– Det er ikke kunst hvis det ikke er på et museum.
Jeg aner ikke hvem som sa ovenstående, men i den evige debatten om dataspill er kunst, har det vært noen spede forsøk på å få dataspill inn i museum på lik linje med andre kunstformer. Jeg synes kanskje ikke dette er så mye å trakte etter, det ligger liksom i kortene at når man går på museum skal man oppleve kunst, på samme måte som man går på restaurant for å spise mat, uten at man dermed utelukker storslagne kulinariske gorumetopplevelser hjemme på sitt eget kjøkken av den grunn.
Dataspillutstillinger på museer har i stor grad vært preget av en nedlatende holdning til mediet. Da Kunstindustrimuseet i Bergen i forfjor åpnet dataspillutstillingen Press Play, fokuserte de på det estetiske i spillene. Ved å stille ut konsepttegninger og ramme inn skjermbilder, fikk liksom dataspillene den nødvendige kunstneriske verdien til å bli tatt på alvor.
Kritikken mot utstillingen kom fra flere hold, og det er fullt ut forståelig. For det første er det helt håpløst å fjerne hovedelementet i spillene: interaktiviteten mellom spilleren og verket. For det andre er det noe trist over at man tror spill må ligne på annen etablert kunst for å bli tatt på alvor som kunstuttrykk. Spillets uttrykk er forankret i interaktiviteten, at det ligner på et pent maleri eller en Hollywood-film er underordnet.
Nettopp derfor er utstillingen Game On 2.0 på KinoKino i Sandnes så lett å like. Her er ikke det estetiske adskilt fra spillene. Game On handler om spill, spillkultur og spillhistorie. På mange måter er et besøk på Game On som å gå inn i en gigantisk spillehall full av ikoniske og viktige spill fra de siste 40 årene. Og det aller meste er interaktivt og spillbart.
Denne blandingen av en spillehall og en museumssal gjør at utstillingen fungerer på flere plan. Det er en ting å lese om ikoniske eller viktige spill, det er noe annet når du kan lese om de og så plukke opp en kontroller og prøve de umiddelbart etterpå. Game On har gjort en god jobb med å plukke et bredt utvalg spill fra ulike sjangre. Samtidig fungerer utstillingen godt som en historieleksjon innen maskinvare og spilltekonlogi. Her kan man se på og prøve obskure konsoller som aldri ble lansert utenfor Japan, og ikke minst prøve seg på alt fra japanske T-bane-simulatorer til 80-tallet håndholdte L.E.D.-spill, og for de som tar utfordringen, Atsushi Inabas stormannsgale Steel Battalion.
Game On er en utstilling som befriende nok tar dataspill som kulturuttrykk på alvor, og er du i nærheten av Sandnes i vår anbefaler vi i Spill.no deg absolutt å ta turen til KinoKino.
Sjekk ut vår bildespesial fra Game On 2.0. på neste side!