Suser inn i neste generasjon
0

Suser inn i neste generasjon

aug 20 Spill.no  
Ny maskin, nye muligheter
Turn 10 Studios har vist hvor begavede utviklere de gjennom sine spill i Forza-serien. Forza Motorsport 4 er uten tvil et av de mest finpussede og vakreste bilspillene på dagens spillmarked der de utnyttet hver eneste lille transistor i Microsoft sin 8 år gamle konsoll til det fulleste. Det er da man skjønner at eneste måten å forbedre et slikt spill er med ny hardware, en ny generasjon med spillmaskiner.
Den 21. mai introduserte Microsoft verden for Xbox One, og det første spillet som ble vist frem var nemlig et nestegenerasjons Forza Motorsport som skulle komme som et lanseringsspill til konsollen.
Kjør med Skybert
En ny funksjon i Forza 5 er at man ikke bruker den kunstlige intelligensen slik som bilspill har gjort i alle år. Standarden har vært ferdig programmerte sjåfører, men nå har Turn 10 utviklet et unikt system som gir AI’en realistiske og unike kjøremåter mens du mater nettskyen med data når du kjører, deretter fordøyer den alt den har fått fra spillere før den gir ut et resultat til konsollene som lærer den kunstlige intelligensen å kjøre som en ekte person; en person som gjør ekte tabber og ekte sladder som den har lært av amatører og profesjonelle.
Man får også en egen kunstlig intelligens kalt “Drivatar” i spillet som man personlig trener opp slik at han kan kjøre mot andre og tjene penger for deg over nettskyen når du sover eller er på jobb/skole, noe som kan være en ganske pleasant surprise hvis man ikke har spilt spillet på en stund og vender tilbake til tonnevis med gryn.
Ny maskin, nye muligheter

Turn 10 Studios har vist hvor begavede utviklere de er gjennom sine spill i Forza-serien. Forza Motorsport 4 er uten tvil et av de mest finpussede og vakreste bilspillene på dagens spillmarked der de utnyttet hver eneste lille transistor i Microsoft sin 8 år gamle Xbox 360 til det fulleste. Det er da man skjønner at eneste måten å forbedre et slikt spill er med ny hardware, er en ny generasjon med spillmaskiner.

Den 21. mai introduserte Microsoft verden for Xbox One, og det første spillet som ble vist frem var nemlig et nestegenerasjons Forza Motorsport som skulle komme som et lanseringsspill til konsollen.

Kjør med Skybert

En ny funksjon i Forza 5 er at man ikke bruker den kunstlige intelligensen slik som bilspill har gjort i alle år. Standarden har vært ferdig programmerte sjåfører, men nå har Turn 10 utviklet et unikt system som gir AI’en realistiske og unike kjøremåter mens du mater nettskyen med data når du kjører. Noe som fører til at den deretter fordøyer alt den har fått fra spillere før den gir ut et resultat til konsollene, som lærer den kunstlige intelligensen å kjøre som en ekte person; en person som gjør ekte tabber og ekte sladder som den har lært av amatører og profesjonelle.

Man får også en egen kunstlig intelligens kalt “Drivatar” i spillet som man personlig trener opp slik at han kan kjøre mot andre og tjene penger for deg over nettskyen når du sover eller er på jobb/skole. Noe som kan være en ganske hyggelig overraskelse hvis man ikke har spilt spillet på en stund og vender tilbake til tonnevis med gryn.

Nye features!

For første gang så får Forza «open-wheel»-biler, det vil si biler som har hjulene på utsiden av selve bilen slik som Formel 1-biler. Dette betyr at vi kan glede oss over å få muligheten til å kjøre historiske biler som Ferrari 312-2 og McLaren M23.

Andre ting som har vært vanskelig tidligere er å lage en annerledes lyd fra bilene når man oppgraderer eksospotter og motorer med tanke på at lydene som brukes er i spillet er innspilt fra ekte biler. Løsningen de har kommet opp med er en teknikk som blir mye brukt i Hollywood-bransjen, nemlig å forsterke lydene med effekter som løvebrøl og menneskeskrik, noe som blir artig å se i aksjon.

Lær til besvær

En måte Turn 10 har valgt å forbedre den visuelle ytelsen til spillet på, er å sortere forskjellige materialer i flere og forskjellige lag slik at lyset oppfører seg på forskjellige måter, blant annet lakken på bilene er bygd opp av 3 lag. Men hva er så materialene? Stein, plast, glass og metall? I Forza 4 var det hele 60 forskjellige materialer som det ble bygget biler og baner av, men i Forza 5 går utviklerne berserk og kjører på med hele 1300 forskjellige materialer og gir deg til og med muligheten til å lakkere hele bilen din i 24 karat gull.

En annen ekstra «touch» som er inkludert er at man kan se refleksjonen av dashbordet når man kjører med cockpit-kamera. Hvis du foretrekker panser-kamera, så kan du også ‘glede deg’ over at bulker som kommer på bilen reflekteres dynamisk på panseret ditt når du kjører.

Perfeksjon er ikke perfekt

“I Forza Motorsport 4 ga vi spillerne perfeksjon, så hvordan kan vi forbedre perfeksjon? Ved å legge inn de ikke-perfekte elementene vi ser i hverdagen som får det til å føles mer naturlig og ekte.”

Slik sier creative director i Turn 10 Dan Greenawalt det. I Forza 4 så alle bilene helt glatt og urørt ut til enhver tid, mens i Forza 5 har Turn 10 fokusert på å fange opp blant annet steinsprutriper i felgene, den ikke-helt-100% jevne lakken og den slitte overflaten i dekkene. Bilen blir også skitten i løpet av et race; en McLaren som er helt ren og pen i starten har fått på seg en del jord og insekter i grillen etter å ha kjørt gjennom Praha i et par hundre. Dekkene blir slitt akkurat som i tidligere spill i serien, men denne gangen kan det sees visuelt at man sliter ned og rufser opp gummi i real-time.

Hasta la Vista

I Forza 4 tok Turn 10 en interessant rute med AutoVista. Cirka 30 biler fikk ekstra mye oppmerksomhet og man kunne som et resultat utforske disse på alle slags måter. I Forza Motorsport 5 er AutoVista tilbake som “ForzaVista” og de sprengte alle mine forventninger da de sa at man nå kunne utforske alle bilene i ForzaVista i motsetning til 30 biler i Forza 4, uansett om det er en Aston Martin DBS eller en gammel Volvo.

Noe som også var veldig artig med AutoVista var å høre Top Gear sin Jeremy Clarkson fortelle historier om bilene, men denne gangen så fordeler de ansvaret til å fortelle om bilene mellom alle tre programlederene i Top Gear UK: Jeremy Clarkson, Richard Hammond og James May. Veldig artig for de som vil høre Captain Slow sin mening.

Nei, det er ikke alt. nå skjer nemlig all lakkering og oppgradering av nye felger og støtfangere i ForzaVista slik at du kan se ting i detalj om du er fornøyd med det nye opplegget. Det betyr også at man kan bruke sine egne modifiserte biler i ForzaVista, noe som betyr at du kan lage en bil fra ditt lokale Taxi-selskap og deretter utforske bilen (noe jeg vet at jeg kommer til å gjøre).

Czech it out!

Forza har hatt som tradisjon å inkludere fiksjonelle racingbaner i spillene. Vi har fått Amerikanske Mapple Valley, Italienske Rally di Positano etterfulgt av Spanske Camino Viejo og nylig Bern-Alpene i Sveits i Forza 4. Hvor går turen hen denne gang? Til Tsjekkia så klart, nærmere bestemt Praha.

“Poenget med fiksjonelle baner er å lage en skreddersydd bane til bestemte kjøreelementer og som også viser hva maskinvaren er i stand til å gjøre.”

Turn 10 sier at de i Praha mikser sammen forskjellige underlag som brostein og asfalt for en variert kjøreopplevelse samtidig som man kan nyte de flotte attraksjonene langs veien. Selv så kan jeg si meg meget imponert ettersom jeg besøkte Praha denne sommerferien (dessverre så er ikke vannet i virkeligheten fullt så blått som banen i spillet skal ha det til).

Tidspress
Microsoft investerer bra i Turn 10 slik at de skal kunne lage spillene de kan, men de ligger også et enormt press på dem når de vil ha et topp-notch neste generasjons Forza klart til lanseringen av Xbox One i november (selv om den ikke kommer til Norge før 2014). Resultatet blir at enkelte ting ikke kommer med eller ikke blir innført før eventuelt Forza Motorsport 6. Tingene vi snakker om er først og fremst nattracing og kjøring i dynamiske værforhold som Turn 10-sjef Dan Greenawalt avkreftet for Forza 5 under en Twitch-sending og senere i mer detalj i et 2-timers podkast med The Smoking Tire, men det kom også andre ting frem slik som rally og dragracing som ikke får noe mer fokus enn i Forza 4.

Forza Motorsport 5 lanseres eksklusivt for Xbox One ved den Norske konsollanseringen i 2014.

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.