Vår helt Link seiler ute på havet i det en fæl storm treffer inn, og Link blir skyllet i land på en mystisk øy kalt Koholint Island…
Med en gang du våkner til etter å ha blitt skylt i land, møter du noen fargerike karakterer i landsbyen Maebe, der noen trivelige folk reddet deg fra stranda og tok deg inn i hus så du kommer til kreftene dine igjen.
Etter dette starter du på et morsomt, episk og farefullt eventyr som driver deg fra start til slutt.
Om du noen gang har spilt noen av de 2D Top-down Zelda-spillene som kom ut Super Nintendo og Game Boy vet du hva du går til her. Link’s Awakening er en nyoppusset versjon av Game Boy spillet med samme navn, bare med veldig oppusset grafikk fra bunnen av som gjør at spillet ser helt nydelig ut!
Spillet følger den nok så tradisjonelle formelen som The Legend of Zelda-serien er kjent for, som også ifølge undertegnede gjør den så bra som den er. Du reiser rundt på øya, og prater med folk du møter på i din jakt etter templer der du finner gjenstander som er vesentlige for å kunne låse opp stengte områder på øya, så vell som viktige for å komme deg gjennom de forskjellige oppgavene du støter på i templene.
Underveis i historien dukker det opp litt vage hint om øya, er den virkelig, er dette en drøm? Bossene du slåss mot kalles for mareritt som har tatt over øya, og det er opp til deg å avduke sannheten som lurer på Koholint Island.
Og disse utfordringene du støter på varierer fra å være veldig lette å løse, til at undertegnede har stått fast en stund før det gikk opp for meg at “SÅ KLART måtte det være slik” når jeg først klarte å finne ut av hvordan jeg skulle komme meg videre.
De er veldig godt gjennomtenkte og gir deg god trening i å tenke litt mellom utforskingen og slåssingen med fiender du støter på underveis.
På denne mystiske øya hviler det en gigantisk Wind Fish og sover i egget sitt på toppen av øya som du blir satt til å vekke. For å klare å vekke han må du samle 8 instruments of Siren for å spille dem samlet foran Egget. Disse får du for hvert tempel du kommer deg gjennom etter å ha bekjempet mareritt bossen i slutten av hvert tempel. Disse bossene kan være litt anti-klimaks i forhold til templene og utfordringene der i seg seg selv, da bossene ikke krever så veldig mye tenking for å finne de svake punktene deres.
Når det kommer til det visuelle så har Nintendo rotet rundt og funnet frem den hemmelige magien sin og sprayet rundt seg, for det er virkelig ingen andre enn Nintendo som klarer å lage så fargerike, og kreative verdener som dette, alt er gjennomført i en meget detaljert og sjarmerende stil som virkelig tar vare på designet som originalen hadde for seg.
Og det er ikke til å unngå at man går rundt og nynner på kjente og kjære melodier etter en gjennomspilling av Link’s Awakening da de har blåst opp kjenningsmelodien på øverste nivå der du løper rundt i oververdenen og bekjemper monstre og leter etter hemmelige innganger til grotter, eller kutter gressbusker for alle penga for å samle nok Rupees til å kjøpe deg litt flere piler og bomber etc.
Dette spillet har jeg både kost meg mye med på storskjermen med lydplanke så vel som like mye godt tilbakelent i sofaen med et headset på mens jeg har spilt i håndholdt modus. Dette spillet kjører like godt i begge moduser da teksten blir ikke for liten til å lese og spillet tar seg veldig godt ut på den lille skjermen!
Om du er en Zelda-fan fra før, eller aldri har begitt deg ut på serien i det hele tatt, så vil jeg anbefale å sjekke ut denne perlen av et spill. Det er mange timer underholdning og hjernetrim i en liten pakke!
Det er fint lite å pirke på her, nok et mesterverk fra de flinke utviklerne hos Nintendo.