Tannløs Wario
0

Tannløs Wario

jul 10 Spill.no  

Blant Nintendos mange bifigurer har Wario blitt en slags kasteball. En potet som kan brukes til det meste, enten det er i Puzzle-spillet Wario’s Woods eller i plattformspillene Wario Land. For noen år siden fikk han plutselig fronte en helt ny serie, Wario Ware – en anarkistisk samling minispill som skulle fullføres i lynrask tilfeldig rekkefølge.

Desperat samling

Game & Wario er dessverre ikke et nytt kapittel i Wario Ware-serien, selv om det er laget av den samme gjengen. I stedet er det en mer tradisjonell samling minispill og teknologidemoer, stuet sammen i hui og hast og ren desperasjon.

Desperasjon etter å få flere eksklusive spill ut på Wii U, tenker jeg. Et motmiddel mot de sviktende salgstallene til konsollen. Men dette er ikke måten å selge konsoller på, Nintendo.

I Game & Wario kan vi konkurrere i seksten ulike minispill, småspill som virker spesialkonstruert for å demonstrere den nye håndkontrollerens funksjoner. Her skal man fange piler ved å holde kontrolleren som et skjold, bowle, fly og en rekke andre aktiviteter. Halvparten er greie nok, resten er under middelmådig. Det er en brokete og tilfeldig satt sammen bunke med aktiviteter.

Og dermed forsvinner engasjementet. Der NintendoLand byr på en bunke aktiviteter med dybde – jeg spiller fortsatt et par av minispillene i NintendoLand fordi det er er stadig mer å mestre og oppdage i dem – uteblir denne dybden fra Game & Wario. Jeg føler ikke noe insentiv for å komme tilbake til spillene. Det gir meg ingen nevneverdig glede eller følelse av prestasjon å mestre de ulike minispillene.
Dessuten føles seksten spill alt for magert. Etter en kveld har man rett og slett sett alt spillet har å by på. De seksten spillene føles tilfeldig satt sammen, et av de kjenner jeg til og med igjen fra E3 i fjor som en teknologidemo for den nye håndkontrolleren som bare har blitt slengt inn i spillsamlingen for å fete den opp.

Enkel og engasjerende flerspillermoro

En av de mer oppløftende delene av Game & Wario er flerspillermodusen. Også her viser spillet sin splittede personlighet, to av de fire flerspillene er helt elendige, mens de to andre er briljante. Og da snakker vi så bra at de har underholdt hjemme i flere timer enn alle de seksten miniutfordringene i spillets hoveddel.

I det ene spiller man rett og slett Pictionary. Det er en briljant demonstrasjon på en strømlinjeformet og intuitiv bruk av Wii U-kontrollen. Man begynner med å ta bilde av hver deltaker, så starter en av deltakerne med håndkontrolleren. Et ord kommer og på kontrollerskjermen, og så skal deltakeren tegne ordet på skjermen sin mens de andre deltakerne får se tegningen bli til på TV-skjermen. Dersom en av deltakerne gjetter riktig trykker tegneren bare på deltakerens fotografi, og begynner så å tegne et nytt ord. Hver deltaker får en slik runde, og til slutt summerer spillet opp hvor mange tegninger man klarte å tegne og gjette. Det er intuitivt og smidig, så enkelt å spille at hele familien lærer det på sekunder.

I det andre spillet skal klosser skytes på blinker ved å bruke håndkontrolleren som en slags sprettert. Blinkene er delt opp i ulike farger som gir forskjellige poengsummer, og det handler om å plassere klossene sine strategisk. Det hele kompliseres av at medspillernes klosser kan dytte vekk dine egne. Spillet blir dermed en småkaotisk affære der man kniver om å plassere klossene sine best mulig med mye knuffing og kjekling. Strålende rundebasert flerspillermoro.

Disse to minispillene er hovedgrunnen til at Game & Wario ender på en sterk treer. Totalt sett er dette en pinlig affære fra Nintendo, et uvanlig svakt spill fra den japanske spilleksperten. Som på Nintendo 3DS, der vi opplevde at teknologidemoer ble gjort om til ferdige spill i månedene etter konsollen var lansert og salget ikke var som forventet, er Game & Wario symptomatisk for Nintendos desperasjon etter å få flere spill ut på Wii U kjapt. Skuffelsen er stor over at dette ikke er en fullverdig fortsettelse av WarioWare-serien, og kun et par av hovedspillene pluss to av flerspilleropplevelsene holder mål.

Game & Wario er utviklet av Intelligent Systems og utgitt av Nintendo til Wii U.

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.