Stadig mer realistisk
0

Stadig mer realistisk

nov 16 Spill.no  

Slåssespill forbindes gjerne med overnaturlige japanske kampsportspill, der det rette slaget får motstanderen til å fly høyt opp i lufta, slik at du kan sjonglere han bortover med spark og slag, før du til slutt avslutter det hele med å plante en ildkule rett i solar pleksus. Men det finnes også et mer jordnært alternativ basert på en ekte sport, nemlig Electronic Arts «Fight Night»-serie.

Brutal batalje

De siste årene har boksesporten måttet finne seg i å stå litt i skyggen av Ultimate Fighting Championship – det litt mer brutale alternativet som har vokst seg til å bli en vanvittig populær sport i løpet av få år. Men det er likevel noe litt mer edelt og ærverdig med boksesporten: den unike historikken, de mange fantastiske oppgjørene, og alle sportslegendene som har entret ringen med boksehanskene. «The Noble Art of Self Defence» sier kjennere, og det virker som EA har tatt utgangspunkt i nettopp dette utsagnet.

– I «Fight Night Champion» har vi gjennomgått hele spillsystemet på nytt og gjort flere forandringer. Vi kaller den nye teknikken for «reflexive boxing», den er nå mer reaksjonsbasert og du har mye bedre kontroll, forklarer produsent Brian Hayes.

Forandringene har blant annet medført at man nå kan lange ut slag direkte fra blokkposisjon. Tidligere har man måttet senke blokken før man angrep. En annen forandring er innført i spakekontrollen. En av de store nyvinningene i «Fight Night»-serien var den dynamiske kontrollen du hadde over slag og angrep med den analoge styrespaken. Ved å bevege spaken i ulike retninger og halvsirkelbevegelser, slo du uppercuts, hooks og jabs. Dette systemet har nå blitt totalrenovert.

– Det vi oppdaget når vi analyserte spillerdata fra «Fight Night Round 4» var at det ble slått uforholdsmessig mange venstrehåndsslag. Dette skyldes åpenbare svakheter i det gamle systemet, der folk måtte lage buer og halvbuer for å dele ut slag. Nå holder det at man flikker spaken i en retning for å lange ut et slag, det er slutt på buebevegelsene, lover Hayes, som legger til at det også vil bli mulig å spille med knapper i stedet for spaken, for de som foretrekker den gammeldagse måten å slåss på.

Realistisk

På skjermen foran oss danser to svette muskelbunter med hverandre. Fysikken og animasjonene er for det meste upåklagelige, og det ser svært realistisk ut. Hayes styrer den ene bokseren, mens han forklarer mer om nyhetene i «Fight Night Champion».

– Tidligere hadde du kun en «haymaker» du kunne ty til, hvis du ville slenge ut et skikkelig hardt slag. Nå har vi innført flere harde slag i spillet. Nytt i denne utgaven er at man nå også kan slå folk i bakken ved å treffe de i kroppen. Tidligere var det kun mulig med knock out hvis du traff hodet til motstanderen, sier Hayes, som legger til at det i det nye spillet for første gang vil bli mulig å slå motstanderne i bakken med et slag i starten av kampen.

Fysikksystemet til bokserne har også blitt overhalt. Ulike kroppsdeler får ulik slitasje, basert på attributtene til din bokser, men også hvordan du spiller. Slenger du ut hundre slag med høyrehånda blir høyre arm sliten, og slagene blir svakere og svakere, mens venstrearma fortsatt er i fin form.

– I Legacy-delen av spillet får du mulighet til å trene opp slåsskjempen din. Hvert slag har sin egen ferdighet som kan trenes, i tillegg til andre elementer. Vi har gjort det slik at du kan reise rundt i verden på ulike treningsleire, og de ulike leirene vil ha innvirkning på hvilken effekt treningen vil gi deg. Den tyske leiren vil fokusere på disiplin og kondisjon, mens den mer slitte gymmen i Philadelphia er kjent for sine røffe sparringskamper, og vil gi det mer ringerfaring, beretter Hayes.

Til slutt dropper Hayes noen hint om spillets nye hovedfunksjon, en såkalt «Champion Mode». Hayes sier de ikke er klar for å snakke om denne ennå, men vi får såpass ut av han at vi forstår at det dreier seg om en historiebasert enspillerdel der du kan skape din egen boksekarriere. Det kan virke som det vil bli en god del drama og mellomsekvenser i denne delen, noe som kan gjøre spillet betraktelig mer spennende for de som kanskje ikke er hardcore boksefans.

«Fight Night Champion» utvikles av EA Sports og utgis av Electronic Arts. Spillet lanseres på Playstation 3 og Xbox 360 1. mars 2011.

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.