La meg bare si det med en gang: Jeg har aldri vært noen stor fan av bilspill. Runde på runde med monotone omgivelser har liksom ikke vært min greie. Så da Spill.no ville sende meg til Liverpool og Bizarre Studios for å sjekke ut deres kommende storsatsning «Blur», dro jeg ikke med et åpent sinn. Jeg dro med en god dose skeptisisme.
– Inngangen er smykket med et par babes
Sammen med et aldri så lite kobbel med journalister ankommer vi Liverpool. Her ble Beatles unnfanget, og jommen passerer vi ikke huset til John Lennon på veien fra flyplassen til sentrum, en detalj jeg ellers ikke ville lagt merke til hadde det ikke vært for en ivrig taxisjåfør. La meg bare advare fremtidige turister at dersom du ankommer Liverpool etter klokken ti på kvelden, er det nesten umulig å få tak i mat. Takk Gud for room service.
Etter en god natts søvn er det på tide å samles i foyaeen sammen med de andre journalistene. Det er fortsatt tidlig, sikten er for det meste tåke, men det er en god porsjon varmere enn i kalde Norge. Nå skal vi busses ut til Bizarre Creations visning av «Blur». Etter cirka 20 minutter er vi der, og ankomsten er litt som ventet. Det står et par spreke biler på utsiden og inngangen er smykket med et par babes i åletrange drakter. De ønsker gjestene velkomne til litt etterlengtet spilling.
Et bilspill utenom det vanlige
«Blur» viser seg å være et bilspill utenom det vanlige. Grafikken er realistisk, bilene er reelle modeller, i hvert fall for det meste, men det som er annerledes er bruk av såkalte «power ups». Det fremstår nesten som en blanding av et superrealistisk bilspill blandet med en god dose «Mario Kart». Lyden er også spektakulær, noe den ofte er i en kinosal med et skikkelig anlegg. Vi får en demo av enspillermodusen, der de forskjellige power upsene blir forklart – raketter, skjold, nitro og annet snacks. Fortsatt har ingen av oss fått lov til å ta i en styrespak, men nå begynner de fleste å sitre etter å få spille litt.
Etter en 15 minutters visning – som føles lenger – skal min gruppe videre til selve spillstudioet. – Arg, det skal gå minst en time til før jeg får spille, tenker jeg, men et spillstudio er også spennende saker.
Bilene, lydene og kulissene
Bizarre Creations har om lag 200 ansatte og de holder til i et tilsynelatende anonymt lokale like utenfor Liverpool. Det er ingen sprakende skilt på utsiden, ingen fancy inngangsportal, men dette er kun på utsiden. Bizarre ønsker nemlig ikke å tiltrekke seg innbruddstjuver, som vi hører frekventerer disse områdene ganske hyppig. Innsiden er som sagt en annen sak. Fullt utstyrt kjøkken med fransk kokk, en diger stueseksjon med all slags spill man kan leke seg med, automater med godsaker, grafitti på veggene og stort sett unge gutter som går rundt og koser seg. På mange måter ser lokalene ut som et overdimensjonert gutterom, og det byr meg slettes ikke imot.
Jeg tok en prat med landskapsdesigneren for «Blur», fyren som satt med kartene. Selv om utviklerne ønsket at spillerne skal kjenne seg igjen, byr virkeligheten på uforutsette problemer. Er ikke landskapet spektakulært nok, bukter det seg mot feil side, eller er veiene rett og slett for svingete, kan dette gjøres noe med. Samme teknikk brukte Peter Jackson da han skulle filme «Ringenes herre» i New Zealand – duger ikke virkeligheten, så får vi jukse litt. Resultatet har uansett blitt storslått, og gjenkjennelsesfaktoren er absolutt til stede. Da gjør det ikke noe om man plutselig kan kjøre under Golden Gate Bridge i en improvisert tunnel som slettes ikke eksisterer i virkeligheten.
Omvisningen skred stadig lenger innover i Bizarre Creations lokaler, og nå var vi kommet til lydstudioet. Her satt det to menn med stjerner i øynene. Disse gutta elsket virkelig jobben sin og fortalte entusiastisk hvordan de hadde laget og samplet lyder i spillet. En god del av disse lydeffektene vil sikkert gå hus forbi mange spillere – som at lyden av vind vil forandre seg dersom du kjører inntil en vegg eller gjennom en tunnel – men det er allikevel gøy å vite hvordan de ble til. Så hvordan lager man lyder av bilkræsj? Jo, man kræsjer selvsagt en bil mange, mange ganger. Dersom man skal lage lyden av en bil som lander fra et hopp, tar man en bil og slipper den ned fra en heisekran, mange, mange ganger. Utover dette fikk vi se en ganske herpa bildør som hadde gjort sin nytte som skaper av diverse gnisselyder mellom bilene.
Etter omvisning i studioet var det endelig satt av tid til litt spilling. En diger spillsal med omtrent 40 Xbox 360-er var åstedet. Mange mennesker muliggjorde heftig flerspiller med alle spillerne til stede, og man kan undre seg hvorfor det ikke finnes flere spillcafeer i Norge. Et sted man kan spise, spille og sosialisere ville vært genialt.
Alt i alt var studiobesøket hos Bizarre Creations i Liverpool minnerikt, og vi i Spill.no kommer tilbake med en fyldigere omtale av «Blur»-spillet i løpet av kort tid. Følg med.
Utgivelsedatoen for «Blur» er ikke satt enda, men spillet forventes å komme en gang i løpet av våren 2010. «Blur» kommer til Playstation 3, Xbox 360 og PC.