Spillsensur: Hvordan samme spill ikke alltid var det samme overalt
0

Spillsensur: Hvordan samme spill ikke alltid var det samme overalt

Det er ikke ukjent at filmbransjen gjennomgår sensureringer når en film skal lanseres i forskjellige deler av verden. Det samme gjelder spillbransjen.
Her er noen eksempler som viser  hvordan et spill kan ha veldig forskjellige utgaver ut fra hvor i verden du kjøpte det.

Bionic Commando

En eldre klassiker fra Capcom som kom ut på NES først i Japan før det ble lokalisert over til vår vestlige halvkule. Spillet het originalt “Top Secret: The Resurrection of Hitler” i Japan og du kjempet mot nazier og det var swastika hakekors over alt i spillet.

Når det kom til oss skiftet navnet til det nå mer kjente Bionic Commando, Hitler ble endret til “Master-D”, Naziene ble kalt “The Badds” og alle referanser til swastika ble endret til det tyske riksvåpenet.

Dragon Quest

Nintendo har alltid blitt sett på som veldig familievennlig og lokaliseringen av Dragon Quest i vesten er også et tegn på det.

I den japanske versjonen kunne du i en by møte på en dame som tilbyr å selge puff-puff. Det er et onomatopoetikon for når en dame gnir puppene sine i noens ansikt. I utgaven som kom ut i Nord-Amerika kunne du møte på samme dame, men i stedet for at du kunne kjøpe deg litt “puppekos”  fikk du kjøpt tomater.

Puff Puff Sessions - Dragon Quest XI Guide - IGN

Punch Out

Punch Out som kom ut til NES hadde et originalt vidt spekter av rollefigurer som du møtte i ringen. Samtlige ganske stereotypiske for sin tid.
En russisk bokser du møter på het originalt Vodka Drunkenski. Denne falt visst ikke helt i god jord når spillet skulle over til vår del av verden, så han fikk seg et nytt, ganske snillere navn. Soda Popinsky.

Mortal Kombat

Denne er litt fin, for er det noe Mortal Kombat serien er kjent for så er det hvor visuelt voldelig den er.
Nintendo var ikke særlig begeistret for dette og hvordan det skulle passe inn i deres familievennlige image.
I SNES utgaven av Mortal Kombat ble alt blod byttet ut med “svette” og de mest voldelige fatalities ble byttet ut med “Finishing moves” av litt mindre voldelig kaliber.

Jeg håper å finne tid til flere slike artikler også utover høsten da disse er morsomme å grave frem. Det er alltid kjekt å dykke litt ned i spillverden og alt det rare som har skjedd opp gjennom dens fortsatt unge alder.

About Nichlas Krabsethsve

Lagersjef på Power på dagtid og altoppslukende gamer på kveldstid.