Sonys underholdningsavdeling Consumer Products and Services tapte 1,09 milliarder dollar, eller omtrent 6,3 millarder norske kroner, i julekvartalet.
Tungt år
Det er ingen tvil om at Sony har lagt et tungt år bak seg, og det blir neppe husket som et hyggelig kapittel i selskapets historie. Selskapet rapporterte nylig et tap på 2,03 millarder dollar, hvorav 1,09 millarder av tapet kommer fra Sony Consumer Products and Services, hvor Playstation inngår. Og dette er kun for de tre siste månedene i 2012.
Ifølge Sony gikk salget betraktelig ned, og de legger mye av skylden på flommen i Thailand, dårligere markedsforutsetninger og lite fordelaktige valutaverdier – i tillegg til prisreduseringen av Playstation 3 og et labert LCD-TV-salg.
1. april inntrer tidligere Playstation-boss Kaz Hirai inn i sjefsrollen i Sony, og han har allerede ytret et mål om å få Playstation opp på førsteplass på spillmarkedet. Hittil har Sony solgt 12 millioner konsoller, og målet er å få tallet opp i 14 millioner før finansåret slutter, den 31. mars.