Spill.no på Ibiza
0

Spill.no på Ibiza

mai 14 Spill.no  

Noor Polloni ser ikke ut som hun lager dataspill. Og hun ser i hvert fall ikke ut som hun lager racingspill. Den lille damen stiller seg opp foran oss med et innøvd smil, mens hennes to kolleger sitter ved siden av bak hver sin PC. Det er på tide å få en demonstrasjon av «Test Drive Unlimited 2».

Åpen verden

– «Test Drive Unlimited 2» handler om en åpen verden der man kan møte og konkurrere mot andre spillere. Vi lar spilleren leve ut en luksuriøs livsstil, der alt handler om å vise frem sin suksess, åpner Polloni.

I forgjengeren spilte du en rik racerbilsjåfør på Hawaii. Spillet handlet om å cruise rundt på øya, som var nøyaktig gjengitt fra virkeligheten. Man kunne kjøre om kapp for å tjene penger, og kjøpe nye biler og bedre leilighet for pengene sine. I tillegg var hele spillet online, så man kunne utfordre andre spillere når som helst til kappløp.

«Test Drive Unlimited»-serien ble en moderat suksess. Spillet ble lansert på Playstation 2 og den forrige Xbox-konsollen, og med stort fokus på onlinebiten til spillet var det egentligforut for sin tid. De færreste av oss var online med Playstation 2, og Xbox Live var bare en betaversjon av det vi opplever på Xbox 360 i disse dager. Likevel solgte spillet relativt bra, og fikk en fanskare som fortsatt spiller det. Og det er denne fanskaren Noor Polloni og Eden Studios har lyttet til når de har utformet oppfølgeren.

Forbedringer

– Vi har lyttet til alle råd og ønsker fansen har kommet med, forklarer Polloni, før hun begynner å ramse opp hva som er nytt i oppfølgeren. Bilfysikken og kjøremotoren er bygd opp på nytt fra bunnen av. Bilene oppfører seg mer som ekte biler denne gangen, og hver eneste bil skal ha en unik kjørefølelse.

Skademodeller har også blitt introdusert, bilene ripes opp og bulkes, men påvirker dette kjøreegenskapene?

– Nei, skademodellen er bare kosmetisk. Vi vurderte å la skadene påvirke kjøreegenskapene, men vi droppet det, svarer Polloni.

Det er ikke bare bilparken som har fått en oppgradering. Grafikken ser svært lekker ut, og Polloni er tydelig stolt over hvordan de har klart å gjenskape stemningen og atmosfæren på festøya Ibiza. Der vi i det forrige spillet cruiset rundt på Hawaii, er det denne gangen den beryktede spanske festøya vi skal leve luksuslivet på.

Idet Pollonis venner bak dataskjermene parkerer bilen på en lokal liten badestrand, forøvrig uten nakenbadere eller andre feststemte ungdommer, demonstrerer de hvordan døgnsyklusen fungerer. Mørket faller på, og gatelys tennes. Stemningen endrer seg, I tillegg til en døgnsyklus, der et døgn tilsvarer cirka to og en halv times spilletid, har spillet også en dynamisk værmotor. Regn høljer plutselig ned, og Noor forklarer at regnet ikke bare ser pent ut, det vasker også bort gjørme og støv fra bilen dersom du har vært og kjørt off-road.

På landeveien

Nok en nyhet i «Test Drive Unlimited 2» er at spillet kommer med egne luksusbiler laget med tanke på litt røffere kjøring. Spillet har mange kilometer med grus- og kjerreveier som kan utforskes, og synes du ikke noe om kjerreveien er du velkommen til å ta så mange snarveier du vil. Bilkjøringen ser solid ut på de grusdekte åssidene. Plutselig stopper vi opp foran et gammelt bilvrak, og spillet annonserer at vi har gjort en ny oppdagelse.

– Karrieremodusen er noe vi har endret helt på i oppfølgeren. Nå kan du bygge opp erfaringspoeng og ryktet ditt innenfor fire forskjellige områder. Oppdagelse går ut på å utforske øya og finne kule hemmeligheter og lokasjoner. Konkurranse belønner deg for å vinne løp og utfordringer. Samling handler om å samle på biler og andre samlerobjekt. Og i tillegg får du poeng hvis du er sosial og lager klubber, kjører sammen med andre, og lignende, forklarer Polloni.

Poenget er at man skal kunne ha progresjon i spillet uten å bli tvunget til å spille det på en spesifikk måte, og ideen høres umiddelbart god ut.

The Sims?

Vi kjører så til en bilforretning. Hva slags bilmerke får vi ikke lov å røpe her og nå, men det er mange røde biler her inne i hvert fall. Her går vi ut av bilen, og rusler rundt i førstepersonsperspektiv for å inspirere alle bilene som er stilt ut, og muligens kjøpe en ny. Plutselig står det en dame i trang kjole foran oss. Det er en annen spiller som vil være med oss på shopping.

– I dette spillet kan man møte hverandre i butikker, i klubber eller hjemme hos hverandre, forteller Polloni.

De «The Sims»-aktige figurene vinker til hverandre, bevegelsene er noe stive og figurene i seg selv ser ut som animerte Barbie-figurer, og når vi senere i spillet får se dem i aksjon i en hjemmelaget bilklubb, virker det ikke helt lovende. Foruten å snakke sammen er det fint lite figurene kan gjøre sammen, og det minner mer om det litt sjelløse «Playstation Home» enn et dataspill.

Det føles også rart at alle figurer og mennesker er sporløst borte så snart man går ut av butikken og ut på gata. Ibizas byer og tettsteder minner mer om spøkelsesbyer enn en levende spansk øy.

Overraskelse fra eneren

Noe som derimot overrasker positivt er at Polloni plutselig bestemmer seg for å dra til flyplassen. Vi slipper lange sikkerhetskøer og askekansellerte fly, noen sekunder etter ankomst på flyplassen i Ibiza stiger vi ut av flyplassen på Hawaii. Hele øya fra det første spillet har fått en kraftig grafisk oppgradering, og er inkludert i spillet! Polloni smiler lurt idet det går opp for oss at spillverdenen plutselig har blitt dobbelt så stor.

– Vi bestemte oss for å inkludere hele øya fra det forrige spillet. Den har selvsagt fått en grafisk oppgradering, og de nye funksjonene som dag og natt-syklusen, og det dynamiske været er implementert her også, sier hun.

For fansen

Å pakke med hele øya fra det forrige spillet er snakk om en ganske omfattende gavepakke til fansen, og Polloni lover at de har mer på vei. Også etter spillet er lansert.

– Vi lytter til vårt community, og prøver å gi dem det spillet de vil ha. Vi har allerede planlagt nedlastbart innhold, basert på hva spillerne våre spør etter, sier Polloni.

Jeg spør henne om vi kan forvente flere typer kjøretøy, for eksempel motorsykler eller luksusbåter som nedlastbart innhold.

– Ja, motorsykler, som vi hadde i det første spillet, vil dukke opp via en nedlastbar pakke. Luksusbåter, vel, hvis fansen spør etter det så vil vi vurdere det, smiler hun.

Idet vi forlater virtuelle Ibiza for denne gangen, slår det meg at det er egentlig få utviklere som er så inkluderende og imøtekommende ovenfor fansen sin. Det virker som Eden Games virkelig har lest forumtråder og lyttet til fansens forslag når de har utformet «Test Drive Unlimited 2». Kjøremotoren og fysikken virker patent, grafikken og områdene man skal utforske ser spennende ut, og nettintegrasjonen virker nærmest perfekt denne gangen. «Test Drive Unlimited 2» blir nok ikke aldri en superrealistisk baneracer som «Gran Turismo 5» og «Forza Motorsport 3», men det ser ut til å klare det mesterstykket å bli en helt annerledes racingopplevelse.

«Test Drive Unlimited 2» utvikles av Eden Studios og utgis av Namco Bandai. Spillet utgis på PC, Xbox 360 og Playstation 3, og skal etter planen lanseres før jul i år.

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.