Tamt skyggespill
0

Tamt skyggespill

aug 01 Spill.no  

Spanske studioer hadde sin gullalder, eller Edad de oro del Software Español, som de kaller den, fra 1983 til 1992, da bare Storbritannia var større på spillutvikling i Europa. Etter det har hele bransjen smuldret opp til så å si ingenting. De få aktørene som gjenstår er til gjengjeld gjennomgående idealistiske, og er preget av sin kjærlighet for klassikere.

Følelsesløst

Derfor er det ikke særlig overraskende at Deadlight fra Tequila Works låner hyppig fra øverste hylle. Spill som Prince of Persia (fra 1989), Oddworld: Abe’s Oddyssey, Limbo, Shadow Complex og mobilspillet Canabalt er åpenbare inspirasjonskilder. Noe survival horror, som Tequila Works selv kaller det, er det med andre ord så absolutt ikke. Men plattformspill er også gøy, da.

USA anno 1986 er lagt i grus etter et zombie-angrep, og påfølgende teppebombing fra millitæret. Igjen i ruinene står Randall Wayne, overlevende familiefar på leting etter kone og barn. Han er del av en gruppe jeg ikke får sjansen til å hilse skikkelig på før spillet er fullt i gang, og som jeg aldri rekker å utvikle noen følelser for.

Komisk dårlig

Det samme gjelder for så vidt familien Randall også. For jeg gadd ikke lese 60 sider med dagbok for å få med meg handlingen. Slappere historiefortelling skal man lete lenge etter.

Og presentasjonen er like fryktelig. Grusomt, nesten komisk, stemmeskuespill er lagt oppå usjarmerende skissetegninger, som danner  de handlingsbærende “animasjonssekvensene”. Persongalleriet er stereotypisk og uoriginalt, og handlingen og replikkene blir bare mer og mer banale etter hvert som spillet utarter seg. Og slutten. Slutten! Skulle ønske jeg kunne snakke om slutten.

Vakkert, men ubamhjertig

Men heldigvis ser det i det minste bra ut. Omgivelsene er til tider direkte vakkert utført, og på tross av et utgangspunkt i svart og hvitt, dukker det opp farger for å piffe opp omgivelsene en smule. Det hjelper, selv om det blir en del gjenbruk av omgivelser etter hvert i spillet. Det blir litt mye fabrikker for min smak, kanskje, men jeg har lite å si på bakgrunnene for øvrig.

Brettene er også til tider smart utformet, selv om det aldri er vanskelig å pønske ut veien til utgangen. Problemet er at de fleste hindringene og fellene som er lagt ut må oppleves først. I delene av spillet hvor jeg må sprinte på flukt fra zombier og helikoptre, krever det som oftest en haug med eksperimentering før jeg overlever.Og det leder som oftest til umiddelbar død. Det gjør at jeg dør og dør før jeg kan fullføre en sekvens perfekt. Det føles gammeldags og lite intuitivt. Jeg vil belønnes, ikke straffes i det uendelige.

Men denne overhengende faren for død burde skape en viss følelse av sårbarhet, men i stedet er det aldri skummelt, men mest frustrerende. Og det hjelper ikke at trege kontroller ofte er grunn til nevnte insta-død. Hopp må beregnes perfekt, og kommer man i kontakt med zombier, har man et nærkampsystem som i beste fall er klønete.

Morsomme zombie-feller

Det mest frustrerende er imidlertid at jeg aldri får oversikten over brettene jeg klatrer rundt i, slik at jeg kan legge opp en løype. Dette kunne vært løst ved å la meg bevege på høyre stikke, siden det likevel ikke er mulig å skyte mens man klatrer.

Zombiene, eller skyggene, som de kalles i spillet, er middels trege, og går rett frem, så lenge de vet hvor du er. Det gjør at man kan stille seg på andre siden av stup, elektriske sølepytter og fallende omgivelser, eller bare trekke dem til seg, slik at man kan hoppe over dem og stikke av. Jeg skulle gjerne hatt mer bruk av denne delen av spillet, for her er det massevis av potensiale.

Tre middelmådige timer

Etter ganske gjerrige tre timer er spillet over, og jeg kan konkludere med at Deadlight er et relativt morsomt plattformspill som hadde nytt godt av noen skippertak på designdelen. Historien er imidlertid forferdelig, stemmeskuespillet og replikkene like så. Og det er mer frustrerende enn gøy til tider. Men de få lyspunktene berger likevel en treer for min del – en rett under middels opplevelse, så sant man lukker ørene.

Det er med andre ord vanskelig å anbefale spillet til andre enn fanatiske fans av plattformsjangeren, eller achievements-jegere på jakt etter enkle poeng.

Se flere bilder fra spillet på neste side!

Deadlight er utviklet av Tequila Works og utgis av Microsoft Studios for Xbox 360 via Xbox Live. Spillet er ute i dag.


About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.