.no sitt forsøk på å lyse opp den ellers litt kjedelige og stille søndagen med en god blanding spillnyheter. Her kan man finne trailere, utviklerdagbøker, skjermbilder, større annonseringer og mindre morsomheter, alt fra uken som har vært. Vi prøver alltid å ha et bredt utvalg og håper at også denne ukens søndagstapas blir en suksess. Som vanlig setter vi stor pris på ris, ros og morsomme kommentarer om smak og metthet.

 

Denne ukens søndagstapas-meny består av en rekke godbiter. «Red Dead Redemption» får en profesjonelt regissert kortfilm og LucasArts blåser nytt liv i en døende sjanger med «Monkey Island 2: Lechuck’s Revenge – Special Edition». Deretter viser Bioware krefter i «Star Wars: The Old Republic», mens «Singularity» skaper store bølger. Videre får vi se at «Kane & Lynch 2: Dog Days» lar oss leke politi og tyv i voksen stil og at «Crackdown 2» er en kjempediger lekekasse. Mot slutten får vi også se noen delikate bilder fra nyannonserte «Killzone 3», før det hele avsluttes med noen snutter fra Insomniac Games presidenten Ted Price. Da gjenstår det bare å ønske vel bekomme. Vi håper det smaker.

Trailer med høy produksjonsverdi

Jeg sa for noen uker tilbake at vi ikke ville se noe særlig mer fra «Red Dead Redemption» under søndagstapas. Det må jeg nå gå tilbake på. Denne uken ga nemlig Rockstar Games ut en trailer til den kommende kortfilmen som er basert på spillet. Kortfilmen, som ble vist på den amerikanske tv-kanalen FOX i natt, er regissert av John Hillcoat, kjent fra «The Proposition» og «The Road». John Hillcoat har fått frie tøyler til bruke «Red Dead Redemption» sin motor og verden til å skape filmen akkurat slik han selv ønsker. Resultatet skal visstnok være en film sentrert rundt den første delen av spillets handling. Rockstar Games lover også at, bortsett fra noen nye linjer med stemmeskuespill, vil alt man ser i kortfilmen være i spillet. Med andre ord blir det hele en slags spilltrailer med høy produksjonsverdi. Tross at filmen allerede er blitt vist har jeg ikke klart å finne den på nettet. Så inntil videre får dere ta trøst i den nye traileren, som kan ses under.

 

«Red Dead Redemption» finnes allerede i butikkene og kan skaffes til Xbox 360 og Playstation 3.

Den klassiske sjangeren får nytt liv

Før 3D grafikk og høyteknologiske hjemmekonsoller var det en sjanger som dominerte spilllandskapet, nemlig eventyrspill-sjangeren (adventure games). Tross den lange historien og de mange fansene har dessverre sjangeren blitt overtrampet av dagens store skytespill og mange mener at den ligger døden nær. Det stopper i midlertidig ikke LucasArts fra å gi sjangeren litt nytt liv. Det ironisk nok ved å på nytt utgi noen av de mest klassiske spillene fra sjangerens høytid. I fjor ga de ut «The Secret of Monkey Island: Special Edition» og nå er de snart klare med en oppdatert versjon av oppfølgeren «Monkey Island 2: Lechuck’s Revenge». Spesialutgavene har oppdatert grafikk og stemmeskuespill, i tillegg til at man ved et knappetrykk kan gå frem og tilbake fra den klassiske versjonen og den oppdaterte. Denne uken ga LucasArts ut en ny utviklerdagbok fra spillet, som kan ses under. Her får du se, de nå legendariske, skaperne av det originale spillet snakke litt om hva spillene betyr for dem. Ron Gilbert, Tim Schaefer og John Grossman, som er de originale skaperne bak «Monkey Island»-spillene, har nemlig gått sammen for å lage et kommentarspor til spillet. Noe som i seg selv er ganske spennende, da kommentarspor til spill fortsatt er et ganske uutforsket territorium.

 

«Monkey Island 2: Lechuc’s Revenge – Special Edition» har antydet slippdato sommeren 2010. Spillet kommer til Xbox 360, Playstation 3, PC, Mac og iPhone.

Kraftens kriger

«Star Wars: The Old Republic» er kanskje Bioware sitt mest ambisiøse prosjekt hittil. Med lovord om mer historieinnhold en alle deres spill tilsammen og det med stemmeskuespill til hver eneste karakter, ligger spillet an til å bli det første MMO-rollespillet (Massively Multiplayer Online) med en virkelig fokus på handling. Det sammen med den gigantiske lisensen som er «Star Wars» ligger spillet allerede an til en utrolig suksess som mange tror til og med kan utfordre Blizzard sin gigant «World of Warcraft». Det er selvfølgelig også mange som tviler på at Bioware kan holde det de lover. Bioware er nye som MMO-utviklere og deres fokus på historiedrevet innhold i et MMO, virker for mange som en umulighet. «Star Wars: The Old Republic» vil ha åtte klasser, hvor vi finner alt fra hodejegere til Jedi-riddere. Denne uken ga også Bioware ut en ny trailer fra spillets Sith-kriger. Traileren kan ses under.

 

«Star Wars: The Old Republic» har antydet slippdato våren 2011. Spillet kommer kun til PC.

Impulsive bølger

«Singularity» fra utviklerne hos Raven Software, lover å bli et førstepersons-skytespill med både intriger og tids-manipulerende spillbarhet. Satt til en mystisk øy, hvor russiske forskere har begått utrolige eksperimenter, følger spillet den krasjede luftforsvarpiloten Nate Renko. På øya oppdager han også et spennende verktøy som lar han manipulere tid i en rekke forskjellige situasjoner. Forrige uke startet Raven Software med en trailerserie som vil gå inn på de forskjellige egenskapene til det mystiske verktøyet og vi fikk da se hvordan man kan bruke spillets tids-manipulering til å eldre objekter eller stoppe fiendene i sine spor. Denne uken er det derimot duket for en av verktøyets mer tradisjonelle egenskaper, det også med en litt original vri. Den såkalte «Impulse»-funksjonen vil la spillerne sende en bølge med høykonsentrert energi mot fiendene. Noe som selvfølgelig vil skade dem sterkt. Brukes den derimot på de muterte skapningene kan «Impulse»-bølgen dytte dem fram og tilbake mellom forskjellige steder i tiden. Se hvordan den fungerer under aksjon i traileren under.

 

«Singularity» har slippdato 29. juni 2010. Spillet kommer til Xbox 360 og Playstation 3.

Lek politi og tyv i voksen stil

Tross mye kontrovers rundt spillets anmeldelser, solgte «Kane & Lynch: Dead Men» godt nok til at Danske IO Interactive nå jobber med en oppfølger. «Kane & Lynch 2: Dog Days» vil igjen sette spillerne i rollene som den harde Kane og den psykopatiske Lynch. Denne gangen er spillets handling sentrert rundt Lynch og vil ta sted i Shanghai. IO Interactive har forsøkt å skape en mer realistisk følelse ved å gi spillets utseende en sikkerhetskamera-stil. Spillets handling har det vært heller lite informasjon om, men de siste ukene har IO Interactive støttet spillet sterkt opp med en rekke trailere fra spillet flerspillermodus. Denne gangen er det det såkalte «Cops & Robbers»-moduset som står for tur. Moduset vil fungere som en av de mer klassiske flerspiller-modusene i spillet. Her må et lag med kriminelle prøve å stjele en sekk med penger mens et lag med politi prøver å stoppe dem. Se den nyeste traileren under.

 

«Kane & Lynch 2: Dog Days» har slippdato 27. august 2010. Spillet kommer til Xbox 360, Playstation 3 og PC.

En kaotisk lekekasse

«Crackdown» fra 2007 fikk mye ros for sine åpne verden og alt man kunne finne på i den og det særlig med nettbasert samarbeidspilling (coop). Ruffian Games står nå snart klare med oppfølgeren «Crackdown 2» og lover selvfølgelig med den å fortsette sandkasse-naturen fra det første spillet. Spillerne vil igjen kontrollere en super-agent og spillet vil igjen være satt til Pacific City. Mye har derimot forandret seg og byen er nå fylt med urbane gjenger, terrorister og mutanter. Det er med andre ord en skikkelig opprydningsjobb man må ta fatt på. Ruffian Games håper å forbedre de svakeste delene fra det første spillet uten å gå for langt fra den godt likte lekekasse-stilen. Det er også dette de går inn på i den nyeste utviklerdagboken fra spillet. Med nye leketøy som plaserbare magneter og oppgraderte kjøretøy lover «Crackdown 2» å bli en skikkelig kaotisk, men morro opplevelse.

 

«Crackdown 2» har slippdato 9. juli 2010. Spillet kommer eksklusivt til Xbox 360.

Dødssonen er tilbake

«Killzone 2» fra 2009 var blant de høyst forventede Playstation 3 -eksklusive titlene siden konsollens start. Spillet ble også høyt priset av anmeldere verden over, men klarte likevel ikke å leve opp til salgsforventningene. Det stopper derimot ikke Sony og Guerrilla Games fra å fortsette den ambisiøse serien. Det nylige annonserte «Killzone 3» vil fortsette der forgjengeren stoppet. Sev og Rico nettopp har overvunnet Helghast-diktatoren Visari og hans super-soldat Radec, derimot virker krigen så vidt å ha startet. Nye krefter prøver nå å ta over de politiske maktene hos helghastene og det oppstår også krig dem i mellom. Sev og Rico befinner seg derfor plutselig midt i en konflikt med Helghast på alle sider. Tross den urolige politikken har ikke Helghast-styrkene gitt opp krigen mot resten av menneskeheten heller og med mange teknologiske nyvinninger er kampen bare blitt enda hardere. Guerrilla Games lover en mer handlingsdrevet historiekampanje og med det også mye mindre banning. Blant annet sier de at vi vil få utforske mer av Helghast-kulturen og vi vil endelig få høre deres språk. De vil også utforske spørsmålet om helghastene sin menneskehet. Denne uken kom det ut en liten haug med skjermbilder fra det kommende spillet, som kan ses under.

 

«Killzone 3» har ingen antydet slippdato. Spillet kommer eksklusivt til Playstation 3.

Insomniac Games

Da var nok en søndagstapas ved veis ende og jeg håper det var noe som falt i smak hos de aller fleste. Denne uken velger jeg å avslutte med et par videoer fra Insomniac Games president Ted Price. Denne uken ble det nemlig annonsert at «Ratchet & Clank» og «Resistance» utvikleren skal lage et spill for både Playstation 3 og Xbox 360. Annonseringen ble selvfølgelig fulgt av en rekke reaksjoner, på den ene siden fikk fanboy-krigen en ny reisning, mens andre bare var spente på Insomniac Games sitt nye spill. Utviklerens president, Ted Price, lagde derfor en liten videosnurt, som kan ses under, hvor han pent forklarer til fansen hva det hele betyr.

 

En fan, Brandon Winfrey, var spesielt vokal i sin reaksjon, hvor han rett og slett priset Insomniac Games for sitt arbeid og håpet på mye godt også fra den nyeste utviklingen. Ted Price tok derfor nok et steg for å vise sin tilhørighet med fansen og tok rett og slett opp røret og ga Brandon en telefon, se hvordan det hele utartet seg i videoen under.

 

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.